Students revise the definition of direct proportionalitydirect proportionalitydirect proportionality.
Definition of direct proportionality.
- Direct proportionality is a relation between two variables x and y, defined by the formula y = a · x. The number a, different from zero, is called the coefficient of proportionality.
Discussion – where in everyday situations we can find directly proportional values?
The teacher announces quick the mathematical quiz. The person that answers 3 questions correctly is the champion.
1. A worker makes 16 details in an hour. How many details will he make in 1,5 hours?
2. In 8 hours a pump pumps 72 litres of water. How many litres will it pump in 2 hours?
3. A car uses on average 4 litres of gasoline on 55 km distance. How many kilometres can the car make if it uses on average 14,5 litres of gasoline?
Task Students work individually, using computers. Their task is to observe the relation between the length of the diagonal of a square and the length of its side.
[Interactive illustration]
In pairs, students identify the relation between the altitude of the equilateral triangle and the length of its side.
Then each person from the pair gives own example describing mathematical relation and the other person gives a formula for proper proportion.
Students use obtained information in the exercises.
Task Five packages of cheese cost 17 zł. Will 27 zł be enough to buy eight packages of this cheese?
Task A train travelled 150 km in 2,5 hours. How many kilometres did it travel in 1,25 hours if it was going with the same speed?
The teacher evaluates students’ work. Together they verify obtained results.
An extra task: Is a side of an equilateral triangle and a radius of a circle inscribed in this triangle directly proportional? If yes, give the formula and the coefficient of proportionality.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- Direct proportionalitydirect proportionalityDirect proportionality is a relations between two variables x and y, defined by the formula y = a · x. The number a, different from zero, is called the coefficient of proportionality.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Litrowy karton mleka kosztuje 2,80 zł. Jak zmienia się koszt zakupów w zależności od liczby zakupionych kartonów mleka? Narysuj tabelę opisującą liczbę zakupionych kartonów mleka należących do zbioru {2, 3, 4, 5, 6, 7} w zależności od ich ceny.
m0f9c63b8453cb3f2_1527752256679_0
R3X1yhju7aOKZ1
Rozważmy wszystkie prostokąty, których jeden bok ma długość 5. Czy pole tego prostokąta jest wprost proporcjonalne do długości drugiego boku? Jeśli tak, to podaj wzór, współczynnik proporcjonalności i narysuj wykres tej zależności.
m0f9c63b8453cb3f2_1528449000663_0
Przykłady wykorzystania proporcjonalności prostej
m0f9c63b8453cb3f2_1528449084556_0
Trzeci
m0f9c63b8453cb3f2_1528449076687_0
V. Funkcje. Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach);
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
5) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej;
6) wyznacza wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o jej wykresie lub o jej własnościach.
m0f9c63b8453cb3f2_1528449068082_0
45 minut
m0f9c63b8453cb3f2_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
m0f9c63b8453cb3f2_1528449552113_0
1. Wykorzystanie proporcjonalności prostej w zadaniach.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m0f9c63b8453cb3f2_1528450430307_0
Uczeń:
- wykorzystuje proporcjonalność prostą w zadaniach.
- Proporcjonalnością prostą nazywamy zależność między dwiema wielkościami x i y, określoną wzorem y = a·x, gdzie a jest liczbą różną od zera, zwaną współczynnikiem proporcjonalności.
Dyskusja – gdzie w sytuacjach z życia codziennego odnajdujemy wielkości wprost proporcjonalne?
Nauczyciel ogłasza szybki quiz tematyczny. Kto poprawnie odpowie na 3 pytania, jest mistrzem.
1. Pracownik w ciągu godziny wykonuje 16 detali. Ile detali wykona w ciągu 1,5 godziny?
2. W ciągu 8 godzin pompa wypompowała 72 litry wody. Ile litrów wody wypompuje ta pompa w ciągu 2 godzin?
3. Na trasie 55 km samochód spala średnio 4 litry benzyny. Ile kilometrów przejedzie samochód jeżeli średnio spali 14,5 litra benzyny?
m0f9c63b8453cb3f2_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują samodzielnie korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwowanie zależności między długością przekątnej kwadratu, a długością jego boku.
[Ilustracja interaktywna]
Uczniowie w parach określają wzorem zależności między wysokością trójkąta równobocznego, a długością jego boku.
Następnie każda osoba z pary podaje własny przykład opisujący matematyczne zależności, a druga osoba podaje wzór odpowiedniej proporcji.
Uczniowie wykorzystują zdobyte wiadomości w zadaniach.
Polecenie Za pięć opakowań sera zapłacono 17 zł. Czy 27 zł wystarczy na kupno ośmiu opakowań tego sera?
Polecenie Litrowy karton mleka kosztuje 2,80 zł. Jak zmienia się koszt zakupów w zależności od liczby zakupionych kartonów mleka? Narysuj tabelę opisującą liczbę zakupionych kartonów mleka należących do zbioru {2, 3, 4, 5, 6, 7} w zależności od ich ceny.
Polecenie Rozważmy wszystkie prostokąty, których jeden bok ma długość 5. Czy pole tego prostokąta jest wprost proporcjonalne do długości drugiego boku? Jeśli tak, to podaj wzór, współczynnik proporcjonalności i narysuj wykres tej zależności.
Polecenie Pociąg przejechał 150 km w 2,5 godziny. Ile kilometrów przejechał w ciągu 1,25 godziny, jeżeli jechał z tą samą prędkością?
Nauczyciel ocenia pracę uczniów. Wspólnie sprawdzają poprawność rozwiązań i otrzymanych wyników.
Polecenie dla chętnych: Czy bok trójkąta równobocznego i promień okręgu wpisanego w ten trójkąt są wielkościami wprost proporcjonalnymi? Jeśli tak, podaj wzór i współczynnik proporcjonalności.
m0f9c63b8453cb3f2_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Proporcjonalnością prostą nazywamy zależność między dwiema wielkościami x i y, określoną wzorem y = a·x, gdzie a jest liczbą różną od zera, zwaną współczynnikiem proporcjonalności.