4) reads from the graph of the function: the domain, the range, roots, monotonic intervals, intervals in which the function takes values not greater (not smaller) or smaller (not greater) than a given number, greatest and smallest values of the function (if they exist) in the closed interval and argumentsargumentsarguments for which the function takes greatest and smallest values.
Students work individually, using computers. Their task is to identify the domain of the functiondomain of the functiondomain of the function that assigns to the sides of a triangle which are equal to 7 and 8 the length of the third side.
[Geogebra applet]
Students use the inequality of the triangle and conclude that in order to build a triangle out of three line segments: 7, 8 and c, the following conditions must be met: c > 0, c + 7 > 8, 7 + 8 > c and c + 8 > 7. Hence: c > 1 and c < 15.
Therefore the domain of the functiondomain of the functiondomain of the function is the interval (1, 15).
Students consider all rectangles whose perimeter is equal to 16. They mark one of the sides as x, therefore the adjacent side is equal to 8 - x. Students notice that such rectangle exist when the condition x > 0 and 8 - x > 0 is met.
They write down the functionfunctionfunction describing the area of the rectangle depending of the length of the sides.
Therefore, the domain of the function P is the interval (0, 8).
Together students formulate the definition of the domain of the function
Discussion – how to identify the domain of the functionfunctionfunction that has a fraction or a root in its formula? Students consider the problem on specific examples.
Example
Students identify the domain of the function .
They notice that dividing anything by 0 is impossible, therefore: x + 6 ≠ 0.
Therefore the domain of the functiondomain of the functiondomain of the function w is the set of real numbers different than -6.
They write it down as: D = R\{-6}.
Example
Students identify the domain of the function .
They notice that the square root is determined for non‑negative numbers, therefore .
Therefore, the domain of the functionfunctionfunction p is the set .
Together students sum up the consideration.
Conclusion: - If there is a fraction in the formula of the function, then we eliminate from the domain all numbers for which the value of the expression in the denominator is 0. - If there is a root in the formula of the function, then the expression under the root of the element must have non‑negative values.
Students use obtained information in the exercises.
Task Does number 2 belong to the domain of the functiondomain of the functiondomain of the function f?
a)
b)
c)
d)
Task Let’s consider all right, tetragon pyramids, whose sum of all edges is equal to 33. To what interval does the length of the side edge of the pyramid belong?
Task Identify the domain of the function.
a)
b)
c)
d)
Task Give all natural positive numbers that belong to the domain of the functionfunctionfunction.
a)
b)
Task Let’s all consider pairs of all positive real numbers x and y whose product is three times greater than the sum. Write number y in relation to x. Identify the domain of this correspondencecorrespondencecorrespondence.
An extra task: Identify the domain of the function .
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- The domain of the functiondomain of the functiondomain of the function is the complete set of possible values for which the functionfunctionfunction makes numerical sense.
Selected words and expressions used in the lesson plan
- Jeżeli we wzorze funkcji występuje ułamek, to z dziedziny funkcji należy wykluczyć wszystkie te liczby, dla których wartość wyrażenia w mianowniku jest równa 0.
- Jeżeli we wzorze funkcji występuje pierwiastek, to wyrażenie znajdujące się pod znakiem pierwiastka musi przyjmować wartości nieujemne.
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
m3b4379636547fba4_1528449068082_0
45 minut
m3b4379636547fba4_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
m3b4379636547fba4_1528449552113_0
1. Określanie dziedziny funkcji.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m3b4379636547fba4_1528450430307_0
Uczeń:
- określa dziedzinę funkcji.
m3b4379636547fba4_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
m3b4379636547fba4_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m3b4379636547fba4_1528450127855_0
Uczniowie w domu przypominają sobie definicję funkcji oraz poszukują w dostępnych źródłach wiedzy nazw zbiorów X i Y, występujących w tej definicji.
m3b4379636547fba4_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest określenie dziedziny funkcji, która obwodowi trójkąta o bokach długości 7 i 8, przyporządkowuje długość trzeciego boku.
[Geogebra aplet]
Uczniowie, powołując się na nierówność trójkąta wnioskują, że aby z trzech odcinków: 7, 8 i c można było zbudować trójkąt, muszą zachodzić warunki: c > 0, c + 7 > 8, 7 + 8 > c i c + 8 > 7. Stąd: c > 1 i c < 15.
A zatem dziedziną funkcji jest przedział (1, 15).
Uczniowie rozważają wszystkie prostokąty, których obwód jest równy 16. Przez x oznaczają długość jednego z boków prostokąta, zatem sąsiedni bok ma długość 8 - x.
Uczniowie zauważają, że taki prostokąt istnieje, gdy zachodzi warunek: x > 0 i 8 - x > 0.
Zapisują funkcję opisującą pole tego prostokąta w zależności od długości boku.
Zatem dziedziną funkcji P jest przedział (0, 8).
Uczniowie wspólnie ustalają definicję dziedziny funkcji.
Definicja dziedziny funkcji
- Dziedziną funkcji nazywamy zbiór tych wszystkich liczb rzeczywistych, dla których wzór funkcji ma sens liczbowy.
Dyskusja – jak ustalimy dziedzinę funkcji, w której wzorze występuje ułamek lub pierwiastek? Uczniowie rozważają problem na konkretnych przykładach.
Przykład
Uczniowie wyznaczają dziedzinę funkcji .
Zauważają, że dzielenie przez zero jest niewykonywalne, więc x + 6 ≠ 0.
Zatem dziedziną funkcji w jest zbiór liczb rzeczywistych różnych od -6.
Zapisują to: D = R\{-6}.
Przykład
Uczniowie wyznaczają dziedzinę funkcji .
Zauważają, że pierwiastek kwadratowy określony jest dla liczb nieujemnych, zatem .
Czyli dziedziną funkcji p jest zbiór .
Uczniowie podsumowują rozważania.
Wniosek:
- Jeżeli we wzorze funkcji występuje ułamek, to z dziedziny funkcji należy wykluczyć wszystkie te liczby, dla których wartość wyrażenia w mianowniku jest równa 0.
- Jeżeli we wzorze funkcji występuje pierwiastek, to wyrażenie znajdujące się pod znakiem pierwiastka musi przyjmować wartości nieujemne.
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie Czy liczba 2 należy do dziedziny funkcji f?
a)
b)
c)
d)
Polecenie Rozważmy wszystkie ostrosłupy prawidłowe czworokątne, których suma długości wszystkich krawędzi jest równa 33. Do jakiego przedziału należy długość krawędzi bocznej tego ostrosłupa?
Polecenie Wyznacz dziedzinę funkcji.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Podaj wszystkie liczby naturalne dodatnie, które należą do dziedziny funkcji.
a)
b)
Polecenie Rozważmy pary wszystkich dodatnich liczb rzeczywistych x i y, których iloczyn jest trzy razy większy od sumy. Zapisz liczbę y w zależności od x. Ustal dziedzinę tego przyporządkowania.
Polecenie dla chętnych: Ustal dziedzinę funkcji .
m3b4379636547fba4_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
- Dziedziną funkcji nazywamy zbiór tych wszystkich liczb rzeczywistych, dla których wzór funkcji ma sens liczbowy.
domain of the function1
domain of the function
dziedzina funkcji
RCtvGdP1GjE511
wymowa w języku angielskim: domain of the function
wymowa w języku angielskim: domain of the function