The teacher initiates a discussion about recognizing the behaviour of the computer which may be the result of infecting it with a computer viruscomputer viruscomputer virus.
The students work in the groups of 5. The task of each group is to prepare information about the types of malwaremalwaremalware. The leaders of the particular groups present the effects of their work and formulate conclusions.
[Interactive graphics]
Antivirus softwareantivirus softwareAntivirus software is a computer programme used to detect and remove malwaremalwaremalware. It should comprise at leat two basic modules:
- a scannerscannerscanner – which examines the content of discs, - a monitormonitormonitor – which constantly monitors the operation of the computer.
Antivirus software can also provide firewall, protect mail as well as detect and prevent break‑ins.
The identification of computer viruses by antivirus software is performed by using one of the following methods:
- searching for particular code sequences in a file, - checking the signatures of files, - applying heuristics – i.e. trackng the behaviour of a file which is atypical for the operating system.
In order to detect a computer viruscomputer viruscomputer virus by using the first two methods, every antivirus software must have its own virus databasevirus databasevirus database. Antivirus softwareantivirus softwareAntivirus software updates its virus databases constantly by downloading them from the internet.
[Illustration 2]
Task 2
Run the antivirus programme installed on your computer. Check if the virus databasevirus databasevirus database is up to dateup to dateup to date. If not, update it. Scan the resource on the disc specified by the teacher. Read the report after scanning.
A firewall is a software that blocks unauthorized access to the computer. Windows includes a firewall built in the operating system.
An online virus scannerscannerscanner is one of the modules of an antivirus programme
accessed via a web page.
Task 3
Find an online virus scannerscannerscanner on the internet. Scan with it the disc resource specified by the teacher.
Antivirus preventive measures:
- update software regularly, - install antivirus softwareantivirus softwareantivirus software, - activate a firewall, - use original software, - do not open files and email attachments from unknown senders, - protect the computer with a password, - do not use the administrator account in your everyday work, - create the backup of important data.
Komputer jest używany zarówno w pracy, jak i w domu. Przechowujemy na nim ważne dla nas dane. Często są one dla nas bardzo cenne. Powinniśmy te dane chronić, tak jak chronimy wszystkie cenne dla nas rzeczy. Pamiętajmy, że na świecie funkcjonuje pewna grupa ludzi, dla których nasze dane również mogą być cenne. To hakerzy, dla których nasz podłączony do sieci komputer może być celem ataku. W celu zabezpieczenia komputera używaj zaktualizowanego oprogramowania antywirusowego i stosuj się do zasad profilaktyki antywirusowej.
- kasowanie danych, - wyświetlanie grafik lub odtwarzanie dźwięków, - rozsyłanie niepożądanych treści, - dokonywanie ataków i włamań na inne komputery, - kradzież danych, - szyfrowanie danych na dysku, - utrudnienie lub uniemożliwienie pracy na komputerze, - przejęcie kontroli nad komputerem, - tworzenie sieci zarażonych komputerów.
mfaff9a0e245c8a64_1528449000663_0
Oprogramowanie antywirusowe
mfaff9a0e245c8a64_1528449084556_0
Drugi
mfaff9a0e245c8a64_1528449076687_0
Klasy IV‑VI
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Uczeń:
4) stosuje profilaktykę antywirusową i potrafi zabezpieczyć przed zagrożeniem komputer wraz z zawartymi w nim informacjami.
mfaff9a0e245c8a64_1528449068082_0
45 minut
mfaff9a0e245c8a64_1528449523725_0
Stosowanie profilaktyki antywirusowej.
mfaff9a0e245c8a64_1528449552113_0
1. Identyfikowanie zagrożeń ze strony niepożądanego oprogramowania.
2. Korzystanie a oprogramowania antywirusowego.
mfaff9a0e245c8a64_1528450430307_0
Uczeń:
- stosuje profilaktykę antywirusową,
- obsługuje program antywirusowy.
mfaff9a0e245c8a64_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Uczenie się przez obserwację.
mfaff9a0e245c8a64_1528449514617_0
1. Praca w grupach.
2. Praca samodzielna.
mfaff9a0e245c8a64_1528450135461_0
mfaff9a0e245c8a64_1528450127855_0
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat, jak rozpoznać zachowanie komputera wynikające z jego zainfekowania wirusem.
Efekty działania wirusów:
- kasowanie danych, - wyświetlanie grafik lub odtwarzanie dźwięków, - rozsyłanie niepożądanych treści, - dokonywanie ataków i włamań na inne komputery, - kradzież danych, - szyfrowanie danych na dysku, - utrudnienie lub uniemożliwienie pracy na komputerze, - przejęcie kontroli nad komputerem, - tworzenie sieci zarażonych komputerów.
mfaff9a0e245c8a64_1528446435040_0
[Ilustracja 1]
Polecenie 1
Uczniowie pracują w 5‑osobowych grupach. Każda z grup ma za zadanie przygotować informacje na temat rodzajów złośliwego oprogramowania. Liderzy grup przedstawiają efekty prac w swoich grupach i formułują wnioski.
[Grafika interaktywna]
Program antywirusowy to program, którego celem jest wykrywanie i zwalczanie złośliwego oprogramowania. Powinien on zawierać przynajmniej dwa podstawowe moduły:
Program antywirusowy może również zapewniać firewall i ochronę poczty, a także wykrywać włamania i zapobiegać im.
Rozpoznawanie wirusów przez program antywirusowy odbywa się za pomocą jednej z metod:
- poszukiwanie w pliku określonych sekwencji kodu, - sprawdzanie sygnatur plików, - zastosowanie heurystyki – czyli śledzenie zachowań nietypowych dla systemu operacyjnego.
Aby wykryć wirusa za pomocą pierwszych dwóch metod, każdy program musi posiadać swoją własną bazę wirusów. Programy antywirusowe aktualizują swoje bazy wirusów na bieżąco poprzez pobieranie ich z internetu.
[Ilustracja 2]
Polecenie 2
Uruchom program antywirusowy zainstalowany na Twoim komputerze. Sprawdź, czy baza wirusów jest aktualna. Jeśli nie, dokonaj jej aktualizacji. Zeskanuj wskazany przez nauczyciela zasób na dysku. Odczytaj raport po skanowaniu.
Firewall – zapora sieciowa – oprogramowanie blokujące niepowołany dostęp do komputera. System Windows zawiera zaporę wbudowaną w system operacyjny.
Skaner on‑line – jeden z modułów programu antywirusowego dostępny przez stronę WWW.
Polecenie 3
Wyszukaj w internecie skaner on‑line. Przeskanuj nim wskazany przez nauczyciela zasób dyskowy.
Komputer jest używany zarówno w pracy, jak i w domu. Przechowujemy na nim ważne dla nas dane. Często są one dla nas bardzo cenne. Powinniśmy te dane chronić, tak jak chronimy wszystkie cenne dla nas rzeczy. Pamiętajmy, że na świecie funkcjonuje pewna grupa ludzi, dla których nasze dane również mogą być cenne. To hakerzy, dla których nasz podłączony do sieci komputer może być celem ataku. W celu zabezpieczenia komputera używaj zaktualizowanego oprogramowania antywirusowego i stosuj się do zasad profilaktyki antywirusowej.