4) reads out from a graph of a function: domain, range, x‑intersections, intervals of monotonicity, intervals in which the function takes on values greater (not smaller) or smaller (not larger) than the given number, maximum and minimum values of the function (if any) in a given closed interval and arguments for which the function takes on maximum and minimum values.
Interpreting and handling information presented in the text, both mathematical and popular science, as well as in the form of graphs, diagrams, tables.
The students sort out the knowledge about the quadratic function (x‑intercept, finding x‑intercepts using a graph) using the method of the sentence completion.
The teacher informs the student that during the lesson they will determine x‑intercepts of the quadratic function.
Discussion – how to find x‑intercepts of the quadratic functionx‑intercepts of the quadratic functionx‑intercepts of the quadratic function when the formula of the function is known.
The students work in small groups and determine x‑intercepts using the conclusion.
Task Find x‑intercepts of the function:
While discussing solutions the students should note that the function should be written in the factored form. Perhaps for some groups it was very difficult.
The teacher proposes to analyse the Slideshow in which the general formula for x‑intercepts of the quadratic functionx‑intercepts of the quadratic functionx‑intercepts of the quadratic function is presented and to write down a conclusion.
[Slideshow]
Conclusion: The quadratic function , where and: - has only one x‑intercept, , if and only if, - has two x‑intercepts and , if and only if , - has no x‑intercept, if and only if .
The students work in groups and solve the exercises using the conclusion.
Task Evaluate based on the value of the discriminantdiscriminantdiscriminant, how many x‑intercepts each of given functions has:
Task Determine x‑intercepts (if they exist) for each function:
Task The quadratic function has two different x‑intercepts. Prove that each of them belongs to the interval .
An extra task The height of a cylinder is 3 cm greater than its diameter. The total surface area is equal to cmIndeks górny 22. Find the height of the cylinder.
Students perform consolidating exercises. Using a trash and a suitcase method they choose the most important competences and information to be remembered. Then they summarize together the lesson, formulating conclusions to be remembered:
The quadratic functionquadratic functionquadratic function , where and : - has only one x‑intercept, , if and only if, - has two x‑intercepts and , if and only if , - has no x‑intercept, if and only if .
Selected words and expressions used in the lesson plan
Jednym z miejsc zerowych funkcji jest liczba . Oblicz b oraz drugie miejsce zerowe tej funkcji.
m797c96537fbf8726_1528449000663_0
Obliczanie miejsc zerowych funkcji kwadratowej
m797c96537fbf8726_1528449084556_0
Trzeci
m797c96537fbf8726_1528449076687_0
V. Funkcje. Uczeń:
4) Odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
m797c96537fbf8726_1528449068082_0
45 minut
m797c96537fbf8726_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m797c96537fbf8726_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie zależności między liczbą miejsc zerowych funkcji kwadratowej a znakiem ∆.
3. Obliczanie miejsc zerowych funkcji kwadratowej na podstawie wzoru opisującego funkcję.
m797c96537fbf8726_1528450430307_0
Uczeń:
- wyznacza liczbę miejsc zerowych funkcji kwadratowej, w zależności od znaku ∆,
- oblicza miejsce zerowe na podstawie wzoru opisującego funkcję.
m797c96537fbf8726_1528449534267_0
1. Niedokończone zdania.
2. Kosz i walizka.
m797c96537fbf8726_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m797c96537fbf8726_1528450135461_0
m797c96537fbf8726_1528450127855_0
Uczniowie metodą niedokończonych zdań przypominają wiadomości na temat funkcji kwadratowej (miejsca zerowego, odczytywania liczby miejsc zerowych na podstawie wykresu).
m797c96537fbf8726_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą obliczali miejsca zerowe funkcji kwadratowej.
Dyskusja - w jaki sposób obliczyć miejsca zerowe funkcji kwadratowej, znając wzór tej funkcji.
Wniosek: Aby znaleźć miejsca zerowe funkcji kwadratowej , gdzie należy rozwiązać równanie .
Korzystając z wniosku, uczniowie, pracując w małych grupach, obliczają miejsca zerowe danych funkcji.
Polecenie Znajdź miejsca zerowe funkcji:
W czasie omawiania rozwiązań, uczniowie powinni zauważyć, że w przypadku funkcji m należało wzór funkcji zapisać w postaci iloczynowej. Zapewne okazało się to dla niektórych grup bardzo trudne.
Nauczyciel proponuje więc przeanalizować Slideshow, w którym przedstawiony jest wzór ogólny na miejsca zerowe funkcji kwadratowej (o ile istnieją) i zapisanie odpowiedniego wniosku.
[Slideshow]
Wniosek: Funkcja kwadratowa , gdzie oraz : - ma tylko jedno miejsce zerowe, , wtedy i tylko wtedy, gdy , - ma dwa miejsca zerowe, oraz , wtedy i tylko wtedy, gdy , - nie ma miejsc zerowych wtedy i tylko wtedy, gdy .
Uczniowie pracują w grupach, rozwiązując zadania z wykorzystaniem powyższego wniosku.
Polecenie Oceń na podstawie wartości wyróżnika, ile miejsc zerowych ma każda z podanych funkcji:
Polecenie Oblicz miejsca zerowe (o ile istnieją) każdej z funkcji:
Polecenie Funkcja kwadratowa ma dwa różne miejsca zerowe. Wykaż, że każde z nich należy do przedziału .
Polecenie Jednym z miejsc zerowych funkcji jest liczba . Oblicz b oraz drugie miejsce zerowe tej funkcji.
Polecenie dla chętnych Wysokość walca jest o 3 cm większa od jego średnicy. Pole powierzchni całkowitej jest równe cmIndeks górny 22. Oblicz wysokość walca.
m797c96537fbf8726_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Stosując metodę kosza i walizki wybierają najważniejsze umiejętności i wiadomości, które należy zapamiętać.
Następnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Funkcja kwadratowa , gdzie oraz : - ma tylko jedno miejsce zerowe, , wtedy i tylko wtedy, gdy , - ma dwa miejsca zerowe, oraz , wtedy i tylko wtedy, gdy , - nie ma miejsc zerowych wtedy i tylko wtedy, gdy .