Temat

Dziedzina funkcji

Etap edukacyjny

Trzeci

Podstawa programowa

V. Funkcje. Zakres podstawowy. Uczeń:

4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.

Cele szczegółowe

1. Określanie dziedziny funkcji.

2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- określa dziedzinę funkcji.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca zbiorowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie w domu przypominają sobie definicję funkcji oraz poszukują w dostępnych źródłach wiedzy nazw zbiorów X i Y, występujących w tej definicji.

Realizacja lekcji

Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest określenie dziedziny funkcji, która obwodowi trójkąta o bokach długości 7 i 8, przyporządkowuje długość trzeciego boku.

[Geogebra aplet]

Uczniowie, powołując się na nierówność trójkąta wnioskują, że aby z trzech odcinków: 7, 8 i c można było zbudować trójkąt, muszą zachodzić warunki: 
c > 0, c + 7 > 8, 7 + 8 > c i c + 8 > 7. 
Stąd: 
c > 1 i c < 15.

A zatem dziedziną funkcji jest przedział (1, 15).

Uczniowie rozważają wszystkie prostokąty, których obwód jest równy 16. Przez x oznaczają długość jednego z boków prostokąta, zatem sąsiedni bok ma długość 8 - x.

Uczniowie zauważają, że taki prostokąt istnieje, gdy zachodzi warunek: 
x > 0 i 8 - x > 0.

Zapisują funkcję opisującą pole tego prostokąta w zależności od długości boku.

P(x)=x(8-x)

Zatem dziedziną funkcji P jest przedział (0, 8).

Uczniowie wspólnie ustalają definicję dziedziny funkcji.

Definicja dziedziny funkcji

- Dziedziną funkcji nazywamy zbiór tych wszystkich liczb rzeczywistych, dla których wzór funkcji ma sens liczbowy.

Dyskusja – jak ustalimy dziedzinę funkcji, w której wzorze występuje ułamek lub pierwiastek? Uczniowie rozważają problem na konkretnych przykładach.

Przykład

Uczniowie wyznaczają dziedzinę funkcji w(x)=5x+6.

Zauważają, że dzielenie przez zero jest niewykonywalne, więc x + 6 ≠ 0.

Zatem dziedziną funkcji w jest zbiór liczb rzeczywistych różnych od -6.

Zapisują to: D = R\{-6}.

Przykład

Uczniowie wyznaczają dziedzinę funkcji px=3-x.

Zauważają, że pierwiastek kwadratowy określony jest dla liczb nieujemnych, zatem 3 - x  0.

Czyli dziedziną funkcji p jest zbiór: D=(- , 3>.

Uczniowie podsumowują rozważania.

Wniosek:

- Jeżeli we wzorze funkcji występuje ułamek, to z dziedziny funkcji należy wykluczyć wszystkie te liczby, dla których wartość wyrażenia w mianowniku jest równa 0.

- Jeżeli we wzorze funkcji występuje pierwiastek, to wyrażenie znajdujące się pod znakiem pierwiastka musi przyjmować wartości nieujemne.

Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.

Polecenie
Czy liczba 2 należy do dziedziny funkcji f?

a) fx=x-2

b) f(x)=x2x

c) fx=x+2x-2

d) f(x)=2x24

Polecenie
Rozważmy wszystkie ostrosłupy prawidłowe czworokątne, których suma długości wszystkich krawędzi jest równa 33. Do jakiego przedziału należy długość krawędzi bocznej tego ostrosłupa?

Polecenie
Wyznacz dziedzinę funkcji.

a) y=x3-1

b) y=2x-6

c) y=x-43

d) y=4-3x

Polecenie
Podaj wszystkie liczby naturalne dodatnie, które należą do dziedziny funkcji.

a) y=5-x

b) y=15x

Polecenie
Rozważmy pary wszystkich dodatnich liczb rzeczywistych x i y, których iloczyn jest trzy razy większy od sumy. Zapisz liczbę y w zależności od x. Ustal dziedzinę tego przyporządkowania.

Polecenie dla chętnych:
Ustal dziedzinę funkcji g(x)=3x22x+1.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.

- Dziedziną funkcji nazywamy zbiór tych wszystkich liczb rzeczywistych, dla których wzór funkcji ma sens liczbowy.