Scenariusz
Temat
Zamiana jednostek - zastosowania
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:
3) wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach;
6) zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr;
7) zamienia i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Utrwalenie zasad określających sposób zamiany jednostek długości i jednostek masy.
2. Utrwalenie zasad wykonywania obliczeń zegarowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości i jednostki masy,
- wykonuje proste obliczenia zegarowe.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Stacje zadaniowe.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają zależności między jednostkami długości, masy i czasu.
Realizacja lekcji
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda grupa losuje jeden z kartonów, na których znajdują się napisy, odpowiednio.
- Jednostki długości.
- Jednostki masy.
- Jednostki czasu.
Zadaniem grup jest wykonanie plakatów przypominających informacje na temat wylosowanych jednostek.
Po wykonanej pracy, plakaty zawieszane są w przygotowanych wcześniej miejscach, nad odpowiadającymi im stacjami zadaniowymi.
Uczniowie pracując w tych samych grupach, rozwiązują zadania na kolejnych stacjach zadaniowych. Za prawidłowe rozwiązanie zadań otrzymują punkty. Grupa, która uzyskała najwięcej punktów otrzymuje oceny z aktywności.
Stacja I - Jednostki długości.
Polecenie 1
Otwórz aplet i wykonaj zadanie, odpowiednio zamieniając jednostki.
[Geogebra applet]
Polecenie 2
Marysia kupiła 1 m wstążki. Najpierw odcięła kawałek długości 35,6 cm. Z części, która została odciekła jeszcze 227 mm. Porównaj otrzymane kawałki wstążki.
Stacja II - Jednostki masy.
Polecenie 3
Połącz w pary takie same masy.
[Ilustracja 1]
Polecenie 4
Dwóch ogrodników zbierało jabłka do jednej skrzynki, w której może zmieścić się 37,5 kg jabłek. Jeden z nich zebrał 20 kg i 350 dag, a drugi 1250 dag i 1620 g. Oblicz, czy zebrane jabłka zmieszczą się w skrzynce.
Stacja III - Jednostki czasu.
Polecenie 5
Każda lekcja trwa 45 min. Przerwy trwają po 10 min, tylko przerwa obiadowa, po czwartej lekcji – 20 min.
Ile godzin spędzi w szkole uczeń, który ma sześć lekcji?
Polecenie 6
Tomek trzecią część doby przebywa w szkole, pozostałego czasu poświęca na odrabianie lekcji i doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem angielskim. Ile czasu wolnego ma średnio dziennie chłopiec, jeśli śpi około 8 godzin?
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Staropolskie jednostki długości:
- sążeń = 3 łokcie = 6 stóp, |
Wykorzystując informację z ramki, odpowiedz na pytania.
a. Ile metrów ma jeden sążeń?
b. Ile centymetrów mają cztery stopy?
c. Ile łokci ma jeden pręt?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Jednostki długości:
1 km = 1000 m
1 m = 100 cm
1 m = 10 dm
1 dm = 10 cm
1 cm = 10 mm
- Jednostki masy:
1 t = 1000 kg
1 kg = 100 dag
1 dag = 10 g
1 kg = 1000 g
- Jednostki czasu:
1 doba = 24 godziny
1 godzina = 60 minut
1 minuta = 60 sekund
1 kwadrans = 15 minut