3) does simple time calculations on hours, minutes and seconds;
6) converts and uses appropriately units of lengthunits of lengthunits of length: millimeter, centimeter, decimeterdecimeterdecimeter, meter, kilometer;
7) converts and uses appropriately units of massunits of massunits of mass: gram, decagramdecagramdecagram, kilogram, ton.
Groups’ task is to make posters with the revision of information about given units. After having completed the task, posters are hung in prepared places, above respective task stations.
Students work in the same groups and do exercises from each task station. They obtain points for correct solutions. A group that has the most points gets a grade from class activity.
Station I – length units.
Task 1 Open the applet and do the exercises by correctly converting unitsconverting unitsconverting units.
[Geogebra applet]
Task 2 Marysia bought 1 m of ribbon. First, she cut out a piece 35,5 cm long. From the left part she cut out 227 mm more. Compare the lengths of obtained pieces of ribbon.
Station II – mass units.
Task 3 Match the same masses into pairs.
[Illustration 1]
Task 4 Two gardeners were collecting apples to one box which can fit 37,5 kg of apples. One of them collected 20 kg and 350 dag and the other 1250 dag and 1620 g. Calculate if collected apples can fit into the box.
Station III – time units.
Task 5 Each lesson lasts 45 minutes. Breaks are 10 min, apart from the lunch break, after the fourth lesson that lasts 20 min. How many times will a student that has six lessons spend at school?
Task 6 Tomek spends a third of the daydayday at school, of the remaining time on doing homework and improving his English. How much free time does he have per daydayday, if he sleeps around 8 hours? The teacher evaluates the students’ work and clarifies doubts.
An extra task: Old Polish units of lengthunits of lengthunits of length:
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- We can convert units of lengthunits of lengthunits of length using the relations between them: 1 km = 1000 m 1 m = 100 cm 1 m = 10 dm 1 dm = 10 cm 1 cm = 10 mm
- We can convert units of mass using the relations between them: 1 t = 1000 kg 1 kg = 100 dag 1 dag = 10 g 1 kg = 1000 g
- We can convert units of timeunits of timeunits of time using the relations between them: 1 daydayday = 24 hours 1 hour = 60 minutes 1 minute = 60 seconds 1 quarterquarterquarter = 15 minutes
Selected words and expressions used in the lesson plan
3) wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach;
6) zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr;
7) zamienia i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona.
mb49c51187771d9e6_1528449068082_0
45 minut
mb49c51187771d9e6_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
mb49c51187771d9e6_1528449552113_0
1. Utrwalenie zasad określających sposób zamiany jednostek długości i jednostek masy.
2. Utrwalenie zasad wykonywania obliczeń zegarowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mb49c51187771d9e6_1528450430307_0
Uczeń:
- zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości i jednostki masy,
- wykonuje proste obliczenia zegarowe.
mb49c51187771d9e6_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Stacje zadaniowe.
mb49c51187771d9e6_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
mb49c51187771d9e6_1528450127855_0
Uczniowie przypominają zależności między jednostkami długości, masy i czasu.
mb49c51187771d9e6_1528446435040_0
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda grupa losuje jeden z kartonów, na których znajdują się napisy, odpowiednio.
- Jednostki długości.
- Jednostki masy.
- Jednostki czasu.
Zadaniem grup jest wykonanie plakatów przypominających informacje na temat wylosowanych jednostek.
Po wykonanej pracy, plakaty zawieszane są w przygotowanych wcześniej miejscach, nad odpowiadającymi im stacjami zadaniowymi.
Uczniowie pracując w tych samych grupach, rozwiązują zadania na kolejnych stacjach zadaniowych. Za prawidłowe rozwiązanie zadań otrzymują punkty. Grupa, która uzyskała najwięcej punktów otrzymuje oceny z aktywności.
Stacja I - Jednostki długości.
Polcenie 1 Otwórz aplet i wykonaj zadanie, odpowiednio zamieniając jednostki.
[Geogebra appelt]
Polecenie 2 Marysia kupiła 1 m wstążki. Najpierw odcięła kawałek długości 35,6 cm. Z części, która została odciekła jeszcze 227 mm. Porównaj otrzymane kawałki wstążki.
Stacja II - Jednostki masy.
Polecenie 3 Połącz w pary takie same masy.
[Ilustracja 1]
Polcenie 4
Dwóch ogrodników zbierało jabłka do jednej skrzynki, w której może zmieścić się 37,5 kg jabłek. Jeden z nich zebrał 20 kg i 350 dag, a drugi 1250 dag i 1620 g. Oblicz, czy zebrane jabłka zmieszczą się w skrzynce.
Stacja III - Jednostki czasu.
Polecnei 5 Każda lekcja trwa 45 min. Przerwy trwają po 10 min, tylko przerwa obiadowa, po czwartej lekcji – 20 min.
Ile godzin spędzi w szkole uczeń, który ma sześć lekcji?
Polecenie 6 Tomek trzecią część doby przebywa w szkole, pozostałego czasu poświęca na odrabianie lekcji i doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem angielskim. Ile czasu wolnego ma średnio dziennie chłopiec, jeśli śpi około 8 godzin?
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych: Staropolskie jednostki długości: