Scenariusz
Temat
Obliczanie miejsc zerowych funkcji kwadratowej
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
V. Funkcje. Uczeń:
4) Odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie zależności między liczbą miejsc zerowych funkcji kwadratowej a znakiem .
3. Obliczanie miejsc zerowych funkcji kwadratowej na podstawie wzoru opisującego funkcję.
Efekty uczenia
Uczeń:
- wyznacza liczbę miejsc zerowych funkcji kwadratowej, w zależności od znaku ,
- oblicza miejsce zerowe na podstawie wzoru opisującego funkcję.
Metody kształcenia
1. Niedokończone zdania.
2. Kosz i walizka.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie metodą niedokończonych zdań przypominają wiadomości na temat funkcji kwadratowej (miejsca zerowego, odczytywania liczby miejsc zerowych na podstawie wykresu).
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą obliczali miejsca zerowe funkcji kwadratowej.
Dyskusja - w jaki sposób obliczyć miejsca zerowe funkcji kwadratowej, znając wzór tej funkcji.
Wniosek:
Aby znaleźć miejsca zerowe funkcji kwadratowej , gdzie należy rozwiązać równanie .
Korzystając z wniosku, uczniowie, pracując w małych grupach, obliczają miejsca zerowe danych funkcji.
Polecenie
Znajdź miejsca zerowe funkcji:
W czasie omawiania rozwiązań, uczniowie powinni zauważyć, że w przypadku funkcji m należało wzór funkcji zapisać w postaci iloczynowej. Zapewne okazało się to dla niektórych grup bardzo trudne.
Nauczyciel proponuje więc przeanalizować Slideshow, w którym przedstawiony jest wzór ogólny na miejsca zerowe funkcji kwadratowej (o ile istnieją) i zapisanie odpowiedniego wniosku.
[Slideshow]
Wniosek:
Funkcja kwadratowa , gdzie oraz :
- ma tylko jedno miejsce zerowe, , wtedy i tylko wtedy, gdy ,
- ma dwa miejsca zerowe, oraz , wtedy i tylko wtedy, gdy
- nie ma miejsc zerowych wtedy i tylko wtedy, gdy .
Uczniowie pracują w grupach, rozwiązując zadania z wykorzystaniem powyższego wniosku.
Polecenie
Oceń na podstawie wartości wyróżnika, ile miejsc zerowych ma każda z podanych funkcji:
Polecenie
Oblicz miejsca zerowe (o ile istnieją) każdej z funkcji:
Polecenie
Funkcja kwadratowa ma dwa różne miejsca zerowe. Wykaż, że każde z nich należy do przedziału .
Polecenie
Jednym z miejsc zerowych funkcji jest liczba . Oblicz b oraz drugie miejsce zerowe tej funkcji.
Polecenie dla chętnych
Wysokość walca jest o 3 cm większa od jego średnicy. Pole powierzchni całkowitej jest
równe cmIndeks górny 22. Oblicz wysokość walca.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Stosując metodę kosza i walizki wybierają najważniejsze umiejętności i wiadomości, które należy zapamiętać.
Następnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Funkcja kwadratowa , gdzie oraz :
- ma tylko jedno miejsce zerowe, , wtedy i tylko wtedy, gdy ,
- ma dwa miejsca zerowe, oraz , wtedy i tylko wtedy, gdy,
- nie ma miejsc zerowych wtedy i tylko wtedy, gdy .