II. Programming and solving problems by using the computer and other digital devices. The student:
3) develops and presents solutions to problems by using basic applications (a text and image editor, a spreadsheet, a programme for creating a multimedia presentation) on the computer or in a cloud to demonstrate the following skills:
b) creating text documents: selecting fonts, formatting paragraphs, inserting illustrations, headings and shapes, creating tables and bulleted and numbered lists.
The teacher introduces the topic of the lesson: learning the functions of a text editor for modifying and editing text.
The teacher asks the students to give examples of operations which can be easily done in a text editor but are not possible on a piece of paper:
- copy and cut a part of the text, - paste a block of the text in any location, - move a part of the text from one position to another, - remove a text from the document.
In order to perform the above operations, the user must first select the appropriate block of text. The selected part is highlighted.
The simplest method for selecting a part of the text is to drag it with the mouse. Place the cursor at the beginning of the text you want to select, press the left mouse button and drag the cursor to the end of the area you plan to highlight. You can also select the text in the reverse direction. In order to select short parts of text you can use the keyboard: the combination of the SHIFT key and the arrow keys.
Watch the slide show and try yourself to select the text in the document using the methods shown in below.
Aby zrezygnować z zaznaczenia należy kliknąć lewym przyciskiem myszy w miejsce poza blokiem tekstu. Jeżeli przy zaznaczonym fragmencie tekstu zostanie wciśnięty przypadkowy klawisz na klawiaturze zaznaczony fragment tekstu zostanie zastąpiony wybranym znakiem. W takiej sytuacji można skorzystać z opcji wycofywania zmian.
Edytory tekstów zapamiętują wszystkie wykonywane ostatnio zmiany (lub przynajmniej pewną liczbę) i umożliwiają ich wycofanie lub ponowne zastosowanie. Jest to bardzo przydatne narzędzie na przykład wtedy, gdy przez pomyłkę został usunięty fragment tekstu. Do wycofania wprowadzonych zmian służy przycisk Wycofaj lub kombinacja klawiszy Ctrl + Z. Po wycofaniu zmian można je ponownie zastosować, używając przycisku Ponów lub kombinacji klawiszy Ctrl + Y.
II Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:
b) tworzenia dokumentów tekstowych: dobiera czcionkę, formatuje akapity, wstawia do tekstu ilustracje, napisy i kształty, tworzy tabele oraz listy numerowane i punktowane.
m2e39c53aa78f3a0e_1528449068082_0
45 minut
m2e39c53aa78f3a0e_1528449523725_0
Tworzenie dokumentów w edytorze tekstowym.
m2e39c53aa78f3a0e_1528449552113_0
- Posługiwanie się edytorem tekstowym. - Modyfikowanie tekstu.
m2e39c53aa78f3a0e_1528450430307_0
- Edytuje dokument tekstowy.
m2e39c53aa78f3a0e_1528449534267_0
- Pogadanka. - Uczenie się przez obserwację.
m2e39c53aa78f3a0e_1528449514617_0
- Praca indywidualna. - Praca z całą klasą.
m2e39c53aa78f3a0e_1528450135461_0
m2e39c53aa78f3a0e_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji zapoznają się z udogodnieniami, jakie oferuje edytor podczas modyfikowania i edytowania tekstu.
Nauczyciel prosi uczniów, aby podali przykłady operacji, które można z łatwością wykonać w edytorze, a są nie możliwe na kartce papieru:
- kopiowanie lub wycinanie fragmentu tekstu, - wklejanie w dowolne miejsce, - przesuwanie fragmentu tekstu z jednego miejsca w drugie, - usuwanie tekstu z dokumentu.
Aby wykonać wymienione operację, należy najpierw zaznaczyć odpowiedni fragment tekstu. Zaznaczony fragment wyświetlany jest na wyróżniającym się tle.
m2e39c53aa78f3a0e_1528446435040_0
Zaznaczanie fragmentów tekstu.
Najprostszą metodą zaznaczania fragmentów tekstów jest przeciąganie myszą. Ustaw kursor na początku tekstu który chcesz zaznaczyć, wciśnij lewy klawisz myszy i przeciągnij kursor myszy do końca obszaru, który chcesz zaznaczyć. Kierunek zaznaczania może być odwrotny. Przy zaznaczaniu krótkich fragmentów można również wykorzystać klawiaturę: najczęściej jest to kombinacje klawiszy: Shift i strzałki kierunkowe.
Obejrzyj pokaz i spróbuj samodzielnie zaznaczyć tekst w dokumencie wykorzystując pokazane sposoby.
[slideshow]
Aby zrezygnować z zaznaczenia należy kliknąć lewym przyciskiem myszy w miejsce poza blokiem tekstu. Jeżeli przy zaznaczonym fragmencie tekstu zostanie wciśnięty przypadkowy klawisz na klawiaturze zaznaczony fragment tekstu zostanie zastąpiony wybranym znakiem. W takiej sytuacji można skorzystać z opcji wycofywania zmian.
Kopiowanie lub przenoszenie tekstu za pomocą schowka może odbywać się:
- z wykorzystaniem poleceń znajdujących się na pasku narzędzi; - z wykorzystaniem menu podręcznego; - korzystając ze skrótów klawiaturowych.
[Slajd Show] Polecenia: wytnij, kopiuj, wklej.
Przenoszenie fragmentu tekstu.
Blok tekstu możesz przenieść w inne miejsce, stosując metodę przeciągania. Ten sposób przenoszenia tekstu nie wykorzystuje schowka.
Edytory tekstów zapamiętują wszystkie wykonywane ostatnio zmiany (lub przynajmniej pewną liczbę) i umożliwiają ich wycofanie lub ponowne zastosowanie. Jest to bardzo przydatne narzędzie na przykład wtedy, gdy przez pomyłkę został usunięty fragment tekstu. Do wycofania wprowadzonych zmian służy przycisk Wycofaj lub kombinacja klawiszy Ctrl + Z. Po wycofaniu zmian można je ponownie zastosować, używając przycisku Ponów lub kombinacji klawiszy Ctrl + Y.
m2e39c53aa78f3a0e_1528450119332_0
Umiejętność wykonywania operacji na blokach tekstu bardzo skraca czas pracy nad redagowaniem dokumentów tekstowych.