Scenariusz
Temat
Oprogramowanie antywirusowe
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
Klasy IV‑VI
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Uczeń:
4) stosuje profilaktykę antywirusową i potrafi zabezpieczyć przed zagrożeniem komputer wraz z zawartymi w nim informacjami.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie profilaktyki antywirusowej.
Cele szczegółowe
1. Identyfikowanie zagrożeń ze strony niepożądanego oprogramowania.
2. Korzystanie a oprogramowania antywirusowego.
Efekty uczenia
Uczeń:
- stosuje profilaktykę antywirusową,
- obsługuje program antywirusowy.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Uczenie się przez obserwację.
Formy pracy
1. Praca w grupach.
2. Praca samodzielna.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat, jak rozpoznać zachowanie komputera wynikające z jego zainfekowania wirusem.
Efekty działania wirusów:
- kasowanie danych,
- wyświetlanie grafik lub odtwarzanie dźwięków,
- rozsyłanie niepożądanych treści,
- dokonywanie ataków i włamań na inne komputery,
- kradzież danych,
- szyfrowanie danych na dysku,
- utrudnienie lub uniemożliwienie pracy na komputerze,
- przejęcie kontroli nad komputerem,
- tworzenie sieci zarażonych komputerów.
Realizacja lekcji
[Ilustracja 1]
Polecenie 1
Uczniowie pracują w 5‑osobowych grupach. Każda z grup ma za zadanie przygotować informacje na temat rodzajów złośliwego oprogramowania. Liderzy grup przedstawiają efekty prac w swoich grupach i formułują wnioski.
[Grafika interaktywna]
Program antywirusowy to program, którego celem jest wykrywanie i zwalczanie złośliwego oprogramowania. Powinien on zawierać przynajmniej dwa podstawowe moduły:
- skaner – badający zawartości dysków,
- monitor – moduł monitorujący na bieżąco funkcjonowanie komputera.
Program antywirusowy może również zapewniać firewall i ochronę poczty, a także wykrywać włamania i zapobiegać im.
Rozpoznawanie wirusów przez program antywirusowy odbywa się za pomocą jednej z metod:
- poszukiwanie w pliku określonych sekwencji kodu,
- sprawdzanie sygnatur plików,
- zastosowanie heurystyki – czyli śledzenie zachowań nietypowych dla systemu operacyjnego.
Aby wykryć wirusa za pomocą pierwszych dwóch metod, każdy program musi posiadać swoją własną bazę wirusów. Programy antywirusowe aktualizują swoje bazy wirusów na bieżąco poprzez pobieranie ich z internetu.
[Ilustracja 2]
Polecenie 2
Uruchom program antywirusowy zainstalowany na Twoim komputerze. Sprawdź, czy baza wirusów jest aktualna. Jeśli nie, dokonaj jej aktualizacji. Zeskanuj wskazany przez nauczyciela zasób na dysku. Odczytaj raport po skanowaniu.
Firewall – zapora sieciowa – oprogramowanie blokujące niepowołany dostęp do komputera. System Windows zawiera zaporę wbudowaną w system operacyjny.
Skaner on‑line – jeden z modułów programu antywirusowego dostępny przez stronę WWW.
Polecenie 3
Wyszukaj w internecie skaner on‑line. Przeskanuj nim wskazany przez nauczyciela zasób dyskowy.
Profilaktyka antywirusowa:
- stałe aktualizowanie oprogramowania,
- instalacja oprogramowania antywirusowego,
- włączona zapora sieciowa,
- używanie oryginalnego oprogramowania,
- nieotwieranie plików i załączników poczty nieznanego pochodzenia,
- zabezpieczenie komputera hasłem,
- nieużywanie konta administratora w codziennej pracy,
- tworzenie kopii zapasowych ważnych danych.
Podsumowanie lekcji
Komputer jest używany zarówno w pracy, jak i w domu. Przechowujemy na nim ważne dla nas dane. Często są one dla nas bardzo cenne. Powinniśmy te dane chronić, tak jak chronimy wszystkie cenne dla nas rzeczy. Pamiętajmy, że na świecie funkcjonuje pewna grupa ludzi, dla których nasze dane również mogą być cenne. To hakerzy, dla których nasz podłączony do sieci komputer może być celem ataku. W celu zabezpieczenia komputera używaj zaktualizowanego oprogramowania antywirusowego i stosuj się do zasad profilaktyki antywirusowej.