Scenariusz
Temat
Działania na liczbach całkowitych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
III. Liczby całkowite. Uczeń:
2) interpretuje liczby całkowite na osi liczbowej,
5) wykonuje proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb całkowitych.
2. Rozwiązywanie zadań tekstowych dotyczących działań na liczbach całkowitych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- stosuje właściwą kolejność wykonywania działań,
- określa znak wyniku działania na liczbach całkowitych bez wykonywania obliczeń.
Metody kształcenia
1. Gra dydaktyczna.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Każdy uczeń przynosi ma lekcję przygotowany wcześniej w domu zestaw kartoników. Na każdym z kartoników zapisana jest jedna z liczb: -9, -8, -7, -6, -5, -4, -3, -2, -1, 1, 2, 3,4, 5, 6, 7, 8 lub 9.
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach będą kształtować umiejętności związane z wykonywaniem działań na liczbach całkowitych.
Uczniowie omawiają najpierw działania, które można wykonywać w zbiorze liczb naturalnych oraz kolejność wykonywania tych działań. Następnie wskazują działanie, które można wykonywać w zbiorze liczb całkowitych, a które nie zawsze było wykonalne w zbiorze liczb naturalnych.
Realizacja lekcji
[Slideshow]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest przypomnienie sposobu wykonywania działań na liczbach całkowitych. W szczególności ustalania znaku wyniku końcowego.
Praca w parach. Każdy z uczniów losuje po jednym kartoniku spośród przyniesionych na lekcję. Z tak otrzymanych liczb, uczniowie tworzą sumę, różnicę, iloczyn i iloraz (jeśli jego wynik będzie liczbą całkowitą). Porównują uzyskane wyniki. Ćwiczenie powtarzają kilka razy.
Uczniowie wykonują działania na liczbach całkowitych.
Polecenie 1
Oblicz.
a)
b)
c)
d)
Wniosek:
Reguły dotyczące kolejności wykonywania działań na liczbach całkowitych są takie same, jak w przypadku liczb naturalnych, ułamków czy liczb dziesiętnych.
Polecenie 2
Uczniowie bez wykonywania obliczeń wskazują działania, których wynik jest dodatni.
a)
b)
c)
d)
e)
Polecenie 3
Uczniowie porównują liczby całkowite, wstawiając w puste miejsce znak <, > lub =.
a)
b)
c)
Polecenie 4
Uczniowie sprytnie obliczają sumy.
a)
b)
c)
d)
Polecenie dla chętnych:
Spośród liczb: 5, 329, - 134, - 342, -23, - 529 wybierz:
a) dwie liczby, których iloczyn jest największy,
b) trzy liczby, których iloczyn jest najmniejszy.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Reguły dotyczące kolejności wykonywania działań na liczbach całkowitych są takie same, jak w przypadku liczb naturalnych, ułamków czy liczb dziesiętnych.