Scenariusz
Temat
CMS WordPress
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
Klasy VII i VIII
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami:
e) tworzenia prostej strony internetowej zawierającej: tekst, grafikę, hiperłącza, stosuje przy tym podstawowe polecenia języka HTML.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Tworzenie strony internetowej.
Cele szczegółowe
1. Definiowanie pojęcia CMS.
2. Tworzenie strony WWW z wykorzystaniem CMS.
Efekty uczenia
Uczeń tworzy stronę internetową z wykorzystaniem CMS.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Uczenie się przez obserwację.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel przeprowadza krótką dyskusję na temat szablonów serwisów internetowych.
(blogi, projekt wiki, encyklopedia internetowa, fora dyskusyjne, środowisko zdalnego nauczania, sklep internetowy)
Realizacja lekcji
CMS (content management system) to oprogramowanie pozwalające na stworzenie dynamicznego serwisu WWW przez osoby nieposiadające informatycznej wiedzy. Oddzielenie treści serwisu od sposobu jej prezentacji pozwala na łatwe przygotowanie dynamicznie generowanych stron zapisanych w bazie danych. Wykorzystanie szablonów pozwala na prostą zmianę wyglądu graficznego całego serwisu.
Zadanie
Odszukaj w internecie popularne systemy zarządzania treścią. Zwróć uwagę na technologie, w których są stworzone.
Swoją ogromną popularność systemy CMS zdobyły dzięki swoim dużym możliwościom, prostej obsłudze interfejsu użytkownika i administratora, strukturalnej budowie i ogromnej liczbie modułów. Wszystko można wykonać bez posiadania ogromnej wiedzy informatycznej. Większość CMS to systemy o otwartym kodzie (open source), rozwijane przez ogromne społeczności.
Najpopularniejszym obecnie systemem CMS jest WordPress. Ok. 30% działających stron WWW to strony oparte o WordPressa. Ten CMS ma obecnie ponad 50 000 wtyczek i tysiące motywów. System ten pozwala na tworzenie zarówno stron WWW, jak i klasycznych blogów.
Zadanie
W dokumentacji systemu na stronie wordpress.org znajdź i obejrzyj film: „Do I need a website, a blog, or both”. Odpowiedz na pytanie, czym różni się blog od strony WWW. Film znajduje się również na serwisie YouTube pod adresem: https://youtu.be/PaowtI4YCCM.
Rysunek
Wygląd standardowego szablonu strony CMS WordPress.
Wtyczki to programy rozszerzające podstawową funkcjonalność systemu. Przykładowe wtyczki to: newsletter, forum dyskusyjne, system statystyk, funkcja sklepu internetowego.
Motywy pozwalają nie tylko na zmianę wyglądu bloga lub strony, ale również na rozplanowanie elementów na stronie.
Dodawanie, modyfikowanie i usuwanie tekstów, grafik, filmów, a nawet całych podstron i działów odbywa się poprzez interfejs WWW. Podczas pisania tekstów można skorzystać z wbudowanego edytora tekstów, ułatwiającego ich formatowanie.
Ilustracja interaktywna
Pisanie posta.
Rysunek
Panel administracyjny.
W panelu administracyjnym WordPressa znajdują się opcje pozwalające na konfigurację tworzonej strony WWW. Mimo że twórcy systemu starali się zminimalizować liczbę ustawień niezbędnych do konfiguracji strony, to musimy mieć świadomość, że cały system Wordpress jest zaawansowanym produktem, posiadającym wiele opcji, wymagającym przy profesjonalnym wykorzystaniu dość dokładnej i pracochłonnej konfiguracji, do której jednak cały czas nie są potrzebne umiejętności informatyczne.
Zadanie
W dokumentacji systemu na stronie wordpress.org znajdź i obejrzyj film „Jak stworzyć stronę WWW w pięciu krokach” (How to set up a website in five steps). Film znajduje się również na serwisie YouTube pod adresem: https://youtu.be/4IkFQzl5nXc.
Zadanie
W dokumentacji systemu na stronie wordpress.org znajdź i obejrzyj film „Jak stworzyć bloga w pięciu krokach” (How to set up a blog in five steps). Film znajduje się również na serwisie YouTube pod adresem: https://youtu.be/mta6Y0o7yJk.
Podsumowanie lekcji
Tworząc własną stronę internetową, nie musisz nawet znać HTML. Możesz skorzystać z istniejących rozwiązań – szablonów w postaci CMS.