The students are divided into groups. Every group gets a sweet of paper with one question referring to the number intervals. The students write down their answer and pass the poster to another group. There are as many rounds as there are groups. Having finished work, the representative of each group reads the answers from the posters. The posters are placed on the board. The teacher and the students analyse the content of the posters and explain the doubts.
The teacher informs the students that the aim of the class is getting to know the sum, the product and the difference of the number intervals as well as presenting them on a number linenumber linenumber line.
Discussion – what is the sum, the product and the difference of the number intervals. The students find the answers in the available sources.
Definition
- A set of elements that belong to set A or set B is called the sum of sets A and B (represented as A ∪ B).
- A set of elements that belong to set A, but don’t belong to set B is called the difference of sets A and B (represented as A – B or A \ B).
A set of elements that belong to set A and at the same time to set B is called the intersection (product) of sets A and B (represented as A ∩ B).
Wykonaj ilustrację graficzną sumy, iloczynu oraz różnicy zbiorów.
Dyskusja - czy można wykonywać na przedziałach takie same działania, jak na zbiorach? Uczniowie stawiają hipotezy, sprawdzają je i formułują wniosek. Pomoże im w tym analiza rysunku interaktywnego.
m5d218001753b8b5e_1528449000663_0
Suma, iloczyn i różnica przedziałów
m5d218001753b8b5e_1528449084556_0
Trzeci
m5d218001753b8b5e_1528449076687_0
I. Liczby rzeczywiste. Uczeń:
6) posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej.
m5d218001753b8b5e_1528449068082_0
45 minut
m5d218001753b8b5e_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m5d218001753b8b5e_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie definicji sumy, iloczynu i różnicy przedziałów.
3. Zaznaczanie na osi liczbowej sumy, iloczynu i różnicy przedziałów.
m5d218001753b8b5e_1528450430307_0
Uczeń:
- zna definicję sumy, iloczynu i różnicy przedziałów,
- zaznacza na osi liczbowej sumę, iloczyn i różnicę przedziałów.
m5d218001753b8b5e_1528449534267_0
1. Wędrujące plakaty.
2. Analiza sytuacyjna.
m5d218001753b8b5e_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m5d218001753b8b5e_1528450127855_0
Uczniowie są podzieleni na grupy. Każda grupa otrzymuje arkusz papieru, na którym zapisane jest jedno pytanie dotyczące przedziałów liczbowych. Zapisuje odpowiedź i plakat przekazuje do uzupełnienia następnej grupie. Rund jest tyle ile jest grup. Po zakończonej pracy przedstawiciel każdej grupy odczytuje treść zapisu, który powstał na plakacie. Plakaty umieszcza się na tablicy. Nauczyciel, wspólnie z uczniami, dokonuje analizy oraz wyjaśnia wszystkie wątpliwości.
m5d218001753b8b5e_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie definicji sumy, iloczynu i różnicy przedziałów liczbowych oraz ich przedstawianie na osi liczbowej.
Dyskusja - co nazywamy sumą, iloczynem i różnicą zbiorów? Uczniowie szukają w dostępnych źródłach definicji.
Definicja
- Sumą zbiorów A oraz B (oznaczenie A ∪ B) nazywamy zbiór tych elementów, które należą do zbioru A lub do zbioru B.
- Różnicą zbiorów A oraz B (oznaczenie A – B albo A \ B) nazywamy zbiór tych elementów, które należą do zbioru A i nie należą do zbioru B.
- Częścią wspólną (iloczynem) zbiorów A oraz B (oznaczenie A ∩ B) nazywamy zbiór tych elementów, które należą jednocześnie do zbioru A i do zbioru B.
Polecenie Wykonaj ilustrację graficzną sumy, iloczynu oraz różnicy zbiorów.
Dyskusja - czy można wykonywać na przedziałach takie same działania, jak na zbiorach? Uczniowie stawiają hipotezy, sprawdzają je i formułują wniosek. Pomoże im w tym analiza rysunku interaktywnego.
[Ilustracja interaktywna]
Wniosek, który powinni sformułować uczniowie:
- Na przedziałach można wykonywać działania, ponieważ są one zbiorami.
Korzystając z poznanych definicji, uczniowie samodzielnie, rozwiązują zadania.
Polecenie Wyznacz zbiory: A ∪ B, A ∩ B, A \ B, B \ A.
a)
b)
c)
Polecenie Zaznacz zbiór X na osi liczbowej.
a)
b)
Polecenie Niech A = (-6, 4), B = (-8, 6). Ile liczb całkowitych należy do zbioru.
a) A ∪ B
b) A ∩ B
c) A \ B
d) B \ A
Polecenie Ile elementów należy do zbioru X? Wykonaj odpowiednią ilustrację graficzną.
a)
b)
c)
Po rozwiązaniu wszystkich zadań uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki. Nauczyciel ocenia prace uczniów i wyjaśnia wszystkie wątpliwości.
Polecenie dla chętnych: Który ze zbiorów: A ∪ B, A ∩ B, A \ B, B \ A jest zbiorem pustym?
a)
b)
m5d218001753b8b5e_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wniosek do zapamiętania.
- Na przedziałach można wykonywać działania, ponieważ są one zbiorami.