- Do zapisu liczb służą cyfry: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, zwane cyframi arabskimi.
mfb21e314b6889739_1527712094602_0
Ro06sM4ABWEos1
Wypisz wszystkie liczby czterocyfrowe, w których suma cyfr jest równa 6.
mfb21e314b6889739_1528449000663_0
Dziesiątkowy system pozycyjny
mfb21e314b6889739_1528449084556_0
drugi
mfb21e314b6889739_1528449076687_0
I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
1) zapisuje i odczytuje liczby naturalne wielocyfrowe.
mfb21e314b6889739_1528449068082_0
45 minut
mfb21e314b6889739_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
mfb21e314b6889739_1528449552113_0
1. Zapisywanie i odczytywanie liczb naturalnych wielocyfrowych.
2. Określanie pozycji cyfry w liczbie.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mfb21e314b6889739_1528450430307_0
Uczeń:
- zapisuje i odczytuje liczby naturalne wielocyfrowe,
- określa pozycję cyfry w liczbie.
mfb21e314b6889739_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Drama.
mfb21e314b6889739_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
mfb21e314b6889739_1528450135461_0
mfb21e314b6889739_1528450127855_0
Uczniowie przypominają pojęcie liczby naturalnej oraz różnice między cyfrą a liczbą:
- Do zapisu liczb służą cyfry: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, zwane cyframi arabskimi.
mfb21e314b6889739_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają Slideshow i zapoznają się z przedstawionymi tam informacjami.
[Slideshow]
Polecenie Drama.
Nauczyciel dzieli uczniów na dziesięcioosobowe grupy.
Każdy uczeń w grupie otrzymuje i przypina do koszulki kartkę z inną cyfrą.
Nauczyciel ustawia i podpisuje odpowiednio ławki wg wzoru (dla każdej grupy oddzielnie).
[Tabela]
Nauczyciel wymienia dowolną liczbę co najwyżej dziewięciocyfrową. Uczniowie powinni ustawić się przy odpowiednich ławkach tak, aby utworzyć podaną liczbę.
Grupa, która wykonała zadanie, symbolizuje ten fakt przez podniesienie ręki. Nauczyciel sprawdza poprawność ustawienia.
Pierwsze polecenie:
Stańcie tak, aby cyfry, które reprezentujecie utworzyły liczbę:
a) sto dwadzieścia trzy miliony czterysta pięćdziesiąt sześć tysięcy siedemset osiemdziesiąt,
b) czterysta trzydzieści dwa miliony osiemnaście tysięcy siedemset dziewięćdziesiąt pięć,
c) czterysta pięć milionów siedemset sześćdziesiąt jeden tysięcy dwieście trzydzieści dziewięć,
d) siedemset sześćdziesiąt dziewięć milionów dwieście czterdzieści pięć tysięcy trzysta osiemdziesiąt jeden,
e) trzysta siedemdziesiąt osiem milionów dwieście czterdzieści jeden tysięcy sześćset dziewięćdziesiąt pięć.
Drugie polecenie:
Stańcie tak, aby cyfry, które reprezentujecie utworzyły dowolną liczbę. Zadaniem pozostałych grup jest zapisanie słowami przedstawionej przez was liczby.
Trzecie polecenie:
Zapiszcie na tablicy liczbę co najwyżej 10 - cyfrową. Zadaniem pozostałych grup jest ustawianie się tak, aby utworzyć podaną przez was liczbę.
Nauczyciel podsumowuje pracę grup. Członkowie grupy, która uzyskała najwięcej punktów otrzymują oceny bardzo dobre.
Uczniowie porządkują salę i wracają na swoje miejsca. Pracują w grupach dwuosobowych, wykorzystując ukształtowane umiejętności.
Polecenie Wypisz wszystkie liczby trzycyfrowe, które można utworzyć z cyfr: 1, 4 i 7, jeśli:
a) cyfry nie mogą się powtarzać,
b) cyfry mogą się powtarzać.
Polecenie Zapisz najmniejszą i największą liczbę:
a) jednocyfrową,
b) dwucyfrową,
c) trzycyfrową.
Polecenie Przeanalizuj przykład przedstawiony na rysunku.
[Ilustracja 1]
Zapisz w ten sposób liczby, przedstawiając je w postaci sumy tysięcy, setek, dziesiątek i jedności:
a) 265,
b) 678,
c) 306,
d) 1005.
Polecenie dla chętnych Wypisz wszystkie liczby czterocyfrowe, w których suma cyfr jest równa 6.
mfb21e314b6889739_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania: