Interpreting and manipulating information presented in both mathematical and popular science texts, as well as in the form of graphs, diagrams, tables.
Students work using the „fish in the aquarium” method. They are divided in two groups. The first group of students sits in a circle and discuss the trigonometric functionstrigonometric functionstrigonometric functions. The second group of students are the observers. They analyze their colleagues’ conversation in terms of the selection of the terms of each trigonometric function and the relationship between these functions.
The teacher acts as a mentor. He or she verifies students' statements and explains all doubts.
The teacher informs students that the aim of the lesson is to solve right triangles.
Discussion - What does it mean to solve a rectangular triangle? Students make hypotheses, check them and formulate conclusions.
Conclusion:
- To solve the right triangle means to calculate the length of its sides and the measure of its angles.
Task Students working in groups analyze the material presented in the interactive show. They make hypotheses. They formulate all the necessary conclusions.
Using the information learned, the students independently solve the tasks.
Task Take part in the competition. You can get 3 points for each exercise. Students who score the most points will receive very good grades.
Competition task
1. Solve the right triangle whose side lengths are 8 cm and 6 cm.
2. In a right‑angled triangle, the hypotenuse is 18 cm long and one of the sides is 10 cm long. Calculate the length of the other leg and the measure of the sharp angles.
3. The length of the hypotenuse of the right triangle is equal 25 cm, and one of the sharp angles has a measure of 40°. Calculate the lengths of the legs.
4. The length of the leg opposite the angle of 54° is equal 4 cm. Calculate the length of the other legs of this triangle.
5. Solve the right triangle if the length of the hypotenuse is 24 cm and the leg length is 20 cm.
After the competition, the teacher summarizes the results, explains the doubts and assesses students’ work.
An extra task: The isosceles trapeziumisosceles trapeziumisosceles trapezium has bases of the length of 12 dm and 20 dm, and its perimeter is 64 dm. Calculate the angles of this trapezium.
After solving all the tasks, the students do the revision exercises.
Together, they formulate conclusions to remember.
- To solve the right triangle means to calculate the length of its sides and the measure of its angles.
- In order to determine the length of the sides of a right‑angled triangleright‑angled triangleright‑angled triangle and the measures of its acute angles, we use trigonometric functionstrigonometric functionstrigonometric functions and the Pythagorean theorem.
Selected words and expressions used in the lesson plan
1. Rozwiąż trójkąt prostokątny, którego przyprostokątne mają długości 8 cm i 6 cm. 2. W trójkącie prostokątnym przeciwprostokątna ma długość 18 cm, a jedna z przyprostokątnych ma długość 10 cm. Oblicz długość drugiej przyprostokątnej i miary kątów ostrych. 3. Długość przeciwprostokątnej trójkąta prostokątnego jest równa 25 cm, a jeden z kątów ostrych ma miarę 40°. Oblicz długości przyprostokątnych. 4. Długość przyprostokątnej leżącej naprzeciwko kąta 54° jest równa 4 cm. Oblicz długości pozostałych boków tego trójkąta. 5. Rozwiąż trójkąt prostokątny, jeśli długość przeciwprostokątnej jest równa 24 cm, a przyprostokątnej 20 cm.
- W celu wyznaczenia długości boków trójkąta prostokątnego oraz miar jego kątów ostrych, stosujemy funkcje trygonometryczne oraz twierdzenie Pitagorasa.
mab9d270e20add82d_1528449000663_0
Rozwiązywanie trójkątów prostokątnych
mab9d270e20add82d_1528449084556_0
Trzeci
mab9d270e20add82d_1528449076687_0
I. Trygonometria. Uczeń:
6) oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty).
mab9d270e20add82d_1528449068082_0
45 minut
mab9d270e20add82d_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
mab9d270e20add82d_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Obliczanie długości odcinków i miar kątów w trójkątach prostokątnych.
mab9d270e20add82d_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza długości odcinków i miary kątów w trójkątach prostokątnych.
mab9d270e20add82d_1528449534267_0
1. Akwarium.
2. Konkurs zadaniowy.
3. Analiza sytuacyjna.
mab9d270e20add82d_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
mab9d270e20add82d_1528450127855_0
Uczniowie pracują metodą „rybki w akwarium”. Podzieleni są na dwie grupy. Pierwsza grupa uczniów siedzi w kręgu i prowadzi rozmowę na temat funkcji trygonometrycznych. Druga grupa uczniów, to obserwatorzy. Analizują przebieg rozmowy pod kątem doboru określeń poszczególnych funkcji trygonometrycznych oraz zależności między tymi funkcjami.
Nauczyciel pełni funkcję doradcy. Weryfikuje wypowiedzi uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
mab9d270e20add82d_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest rozwiązywanie trójkątów prostokątnych.
Dyskusja – co to znaczy rozwiązać trójkąt prostokątny? Uczniowie stawiają hipotezy, sprawdzają je i formułują wniosek.
Wniosek, który powinni sformułować uczniowie.
- Rozwiązać trójkąt prostokątny, to znaczy obliczyć długości jego boków i miary kątów.
Polecenie Uczniowie, pracując w grupach, analizują materiał przedstawiony w pokazie interaktywnym. Stawiają hipotezy. Formułują wniosek.
[Ilustracja interaktywna]
Wniosek, który powinni sformułować uczniowie.
- W celu wyznaczenia długości boków trójkąta prostokątnego oraz miar jego kątów ostrych, stosujemy funkcje trygonometryczne oraz twierdzenie Pitagorasa.
Korzystając z poznanych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie Weź udział w konkursie zadaniowym. Za każde poprawnie rozwiązane zadanie możesz uzyskać 3 punkty. Uczniowie, którzy zdobędą największą liczbę punktów otrzymają oceny bardzo dobry.
Polecenie konkursowe
1. Rozwiąż trójkąt prostokątny, którego przyprostokątne mają długości 8 cm i 6 cm. 2. W trójkącie prostokątnym przeciwprostokątna ma długość 18 cm, a jedna z przyprostokątnych ma długość 10 cm. Oblicz długość drugiej przyprostokątnej i miary kątów ostrych. 3. Długość przeciwprostokątnej trójkąta prostokątnego jest równa 25 cm, a jeden z kątów ostrych ma miarę 40°. Oblicz długości przyprostokątnych. 4. Długość przyprostokątnej leżącej naprzeciwko kąta 54° jest równa 4 cm. Oblicz długości pozostałych boków tego trójkąta. 5. Rozwiąż trójkąt prostokątny, jeśli długość przeciwprostokątnej jest równa 24 cm, a przyprostokątnej 20 cm.
Po zakończeniu konkursu nauczyciel podsumowuje jego wyniki, wyjaśnia wątpliwości i ocenia najlepsze prace.
Polecenie dla chętnych: Trapez równoramienny ma podstawy długości 12 dm i 20 dm, a jego obwód jest równy 64 dm. Oblicz miary kątów tego trapezu.
mab9d270e20add82d_1528450119332_0
Po rozwiązaniu wszystkich zadań, uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania.
- Rozwiązać trójkąt prostokątny, to znaczy obliczyć długości jego boków i miary kątów.
- W celu wyznaczenia długości boków trójkąta prostokątnego oraz miar jego kątów ostrych można wykorzystać funkcje trygonometryczne oraz twierdzenie Pitagorasa.
trigonometric functions1
trigonometric functions
funkcje trygonometryczne
R57RwiZOwsoW21
wymowa w języku angielskim: trigonometric functions
wymowa w języku angielskim: trigonometric functions