1. performs mathematical operations (addition, subtraction, multiplication, division, exponentiation, root extraction, logarithmlogarithmlogarithm) in a set of real numbers;
9. uses the logarithmlogarithmlogarithmic relationship with exponentiation, uses the formulas for the logarithm of the product, the logarithmlogarithmlogarithm of the quotient and the logarithm of power.
Interpreting and manipulating information presented in the text, both mathematical and popular science, as well as in the form of graphs, diagrams, tables.
Students, working in groups, organize their knowledge about the exponential functionexponential functionexponential function. They create mind maps. After finishing the task, they present their results.
The teacher informs students that the aim of the lesson is to get to know the definition of logarithm and its properties.
Students, working in two groups, use the properties of the exponential functionexponential functionexponential function, to build an intuitive concept of logarithmlogarithmlogarithm.
Task - Group 2 Draw a graph of the exponential functionexponential functionexponential function Was it always possible? Formulate the conclusions. Read from the graph the exact values of the arguments for which the function values are equal to Was it always possible? Formulate the conclusions.
Conclusions
The exact value of the argument could be read only if the function value was a rational power of the number 3 or . In other cases, only an approximate value can be given.
The teacher informs students that in cases where it is not possible to accurately read the value of the argument from the graph, the operation called logarithmlogarithmlogarithm needs to be used.
Students, working independently, analyze SLIDESHOW illustrating the concept of logarithm. They formulate the definition of logarithmlogarithmlogarithm.
LogarithmlogarithmLogarithm of a positive number c with a positive and different from 1 base a, is the exponent b to which a must be raised to produce c.
- LogarithmlogarithmLogarithm of a positive number c with a positive and different from 1 base a is the exponent b to which a must be raised to produce c.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Naszkicuj wykres funkcji wykładniczej f(x)=3x, x∈R. Odczytaj z wykresu dokładne wartości argumentów dla, których wartości funkcji są równe odpowiednio 1,3,4,5,9. Czy zawsze było to możliwe? Sformułuj wniosek.
1. wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych;
9. stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.
m57e5c7ab6a95712a_1528449068082_0
45 minut
m57e5c7ab6a95712a_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m57e5c7ab6a95712a_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie pojęcia logarytmu i jego własności.
3. Obliczanie wartości logarytmu z wykorzystaniem definicji logarytmu.
m57e5c7ab6a95712a_1528450430307_0
Uczeń:
- stosuje pojęcie logarytmu i jego własności,
- oblicza wartości logarytmów na podstawie definicji.
m57e5c7ab6a95712a_1528449534267_0
1. Mapa myśli.
2. Analiza sytuacyjna.
m57e5c7ab6a95712a_1528449514617_0
1. Indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m57e5c7ab6a95712a_1528450135461_0
m57e5c7ab6a95712a_1528450127855_0
Uczniowie, pracując w grupach, porządkują poznane wiadomości na temat funkcji wykładniczej. Tworzą mapy myśli. Po zakończonej pracy prezentują swoje plansze.
m57e5c7ab6a95712a_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie definicji logarytmu oraz jego własności.
Uczniowie, pracując w dwóch grupach, wykorzystują własności funkcji wykładniczej, do budowania intuicyjnego pojęcia logarytmu.
Polecenie dla grupy 1 Naszkicuj wykres funkcji wykładniczej .Odczytaj z wykresu dokładne wartości argumentów dla, których wartości funkcji są równe odpowiednio Czy zawsze było to możliwe? Sformułuj wniosek.
Polecenie dla grupy 2
Naszkicuj wykres funkcji wykładniczej .Odczytaj z wykresu dokładne wartości argumentów dla, których wartości funkcji są równe odpowiednio Czy zawsze było to możliwe? Sformułuj wniosek.
Wniosek
Dokładną wartość argumentu można było odczytać tylko wtedy, gdy wartość funkcji była wymierną potęgą liczby 3 lub ().
Nauczyciel informuje uczniów, że w przypadkach, w których nie jest możliwe dokładne odczytanie z wykresu wartości argumentu, stosuje się działanie zwane logarytmowaniem.