The teacher introduces the topic of the lesson: the proof for the inscribed angle theorem and its application to solve mathematical problems.
Students revise the definition of the central anglecentral anglecentral angle and the definition of the inscribed angleinscribed angleinscribed angle.
The teacher draws on the board a right triangletriangletriangle inscribed in a circlecirclecircle and asks the students to identify the central anglecentral anglecentral angle subtended by the same arcarcarc as the right angleangleangle of the triangletriangletriangle.
Discussion:
- What is the relationship between the measuremeasuremeasure of the inscribed angleinscribed angleinscribed angle and the measure of the central anglecentral anglecentral angle in this case?
- Can it be shown that this dependence is true for any inscribed and central anglecentral anglecentral angle subtended by the same arcarcarc?
The teacher divides the students into 6 groups. Two groups deal with one of the following cases, trying to show that the central angleangleangle measure is double the angleangleangle measure. Then, representatives of groups dealing with the same case check each other's reasoning, and present the agreed solution on the class forum.
[Illustration 1]
Task The teacher shows the Slideshow to the students. It shows the next steps of the proof for case I.
[Slideshow]
The group work should be summarized with the formulation of the inscribed angleinscribed angleinscribed angle theorem.
Students work individually, solving the following problems. Having completed the exercises, they present the results and discuss them.
Task Points A, B, C lying on a circlecirclecircle with the center S are vertices of an equilateral triangleequilateral triangleequilateral triangle. Find the measuremeasuremeasure of the central angleangleangle ASB?
Task The sum of measures of the inscribed and the central angleangleangle subtended by the same arcarcarc equals 180°. What is the measuremeasuremeasure of the inscribed angleinscribed angleinscribed angle?
Task The acute isosceles triangletriangletriangle with an AB base is inscribed in a circlecirclecircle with the center S. The SAB angleangleangle has 40°. What is the measuremeasuremeasure of the ACB angleangleangle?
Task Points A, B, C, D lie on a circlecirclecircle and cut it into 4 equal arcs. What is the measuremeasuremeasure of the inscribed angleinscribed angleinscribed angle ACD?
An extra task: The triangletriangletriangle ABC is given. The angle BAC is the right one and the angleangleangle ABC measuremeasuremeasure equals 25°. PointpointPoint E is the middle of the BC side. Find the measure of the AEC angle.
A hint: Enter a triangletriangletriangle in a circlecirclecircle and compare the measures of the inscribed and the central angles.
5) stosuje własności kątów wpisanych i środkowych.
me448ed2d8b01a89c_1528449068082_0
45 minut
me448ed2d8b01a89c_1528449523725_0
Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, odróżnianie dowodu od przykładu.
me448ed2d8b01a89c_1528449552113_0
1. Przeprowadzenie dowodu twierdzenia o kącie środkowym i wpisanym.
2. Zastosowania twierdzenia o kącie środkowym i wpisanym do rozwiązywania zadań.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
me448ed2d8b01a89c_1528450430307_0
Uczeń:
- przeprowadza dowód twierdzenia o kącie środkowym,
- stosuje twierdzenie o kącie środkowym.
me448ed2d8b01a89c_1528449534267_0
1. Dyskusja.
me448ed2d8b01a89c_1528449514617_0
1. Praca grupowa.
2. Praca indywidualna.
me448ed2d8b01a89c_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji wspólnie udowodnią zależność między miarą kąta środkowego i miarą kąta wpisanego opartych na tym samym łuku.
Uczniowie przypominają definicje kąta środkowego i definicję kąta wpisanego.
Nauczyciel rysuje na tablicy trójkąt prostokątny wpisany w okrąg. Prosi uczniów o wskazanie kąta środkowego opartego na tym samym łuku, co kąt prosty trójkąta.
Dyskusja:
- Jaka jest w tym przypadku zależność między miarą kąta wpisanego i miarą kąta środkowego?
- Czy można pokazać, że ta zależność jest prawdziwa dla dowolnych kątów wpisanych i środkowych opartych na tym samym łuku?
me448ed2d8b01a89c_1528446435040_0
Nauczyciel dzieli uczniów na 6 grup. Po dwie grupy zajmują się jednym z poniższych przypadków, próbując wykazać, że miara kąta jest dwa razy większa niż miara kąta . Następnie przedstawiciele grup rozpatrujących ten sam przypadek sprawdzają nawzajem swoje rozumowania, a uzgodnioną wersję prezentują na forum klasy.
[Ilustracja 1]
Polecenie Dla utrwalenia, nauczyciel pokazuje uczniom Slideshow przedstawiający kolejne kroki dowodu dla przypadku I.
[Slideshow]
Po skończonej pracy, uczniowie formułują odpowiednie twierdzenia.
Twierdzenie o kącie wpisanym i środkowym.
- Kąt środkowy ma miarę dwa razy większą niż kąt wpisany oparty na tym samym łuku.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania, które następnie są wspólnie omawiane.
Polecenie Punkty A, B, C leżące na okręgu o środku S są wierzchołkami trójkąta równobocznego. Jaka jest miara kąta środkowego ASB?
Polecenie Suma miar kątów wpisanego i środkowego opartych na tym samym łuku wynosi 180°. Jaka jest miara kąta wpisanego?
Polecenie Ostrokątny trójkąt równoramienny o podstawie AB jest wpisany w okrąg o środku S. Kąt SAB ma miarę 40°. Jaką miarę ma kąt ACB?
Polecenie Punkty A, B, C, D leżą na okręgu i dzielą go na 4 równe łuki. Jaka jest miara kąta wpisanego ACD?
Polecenie dla chętnych: Dany jest trójkąt ABC, w którym kąt BAC jest prosty, a miara kąta ABC wynosi 25°. Punkt E jest środkiem boku BC. Oblicz miarę kąta AEC.
Wskazówka: Opisz okrąg na tym trójkącie i porównaj miary odpowiednich kątów wpisanych i środkowych.
me448ed2d8b01a89c_1528450119332_0
Uczniowie wykonują zadania utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia formułując twierdzenie do zapamiętania.
- Kąt środkowy jest dwa razy większy niż kąt wpisany oparty na tym samym łuku.
inscribed angle1
inscribed angle
kąt wpisany
R1K77UOjpMJKJ1
wymowa w języku angielskim: in the increasing order
wymowa w języku angielskim: in the increasing order