Scenariusz
Temat
Pole trójkąta
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IX. Wielokąty. Uczeń:
2) stosuje wzory na pole trójkąta, prostokąta, kwadratu, równoległoboku, rombu, trapezu, a także do wyznaczania długości odcinków o poziomie trudności nie większym niż w przykładach:
a) oblicz najkrótszą wysokość trójkąta prostokątnego o bokach długości: 5 cm, 12 cm i 13 cm,
b) przekątne rombu ABCD mają długości AC = 8 dm i BD = 10 dm. Przekątną BD rombu przedłużono do punktu E w taki sposób, że odcinek BE jest dwa razy dłuższy od tej przekątnej. Oblicz pole trójkąta CDE. (zadanie ma dwie odpowiedzi).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Obliczanie pola trójkąta.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza pole trójkąta.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Burza mózgów.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać pole trójkąta.
Uczniowie przypominają wiadomości na temat trójkątów i odcinków w trójkątach.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest wyznaczenie wzoru na pole trójkąta, korzystając ze wzoru na pole prostokąta.
[Geogebra aplet]
Wniosek:
Pole trójkąta jest równe połowie iloczynu długości podstawy i wysokości opuszczonej na tę podstawę:
[Ilustracja 1]
Polecenie
Uczniowie obliczają pole trójkąta równoramiennego, którego ramię ma długość 10 cm, a podstawa ma długość 12 cm.
Polecenie
Uczniowie wspólnie ustalają wzór na pole trójkąta prostokątnego:
[Ilustracja 2]
Wniosek:
Pole trójkąta prostokątnego jest równe połowie iloczynu długości jego przyprostokątnych.
Polecenie
Uczniowie obliczają pole trójkąta prostokątnego, którego jedna przyprostokątna ma długość 4 cm, a przeciwprostokątna ma długość 5 cm.
Polecenie
Uczniowie ustalają wzór na pole trójkąta równobocznego, korzystając ze wzoru na wysokość w takim trójkącie:
[Ilustracja 3]
Wniosek:
Pole trójkąta równobocznego o boku długości a wyraża się wzorem .
Polecenie
Uczniowie obliczają pole trójkąta równobocznego o boku długości .
Polecenie dla chętnych
Uczniowie obliczają wysokość trójkąta równobocznego, którego pole jest równe .
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Pole trójkąta:
[Ilustracja 1]
Pole trójkąta prostokątnego:
[Ilustracja 2]
Pole trójkąta równobocznego:
[Ilustracja 3]