4) reads from a graph of a function: domain, range, x‑intercepts, monotonicity intervals, intervals in which the function takes on values larger (not smaller) or smaller (not larger) than a given number, maximum and minimum values of the function (if any) in a given closed intervalclosed intervalclosed interval and arguments for which the function takes on maximum and minimum values.
Interpreting and handling information presented in the text, both mathematical and popular science, as well as in the form of graphs, diagrams, tables.
The teacher informs the student that the goal of the lesson is the determination of the minimum and maximum value of the quadratic functionquadratic functionquadratic function in a closed intervalclosed intervalclosed interval.
Discussion – when does the quadratic function reach its minimum/maximum value and what formula can describe it.
The conclusion which the students should draw.
The quadratic functionquadratic functionquadratic function y= axIndeks górny 22 + bx + c, where a ≠ 0, x ∈ R:
- for a > 0 reaches at the point x = , the minimum value of ,
[Illustration 1]
- for a < 0 reaches at the point x = , the maximum value of .
[Illustration 2]
The students work in groups and discuss how to determine the minimum and maximum value of the quadratic function in a closed interval. They analyse the material contained in the applet, draw a conclusion and create a corresponding algorithm.
The algorithm for determining the minimum/maximum value of the quadratic functionf(x) = axIndeks górny 22 + bx + c in the closed intervalclosed intervalclosed interval <k, l>.
[Illustration 3]
Students use the elaborated flowchartflowchartflowchart in exercises.
Task Find a minimum and maximum value of the function: a) f(x) = -(x - 3)Indeks górny 22 +4 in the interval <-2, 3>, b) f(x) = -3xIndeks górny 22 - 12x - 6 in the interval <-4, 1>, c) f(x) = 2xIndeks górny 22 + 4x +7 in the interval <-3, 0>.
Task Find the minimum value of the expression xIndeks górny 22 + yIndeks górny 22, when x + y = 4.
Suma długości boku trójkąta i wysokości opuszczonej na ten bok jest równa 10. Jaką długość powinien mieć bok trójkąta, aby pole tego trójkąta było największe? Oblicz to pole.
Najmniejsza / największa wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym znajduje się na jednym z krańców tego przedziału lub w wierzchołku paraboli, będącej wykresem tej funkcji (o ile wierzchołek należy do tego przedziału).
m2ce0b418d57b5e66_1528449000663_0
Najmniejsza oraz największa wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym
m2ce0b418d57b5e66_1528449084556_0
Trzeci
m2ce0b418d57b5e66_1528449076687_0
V. Funkcje. Uczeń:
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
m2ce0b418d57b5e66_1528449068082_0
45 minut
m2ce0b418d57b5e66_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m2ce0b418d57b5e66_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Wyznaczanie najmniejszej oraz największej wartości funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym.
m2ce0b418d57b5e66_1528450430307_0
Uczeń:
- wyznacza najmniejszą oraz największą wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym,
- wyznacza argumenty, dla których wartości największe oraz najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
m2ce0b418d57b5e66_1528449534267_0
1. Diamentowe uszeregowanie.
2. Analiza sytuacyjna.
m2ce0b418d57b5e66_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m2ce0b418d57b5e66_1528450135461_0
m2ce0b418d57b5e66_1528450127855_0
Uczniowie pracują w grupach. Metodą diamentowego uszeregowania porządkują znane im własności funkcji kwadratowej.
m2ce0b418d57b5e66_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest wyznaczanie wartości największej oraz najmniejszej funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym.
Dyskusja - w jakim przypadku funkcja kwadratowa osiąga wartość najmniejszą/największą i jakim wzorem możemy tę wartość określić.
Wniosek, jaki powinni sformułować uczniowie.
Funkcja kwadratowa y=axIndeks górny 22 + bx + c, gdzie a ≠ 0, x ∈ R:
- dla a > 0 osiąga wartość najmniejszą w punkcie x = , która wynosi ,
[Ilustracja 1]
- dla a < 0 osiąga wartość największą w punkcie x = , która wynosi .
[Ilustracja 2]
Uczniowie pracując w grupach zastanawiają się w jaki sposób można wyznaczyć wartość największą oraz wartość najmniejszą funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym. Analizują materiał zawarty w aplecie, formułują wniosek i budują odpowiedni algorytm.
Polecenie
[Geogebra aplet]
Wniosek:
Najmniejsza / największa wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym znajduje się na jednym z krańców tego przedziału lub w wierzchołku paraboli, będącej wykresem tej funkcji (o ile wierzchołek należy do tego przedziału).
Algorytm wyznaczania największej/najmniejszej wartości funkcji kwadratowej f(x)= axIndeks górny 22 + bx + c w przedziale domkniętym <k, l>.
[Ilustracja 3]
Uczniowie wykorzystują opracowany schemat blokowy w zadaniach.
Polecenie
Wyznacz najmniejszą oraz największą wartość funkcji:
a) f(x) = -(x - 3)Indeks górny 22 +4 w przedziale <-2, 3>,
b) f(x) = -3xIndeks górny 22 - 12x - 6 w przedziale <-4, 1>,
c) f(x) = 2xIndeks górny 22 + 4x +7 w przedziale <-3, 0>.
Polecenie
Znajdź najmniejszą wartość wyrażenia xIndeks górny 22 + yIndeks górny 22, gdy x + y = 4.
Polecenie
Suma długości boku trójkąta i wysokości opuszczonej na ten bok jest równa 10. Jaką długość powinien mieć bok trójkąta, aby pole tego trójkąta było największe? Oblicz to pole.
Polecenie dla chętnych
Dla jakiej wartości x funkcja f(x) = przyjmuje wartość największą? Wyznacz tę wartość.
m2ce0b418d57b5e66_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.Następnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.Najmniejsza/ największa wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym znajduje się na jednym z krańców tego przedziału lub w wierzchołku paraboli, będącej wykresem tej funkcji (o ile wierzchołek należy do tego przedziału).