Core curriculumm83cb148f67ca434b_1528449076687_0Klasy VII i VIIICore curriculum
Grade VII and VIII
II. Programming and solving problems by using the computer and other digital devices. Using computer applications, the student:
2) creates documents and presentations, including those in a cloud in order to solve problems and create papers from various fields (subjects), adjusts the format and the appearance of the research papers to their content/purpose and demonstrates the following skills:
e) creating a simple website including: text, images and hyperlinks, with the use of the basic commands of HTML.
Content management systems have become increasingly popular due to their extensive features, simple user and administrator interface, structural design and a huge number of modules. All operations can be performed without immense computer knowledge. Most CMSs are open‑source systems, developed by enourmous communities.
Nowadays, the most popular content management system is WordPress. Approximately 30% of operated web sites are based on this system. WordPress currently offers 50,000 plug‑ins and thousands of themes. It enables creating both websites and classic blogs.
The view of a standard website template in Wordpress.
Plug‑ins are programmes that add a specific feature to the basic functionality of a system. The examples of plug‑ins are: a newsletter, a discussion forum, a statistics system, the feature of an online shop.
Themes enable changing the appearence of a blog or a website, but also planning the layout of components on a webpage.
Adding, modifying and removing text, images, films, and even entire subpages and sections are performed with the use of a web interface. For typing, you can use a built‑in text editor, which facilitates text formatting.
Interactive illustration
Writing a post.
Illustration
The WordPress admin dashboard.
The WordPress admin dashboard comprises options that enable to configure your website. Though the authors of the system have tried to minimise the number of settings needed to configure a website, you must be aware that Wordpress is an advanced product, including numerous options, which requires quite precise and time‑consuming configuration in order to use it professionally, but still advanced computer skills are not necessary.
Task
In the system documentation on wordpress.org, find and watch the film „How to set up a website in five steps”. The film can be also found on YouTube at:
https://youtu.be/4IkFQzl5nXc.
Task
In the system documentation on wordpress.org, find and watch the film „How to set up a blog in five steps”. The film can be also found on YouTube at:
When you want to create your own website, you do not even have to know HTML. You can use existing solutions – templates in the form of a content management system.
Selected words and expressions used in the lesson plan
CMS (content management system) to oprogramowanie pozwalające na stworzenie dynamicznego serwisu WWW przez osoby nieposiadające informatycznej wiedzy. Oddzielenie treści serwisu od sposobu jej prezentacji pozwala na łatwe przygotowanie dynamicznie generowanych stron zapisanych w bazie danych. Wykorzystanie szablonów pozwala na prostą zmianę wyglądu graficznego całego serwisu.
m83cb148f67ca434b_1527752256679_0
R1a5BxcsoSL5D1
Odszukaj w internecie popularne systemy zarządzania treścią. Zwróć uwagę na technologie, w których są stworzone.
m83cb148f67ca434b_1527712094602_0
R6HfeCr3CULXg1
W dokumentacji systemu na stronie wordpress.org znajdź i obejrzyj film: „Do I need a website, a blog, or both”. Odpowiedz na pytanie, czym różni się blog od strony WWW. Film znajduje się również na serwisie YouTube pod adresem:
m83cb148f67ca434b_1528449000663_0
CMS WordPress
m83cb148f67ca434b_1528449084556_0
Drugi
m83cb148f67ca434b_1528449076687_0Klasy VII i VIII
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami:
e) tworzenia prostej strony internetowej zawierającej: tekst, grafikę, hiperłącza, stosuje przy tym podstawowe polecenia języka HTML.
m83cb148f67ca434b_1528449068082_0
45 minut
m83cb148f67ca434b_1528449523725_0
Tworzenie strony internetowej.
m83cb148f67ca434b_1528449552113_0
1. Definiowanie pojęcia CMS.
2. Tworzenie strony WWW z wykorzystaniem CMS.
m83cb148f67ca434b_1528450430307_0
Uczeń tworzy stronę internetową z wykorzystaniem CMS.
m83cb148f67ca434b_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Uczenie się przez obserwację.
m83cb148f67ca434b_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m83cb148f67ca434b_1528450135461_0
m83cb148f67ca434b_1528450127855_0
Nauczyciel przeprowadza krótką dyskusję na temat szablonów serwisów internetowych.
(blogi, projekt wiki, encyklopedia internetowa, fora dyskusyjne, środowisko zdalnego nauczania, sklep internetowy)
m83cb148f67ca434b_1528446435040_0
CMS (content management system) to oprogramowanie pozwalające na stworzenie dynamicznego serwisu WWW przez osoby nieposiadające informatycznej wiedzy. Oddzielenie treści serwisu od sposobu jej prezentacji pozwala na łatwe przygotowanie dynamicznie generowanych stron zapisanych w bazie danych. Wykorzystanie szablonów pozwala na prostą zmianę wyglądu graficznego całego serwisu.
Zadanie
Odszukaj w internecie popularne systemy zarządzania treścią. Zwróć uwagę na technologie, w których są stworzone.
Swoją ogromną popularność systemy CMS zdobyły dzięki swoim dużym możliwościom, prostej obsłudze interfejsu użytkownika i administratora, strukturalnej budowie i ogromnej liczbie modułów. Wszystko można wykonać bez posiadania ogromnej wiedzy informatycznej. Większość CMS to systemy o otwartym kodzie (open source), rozwijane przez ogromne społeczności.
Najpopularniejszym obecnie systemem CMS jest WordPress. Ok. 30% działających stron WWW to strony oparte o WordPressa. Ten CMS ma obecnie ponad 50 000 wtyczek i tysiące motywów. System ten pozwala na tworzenie zarówno stron WWW, jak i klasycznych blogów.
Zadanie
W dokumentacji systemu na stronie wordpress.org znajdź i obejrzyj film: „Do I need a website, a blog, or both”. Odpowiedz na pytanie, czym różni się blog od strony WWW. Film znajduje się również na serwisie YouTube pod adresem:
https://youtu.be/PaowtI4YCCM.
Rysunek
Wygląd standardowego szablonu strony CMS WordPress.
Wtyczki to programy rozszerzające podstawową funkcjonalność systemu. Przykładowe wtyczki to: newsletter, forum dyskusyjne, system statystyk, funkcja sklepu internetowego.
Motywy pozwalają nie tylko na zmianę wyglądu bloga lub strony, ale również na rozplanowanie elementów na stronie.
Dodawanie, modyfikowanie i usuwanie tekstów, grafik, filmów, a nawet całych podstron i działów odbywa się poprzez interfejs WWW. Podczas pisania tekstów można skorzystać z wbudowanego edytora tekstów, ułatwiającego ich formatowanie.
Ilustracja interaktywna
Pisanie posta.
Rysunek
Panel administracyjny.
W panelu administracyjnym WordPressa znajdują się opcje pozwalające na konfigurację tworzonej strony WWW. Mimo że twórcy systemu starali się zminimalizować liczbę ustawień niezbędnych do konfiguracji strony, to musimy mieć świadomość, że cały system Wordpress jest zaawansowanym produktem, posiadającym wiele opcji, wymagającym przy profesjonalnym wykorzystaniu dość dokładnej i pracochłonnej konfiguracji, do której jednak cały czas nie są potrzebne umiejętności informatyczne.
Zadanie
W dokumentacji systemu na stronie wordpress.org znajdź i obejrzyj film „Jak stworzyć stronę WWW w pięciu krokach” (How to set up a website in five steps). Film znajduje się również na serwisie YouTube pod adresem:
https://youtu.be/4IkFQzl5nXc.
Zadanie
W dokumentacji systemu na stronie wordpress.org znajdź i obejrzyj film „Jak stworzyć bloga w pięciu krokach” (How to set up a blog in five steps). Film znajduje się również na serwisie YouTube pod adresem: https://youtu.be/mta6Y0o7yJk.
m83cb148f67ca434b_1528450119332_0
Tworząc własną stronę internetową, nie musisz nawet znać HTML. Możesz skorzystać z istniejących rozwiązań – szablonów w postaci CMS.