Scenariusz
Temat
Dziedzina funkcji
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
V. Funkcje. Zakres podstawowy. Uczeń:
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Określanie dziedziny funkcji.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- określa dziedzinę funkcji.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie w domu przypominają sobie definicję funkcji oraz poszukują w dostępnych źródłach wiedzy nazw zbiorów X i Y, występujących w tej definicji.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest określenie dziedziny funkcji, która obwodowi trójkąta o bokach długości 7 i 8, przyporządkowuje długość trzeciego boku.
[Geogebra aplet]
Uczniowie, powołując się na nierówność trójkąta wnioskują, że aby z trzech odcinków: 7, 8 i c można było zbudować trójkąt, muszą zachodzić warunki:
c > 0, c + 7 > 8, 7 + 8 > c i c + 8 > 7.
Stąd:
c > 1 i c < 15.
A zatem dziedziną funkcji jest przedział (1, 15).
Uczniowie rozważają wszystkie prostokąty, których obwód jest równy 16. Przez x oznaczają długość jednego z boków prostokąta, zatem sąsiedni bok ma długość 8 - x.
Uczniowie zauważają, że taki prostokąt istnieje, gdy zachodzi warunek:
x > 0 i 8 - x > 0.
Zapisują funkcję opisującą pole tego prostokąta w zależności od długości boku.
Zatem dziedziną funkcji P jest przedział (0, 8).
Uczniowie wspólnie ustalają definicję dziedziny funkcji.
Definicja dziedziny funkcji
- Dziedziną funkcji nazywamy zbiór tych wszystkich liczb rzeczywistych, dla których wzór funkcji ma sens liczbowy.
Dyskusja – jak ustalimy dziedzinę funkcji, w której wzorze występuje ułamek lub pierwiastek? Uczniowie rozważają problem na konkretnych przykładach.
Przykład
Uczniowie wyznaczają dziedzinę funkcji .
Zauważają, że dzielenie przez zero jest niewykonywalne, więc x + 6 ≠ 0.
Zatem dziedziną funkcji w jest zbiór liczb rzeczywistych różnych od -6.
Zapisują to: D = R\{-6}.
Przykład
Uczniowie wyznaczają dziedzinę funkcji .
Zauważają, że pierwiastek kwadratowy określony jest dla liczb nieujemnych, zatem .
Czyli dziedziną funkcji p jest zbiór: .
Uczniowie podsumowują rozważania.
Wniosek:
- Jeżeli we wzorze funkcji występuje ułamek, to z dziedziny funkcji należy wykluczyć wszystkie te liczby, dla których wartość wyrażenia w mianowniku jest równa 0.
- Jeżeli we wzorze funkcji występuje pierwiastek, to wyrażenie znajdujące się pod znakiem pierwiastka musi przyjmować wartości nieujemne.
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie
Czy liczba 2 należy do dziedziny funkcji f?
a)
b)
c)
d)
Polecenie
Rozważmy wszystkie ostrosłupy prawidłowe czworokątne, których suma długości wszystkich krawędzi jest równa 33. Do jakiego przedziału należy długość krawędzi bocznej tego ostrosłupa?
Polecenie
Wyznacz dziedzinę funkcji.
a)
b)
c)
d)
Polecenie
Podaj wszystkie liczby naturalne dodatnie, które należą do dziedziny funkcji.
a)
b)
Polecenie
Rozważmy pary wszystkich dodatnich liczb rzeczywistych x i y, których iloczyn jest trzy razy większy od sumy. Zapisz liczbę y w zależności od x. Ustal dziedzinę tego przyporządkowania.
Polecenie dla chętnych:
Ustal dziedzinę funkcji .
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
- Dziedziną funkcji nazywamy zbiór tych wszystkich liczb rzeczywistych, dla których wzór funkcji ma sens liczbowy.