1) uses simple formulas with the letter marking, describes the formulas verbally;
2) uses the letter marking of unknown figures and writes down simple algebraic expressions on the basis of the information filled in with a practical contents, e.g. writes the perimeter of the triangle with the sides: a, a+2, b;
- 4 sets containing the ruler, set squares and the protractor.
Alternatively, the teacher prepares the magnets and the photos of the objects listed above. The teacher also prepares a piece of paper and writes SHOP on it and cards with the prices.
The teacher places the desk under the table where he puts all the objects. He puts the prices of 3,5 PLN and 5 PLN next to the notebooks, the prices 1,4 PLN and 2 PLN next to the pens, the prices 6,8 PLN and 10 PLN next to the felt‑tip pens. Then, he puts the note “SHOP” on the board.
Alternatively, the teacher places the photos of the objects and their prices which should not be visible to the students.
The teacher refers to the notion of the algebraic expressionalgebraic expressionalgebraic expression. The expressions in which (apart from the numbers, signs and brackets) letters are used are called algebraic expressions.
The teacher informs the students they are going to write algebraic expressions and calculate their numerical values.
Task The students work individually using their computers. They are going to watch the change of the numerical value of an algebraic expressionalgebraic expressionalgebraic expression depending on the change of the variables.
The students should come up with the following conclusions:
- While calculating the numerical value of an algebraic expression we substitute the variables with numbers and then carry out the operations. - The numerical value of an algebraic expression varies each time and it depends on the numbernumbernumber we substitute the variablevariablevariable with.
The teacher selects one student who chooses 5 objects from the “SHOP”. He writes thealgebraic expressionalgebraic expressionalgebraic expression describing the total value of the selected objects. He can use any letters he likes. Then, he draws the prices of the products and finally he calculates the numerical value of the expression.
The teacher chooses two other students who repeat the steps described above. Students work individually calculating the numerical values of the algebraic expressions.
Students work individually calculating the numerical values of the algebraic expressions.
Task Calculate the numerical values of the following algebraic expressions: a. for
b. for
c. for
d. for
e. for
f. for .
Task Calculate the numerical value of the algebraic expressionalgebraic expressionalgebraic expression for: a) b) c)
Task Adam has got only t 5‑zloty coins and z 2‑zloty coins in his moneybox. How much money has Adam got in his moneybox? Write the appropriate algebraic expression.algebraic expressionalgebraic expression. Calculate its numerical value for and .
An extra task Calculate the numerical value of the expression for .
Then, they together sum up the classes drawing the conclusions to memorise: - To calculate the numerical value of an algebraic expressionalgebraic expressionalgebraic expression we substitute all the variables with given numbers and carry out the operations.
- The numerical value of an algebraic expression depends on the numbernumbernumber we substitute the variable with.
Selected words and expressions used in the lesson plan
W jaki sposób obliczamy wartość liczbową wyrażenia algebraicznego?
Czy wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego za każdym razem jest taka sama?
Od czego zależy wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego?
m80658cf495950c97_1528449000663_0
Wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego
m80658cf495950c97_1528449084556_0
drugi
m80658cf495950c97_1528449076687_0
VI. Elementy algebry. Uczeń: 1) korzysta z nieskomplikowanych wzorów, w których występują oznaczenia literowe, opisuje wzór słowami;
2) stosuje oznaczenia literowe nieznanych wielkości liczbowych i zapisuje proste wyrażenia algebraiczne na podstawie informacji osadzonych w kontekście praktycznym, na przykład zapisuje obwód trójkąta o bokach: a, a+2, b;
m80658cf495950c97_1528449068082_0
45 minut
m80658cf495950c97_1528449523725_0
Używanie języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników
m80658cf495950c97_1528449552113_0
1. Zapisywanie wyrażeń algebraicznych.
2. Obliczanie wartości liczbowej wyrażeń algebraicznych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m80658cf495950c97_1528450430307_0
Uczeń:
- zapisuje wyrażenia algebraiczne na podstawie treści zadania,
- oblicza wartość liczbową wyrażenia algebraicznego.
Nauczyciel umieszcza pod tablicą ławkę, na którejrozkłada przyniesione przedmioty. Obok zeszytów umieszcza kartki z cenami 3,5 zł i 5 zł. Obok długopisów kartki z cenami 1,4 zł i 2 zł. Obok mazaków kartki z cenami 6,8 zł i 10 zł. Obok linijek kartki z cenami 4,5 zł i 7 zł. Ceny nie są widoczne. Na tablicy umieszcza kartkę z napisem „SKLEP”.
Alternatywnie, nauczyciel umieszcza na tablicy, za pomocą magnesów, wydrukowane zdjęcia opisanych przedmiotów i ceny. Ceny nie mogą być widoczne.
Nauczyciel przypomina uczniom, że wyrażenia, w których, oprócz liczb, znaków działań i nawiasów, występują litery to wyrażenia algebraiczne.
m80658cf495950c97_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą zapisywać wyrażenia algebraiczne i obliczać ich wartości liczbowe.
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, jak zmienia się wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego w zależności od zmiany wartości zmiennych.
[Geogebra applet]
Uczniowie odpowiadają na pytania: W jaki sposób obliczamy wartość liczbową wyrażenia algebraicznego?
Czy wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego za każdym razem jest taka sama?
Od czego zależy wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego?
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Obliczając wartość liczbową wyrażenia algebraicznego podstawiamy w nim za wszystkie zmienne dane liczby, a następnie wykonujemy wskazane działania. - Wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego za każdym razem jest inna i zależy od tego, jaką liczbę wstawiamy w miejsce zmiennej.
Nauczyciel wskazuje jednego z uczniów. Uczeń wybiera pięć przedmiotów ze „SKLEPU”. Zapisuje wyrażenie algebraiczne opisujące łączną wartość wybranych przedmiotów. Może użyć dowolnych liter. Następnie losuje ceny wybranych artykułów. Na końcu oblicza wartość liczbową wyrażenia.
Nauczyciel wybiera dwóch kolejnych uczniów, którzy powtarzają czynności opisane powyżej.
Uczniowie pracują indywidualnie, obliczając wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych
Polecenie Oblicz wartość liczbową wyrażenia algebraicznego: a. dla
b. dla
c. dla
d. dla m = 48
e. dla
f. dla .
Polecenie Oblicz wartość liczbową wyrażenia algebraicznego dla:
a)
b)
c)
Polecenie Adam ma w skarbonce tylko t monet pięciozłotowych i z monet dwuzłotowych.
Jaka kwota znajduje się w skarbonce Adama? Zapisz odpowiednie wyrażenie algebraiczne. Oblicz jego wartość liczbową dla i .
Polecenie dla chętnych Oblicz wartość liczbową wyrażenia dla .
m80658cf495950c97_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Aby obliczyć wartość liczbową wyrażenia algebraicznego, należy podstawić za wszystkie zmienne dane liczby, a następnie wykonać wskazane działania. - Wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego zależy od tego, jakie liczby wstawiamy w miejsce zmiennych.