Temat

Modyfikowanie tekstów

Etap edukacyjny

drugi

Podstawa programowa

KLASY IV–VI.

II Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:

3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:

b) tworzenia dokumentów tekstowych: dobiera czcionkę, formatuje akapity, wstawia do tekstu ilustracje, napisy i kształty, tworzy tabele oraz listy numerowane i punktowane.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Tworzenie dokumentów w edytorze tekstowym.

Cele szczegółowe

1. Posługiwanie się edytorem tekstowym.

2. Modyfikowanie tekstu.

Efekty uczenia

Edytuje dokument tekstowy.

Metody kształcenia

1. Pogadanka.

2. Uczenie się przez obserwację.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca z całą klasą.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji zapoznają się z udogodnieniami, jakie oferuje edytor podczas modyfikowania i edytowania tekstu.

Nauczyciel prosi uczniów, aby podali przykłady operacji, które można z łatwością wykonać w edytorze, a są nie możliwe na kartce papieru:

- kopiowanie lub wycinanie fragmentu tekstu,
- wklejanie w dowolne miejsce,
- przesuwanie fragmentu tekstu z jednego miejsca w drugie,
- usuwanie tekstu z dokumentu.

Aby wykonać wymienione operację, należy najpierw zaznaczyć odpowiedni fragment tekstu. Zaznaczony fragment wyświetlany jest na wyróżniającym się tle.

Realizacja lekcji

Zaznaczanie fragmentów tekstu.

Najprostszą metodą zaznaczania fragmentów tekstów jest przeciąganie myszą. Ustaw kursor na początku tekstu który chcesz zaznaczyć, wciśnij lewy klawisz myszy i przeciągnij kursor myszy do końca obszaru, który chcesz zaznaczyć. Kierunek zaznaczania może być odwrotny. Przy zaznaczaniu krótkich fragmentów można również wykorzystać klawiaturę: najczęściej jest to kombinacje klawiszy: Shift i strzałki kierunkowe.

Obejrzyj pokaz i spróbuj samodzielnie zaznaczyć tekst w dokumencie wykorzystując pokazane sposoby.

[slideshow]

Aby zrezygnować z zaznaczenia należy kliknąć lewym przyciskiem myszy w miejsce poza blokiem tekstu. Jeżeli przy zaznaczonym fragmencie tekstu zostanie wciśnięty przypadkowy klawisz na klawiaturze zaznaczony fragment tekstu zostanie zastąpiony wybranym znakiem. W takiej sytuacji można skorzystać z opcji wycofywania zmian.

Kopiowanie lub przenoszenie tekstu za pomocą schowka może odbywać się:

- z wykorzystaniem poleceń znajdujących się na pasku narzędzi;
- z wykorzystaniem menu podręcznego;
- korzystając ze skrótów klawiaturowych.

[Aplikacja Polecenia: wytnij, kopiuj, wklej.]

Przenoszenie fragmentu tekstu.

Blok tekstu możesz przenieść w inne miejsce, stosując metodę przeciągania. Ten sposób przenoszenia tekstu nie wykorzystuje schowka.

Edytory tekstów zapamiętują wszystkie wykonywane ostatnio zmiany (lub przynajmniej pewną liczbę) i umożliwiają ich wycofanie lub ponowne zastosowanie. Jest to bardzo przydatne narzędzie na przykład wtedy, gdy przez pomyłkę został usunięty fragment tekstu. Do wycofania wprowadzonych zmian służy przycisk Wycofaj lub kombinacja klawiszy Ctrl + Z. Po wycofaniu zmian można je ponownie zastosować, używając przycisku Ponów lub kombinacji klawiszy Ctrl + Y.

Podsumowanie lekcji

Umiejętność wykonywania operacji na blokach tekstu bardzo skraca czas pracy nad redagowaniem dokumentów tekstowych.