2) uses the formulas to calculate the areas of the following figures: triangle, rectangle, square, parallelogram, rhombus, trapezoid and is able to determine the lengths of the line segments in tasks of comparable difficulty:
a) calculate the shortest altitudealtitudealtitude of the right triangle whose sides are: 5 cm, 12 cm and 13 cm,
b) The diagonals of the rhombus ABCD are AC = 8 dm i BD = 10 dm. The diagonal BD is extended to point E in such a way that the line segment BE is twice as long as this diagonal. Calculate the area of the trianglearea of the trianglearea of the triangle CDE (there are two possible answers).
Task Students work individually, using computers. Their task is to derive the formulaformulaformula for the area of the trianglearea of the trianglearea of the triangle on the basis of the formula for the area of the rectangle.
Task Students calculate the area of an isosceles triangle whose arm and basebasebase are, respectively, 10 cm and 12 cm.
Task Students together derive the formulaformulaformula for the area of the right‑angled trianglearea of the right‑angled trianglearea of the right‑angled triangle:
[Illustration 2]
Conclusion:
The area of the right‑angled trianglearea of the right‑angled trianglearea of the right‑angled triangle is equal to half the product of its cathetuses.
Task Students calculate the area of the right‑angled triangleright‑angled triangleright‑angled triangle whose cathetusecathetusecathetuse is 4 cm and hypotenusehypotenusehypotenuse is 5 cm.
Task Students derive the formula for the area of the equilateral trianglearea of the equilateral trianglearea of the equilateral triangle on the basis of the formulaformulaformula for its altitudealtitudealtitude:
Pole trójkąta równobocznego o boku długości a wyraża się wzorem:
maac083a7c0d6e162_1528449000663_0
Pole trójkąta
maac083a7c0d6e162_1528449084556_0
drugi
maac083a7c0d6e162_1528449076687_0
IX. Wielokąty. Uczeń:
2) stosuje wzory na pole trójkąta, prostokąta, kwadratu, równoległoboku, rombu, trapezu, a także do wyznaczania długości odcinków o poziomie trudności nie większym niż w przykładach:
a) oblicz najkrótszą wysokość trójkąta prostokątnego o bokach długości: 5 cm, 12 cm i 13 cm,
b) przekątne rombu ABCD mają długości AC = 8 dm i BD = 10 dm. Przekątną BD rombu przedłużono do punktu E w taki sposób, że odcinek BE jest dwa razy dłuższy od tej przekątnej. Oblicz pole trójkąta CDE. (zadanie ma dwie odpowiedzi).
maac083a7c0d6e162_1528449068082_0
45 minut
maac083a7c0d6e162_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
maac083a7c0d6e162_1528449552113_0
1. Obliczanie pola trójkąta.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
maac083a7c0d6e162_1528450430307_0
Uczeń oblicza pole trójkąta.
maac083a7c0d6e162_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Burza mózgów.
maac083a7c0d6e162_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
maac083a7c0d6e162_1528450135461_0
maac083a7c0d6e162_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać pole trójkąta.
Uczniowie przypominają wiadomości na temat trójkątów i odcinków w trójkątach.
maac083a7c0d6e162_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest wyznaczenie wzoru na pole trójkąta, korzystając ze wzoru na pole prostokąta.
[Geogebra aplet]
Wniosek:
Pole trójkąta jest równe połowie iloczynu długości podstawy i wysokości opuszczonej na tę podstawę:
[Ilustracja 1]
Polecenie Uczniowie obliczają pole trójkąta równoramiennego, którego ramię ma długość 10 cm, a podstawa ma długość 12 cm.
Polecenie Uczniowie wspólnie ustalają wzór na pole trójkąta prostokątnego:
[Ilustracja 2]
Wniosek:
Pole trójkąta prostokątnego jest równe połowie iloczynu długości jego przyprostokątnych.
Polecenie Uczniowie obliczają pole trójkąta prostokątnego, którego jedna przyprostokątna ma długość 4 cm, a przeciwprostokątna ma długość 5 cm.
Polecenie Uczniowie ustalają wzór na pole trójkąta równobocznego, korzystając ze wzoru na wysokość w takim trójkącie:
[Ilustracja 3]
Wniosek:
Pole trójkąta równobocznego o boku długości a wyraża się wzorem:
.
Polecenie Uczniowie obliczają pole trójkąta równobocznego o boku długości .
Polecenie dla chętnych Uczniowie obliczają wysokość trójkąta równobocznego, którego pole jest równe .
maac083a7c0d6e162_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Pole trójkąta:
[Ilustracja 1]
Pole trójkąta prostokątnego:
[Ilustracja 2]
Pole trójkąta równobocznego:
[Ilustracja 3]
area of the triangle1
area of the triangle
pole trójkąta – wyraża się wzorem , gdzie a – bok trójkąta, h – wysokość opuszczona na bok a