Scenariusz
Temat
Najmniejsza oraz największa wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
V. Funkcje. Uczeń:
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Wyznaczanie najmniejszej oraz największej wartości funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym.
Efekty uczenia
Uczeń:
- wyznacza najmniejszą oraz największą wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym,
- wyznacza argumenty, dla których wartości największe oraz najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
Metody kształcenia
1. Diamentowe uszeregowanie.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie pracują w grupach. Metodą diamentowego uszeregowania porządkują znane im własności funkcji kwadratowej.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest wyznaczanie wartości największej oraz najmniejszej funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym.
Dyskusja - w jakim przypadku funkcja kwadratowa osiąga wartość najmniejszą/największą i jakim wzorem możemy tę wartość określić.
Wniosek, jaki powinni sformułować uczniowie.
Funkcja kwadratowa y=axIndeks górny 22 + bx + c, gdzie a ≠ 0, x ∈ R:
- dla a > 0 osiąga wartość najmniejszą w punkcie x = , która wynosi ,
[Ilustracja 1]
- dla a < 0 osiąga wartość największą w punkcie x = , która wynosi .
[Ilustracja 2]
Uczniowie pracując w grupach zastanawiają się w jaki sposób można wyznaczyć wartość największą oraz wartość najmniejszą funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym. Analizują materiał zawarty w aplecie, formułują wniosek i budują odpowiedni algorytm.
Polecenie
[Geogebra aplet]
Wniosek:
Najmniejsza / największa wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym znajduje się na jednym z krańców tego przedziału lub w wierzchołku paraboli, będącej wykresem tej funkcji (o ile wierzchołek należy do tego przedziału).
Algorytm wyznaczania największej/najmniejszej wartości funkcji kwadratowej f(x)= axIndeks górny 22 + bx + c
w przedziale domkniętym <k, l>.
[Ilustracja 3]
Uczniowie wykorzystują opracowany schemat blokowy w zadaniach.
Polecenie
Wyznacz najmniejszą oraz największą wartość funkcji:
a) f(x) = -(x - 3)Indeks górny 22 + 4 w przedziale <-2, 3>,
b) f(x) = -3xIndeks górny 22 - 12x - 6 w przedziale <-4, 1>,
c) f(x) = 2xIndeks górny 22 + 4x + 7 w przedziale <-3, 0>.
Polecenie
Znajdź najmniejszą wartość wyrażenia xIndeks górny 22 + yIndeks górny 22, gdy x + y = 4.
Polecenie
Suma długości boku trójkąta i wysokości opuszczonej na ten bok jest równa 10. Jaką długość powinien mieć bok trójkąta, aby pole tego trójkąta było największe? Oblicz to pole.
Polecenie dla chętnych
Dla jakiej wartości x funkcja f(x) = przyjmuje wartość największą? Wyznacz tę wartość.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Najmniejsza / największa wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym znajduje się na jednym z krańców tego przedziału lub w wierzchołku paraboli, będącej wykresem tej funkcji (o ile wierzchołek należy do tego przedziału).