13) uses functionfunctionfunction , including its graph, to describe and interpret concepts connected with inversely proportional values, also in practical task.
Interpretation and application of information presented in a text, both mathematical and popular science, also in a form of graphs, diagrams and tables.
The students recollect the relationship between two inversely proportional magnitudes. They use the brainstorming to find examples of inversely proportional magnitudes in their surroundings.
They write their observations on posters and present them on the board.
The teacher informs the students that the aim of the class is getting to know the graph of functiongraph of functiongraph of function describing inverse proportionality. They also get to know the graph of function , defined for any number different from zero.
The students draw the graph of inversely proportional functionfunctionfunction.
Task Using the chart draw the graph of functiongraph of functiongraph of function for .
[Table]
Check the correctness of your drawing.
[Illustration 1]
Answer the following questions: - In which quadrant of the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system is the graph located? - How is the graph located with respect to the axes of the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system?
Working in groups, the students use the applet to analyse the graphs of function for and define their values.
Task Analyse the material presented in the applet. Discuss the properties of functionfunctionfunction with respect to the sign of coefficient .
An extra task: Solve the task in the graphic representation. There is a 200 kilometers long railway between towns A and B. What time is needed to cover the distance by: 1. A handcar moving with the speed of 25 . 2. A railway safety inspector cycling along the rails with the speed of 12,5 . 3. A goods train moving with the speed of 40 . 4. A Stopping train moving with the speed of 100 .
Mark the points corresponding to the times and speeds of particular vehicles. What relationship do you notice? Sketch the shape of this relationship.
13) posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zadaniach praktycznych.
m7eec261b663fed3d_1528449068082_0
45 minut
m7eec261b663fed3d_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m7eec261b663fed3d_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Sporządzanie wykresu funkcji .
3. Określanie własności funkcji na podstawie jej wykresu.
m7eec261b663fed3d_1528450430307_0
Uczeń:
- sporządza wykres funkcji ,
- określa własności funkcji na podstawie jej wykresu.
m7eec261b663fed3d_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
m7eec261b663fed3d_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m7eec261b663fed3d_1528450127855_0
Uczniowie przypominają, jaka jest zależność między dwiema wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi. Metodą burzy mózgów szukają przykładów wielkości odwrotnie proporcjonalnych w otaczającej ich rzeczywistości.
Swoje obserwacje zapisują na planszach i umieszczają je na tablicy.
m7eec261b663fed3d_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć będzie poznanie wykresu funkcji opisującej proporcjonalność odwrotną. Poznają też wykres funkcji , określonej dla dowolnej liczby różnej od zera.
Polecenie Korzystając z tabelki, sporządź wykres funkcji dla .
[Tabela]
Sprawdź poprawność wykonanego rysunku.
[Ilustracja 1]
Sformułuj odpowiedzi na poniższe pytania: - W której ćwiartce układu współrzędnych znajduje się wykres? - Jak położony jest wykres względem osi układu współrzędnych?
Uczniowie pracując w grupach, korzystając z apletu, analizują wykresy funkcji dla i określają ich własności.
Polecenie Przeanalizuj materiał zawarty w aplecie. Omów własności funkcji w zależności od znaku współczynnika .
[Geogebra aplet]
Uczniowie powinni zauważyć, że: - Wykresem funkcji jest hiperbola, położona w pierwszej i trzeciej ćwiartce układu współrzędnych, gdy (w drugiej i czwartej gdy ).
- Ramiona hiperboli położone są symetrycznie względem początku układu współrzędnych.
- Proste i są asymptotami wykresu.
- Dziedziną funkcji jest zbiór liczb rzeczywistych różnych od zera.
- Zbiorem wartości jest zbiór liczb rzeczywistych różnych od zera.
- Jeżeli funkcja f jest malejąca w każdym z przedziałów oraz .
- Jeżeli funkcja f jest rosnąca w każdym z przedziałów oraz .
- Funkcja nie ma miejsc zerowych.
Uczniowie, wykorzystują poznane wiadomości do rozwiązywania zadań.
Polecenie Naszkicuj wykres funkcji . Podaj jej wartość najmniejszą oraz największą w przedziale .
Odp. Wartość najmniejsza , wartość największa .
Polecenie Punkt P ( - 1, 8) należy do wykresu funkcji . Wyznacz wartość współczynnika .
Odp.: a = - 8.
Polecenie dla chętnych: Rozwiąż graficznie zadanie. Między miastem A i B biegnie linia kolejowa o długości 200 kilometrów. W jakim czasie pokonają ten dystans: 1. Drezyna kolejowa poruszająca się z prędkością 25 . 2. Inspektor bezpieczeństwa kolejowego jadący wzdłuż torów rowerem z prędkością 12,5 . 3. Pociąg towarowy poruszający się z prędkością 40 . 4. Pociąg osobowy .
Zaznacz na wykresie punkty odpowiadające czasom i prędkościom poszczególnych pojazdów. Jaką zależność zauważasz? Naszkicuj kształt tej zależności.
[Ilustracja 2]
m7eec261b663fed3d_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające i wspólnie podsumowują zajęcia formułując wnioski do zapamiętania.
Wnioski: - Wykresem funkcji jest hiperbola, położona w pierwszej i trzeciej ćwiartce układu współrzędnych, gdy (w drugiej i czwartej gdy ).
- Ramiona hiperboli położone są symetrycznie względem początku układu współrzędnych.
- Proste i są asymptotami wykresu.
- Dziedziną funkcji jest zbiór liczb rzeczywistych różnych od zera.
- Zbiorem wartości jest zbiór liczb rzeczywistych różnych od zera.
- Jeżeli funkcja f jest malejąca w każdym z przedziałów oraz .
- Jeżeli funkcja f jest rosnąca w każdym z przedziałów oraz .