To interpret and correctly use the information presented both in the mathematics oriented and general knowledge texts, as well as in the form of diagrams, graphs and tables.
Students analyse Interactive illustration on their own.
Task 1
Analyse the material contained in the Interactive illustration carefully.
[Interactive illustration]
Formulate appropriate conclusions.
Conclusion:
The sum of n initial terms of the arithmetic sequencesequencesequence is equal to the arithmetic mean of the first and last terms multiplied by the number of terms of the sequenceterms of the sequenceterms of the sequence.
The teacher writes down the conclusion formulated by the students in the form of a theorem.
Theorem - on the sum of the terms of the arithmetical sequence:
The sum of of the initial n terms of the arithmetic sequence is equal:
Using the theorem learnt students solve the tasks.
Task 2
In arithmetic sequence (aIndeks dolny nn): aIndeks dolny 11 = 5, r = 4.
How many terms of this sequence give a total of 780?
Answer: 26.
Task 3
In arithmetic sequence (aIndeks dolny nn): aIndeks dolny 11 = 5, r = -2
Calculate the sum of the terms of this sequence from the tenth to the twentieth (inclusive).
Solve the equation 2 + 4 +6 + ... + 2(x + 1) = 650 for x > 0 whose left side is the sum of consecutive terms of the arithmetic sequencesequencesequence.
Suma n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego jest równa średniej arytmetycznej wyrazu pierwszego i ostatniego pomnożonej przez liczbę wyrazów tego ciągu.
m70c74aa98941ac47_1528449000663_0
Suma wyrazów ciągu arytmetycznego
m70c74aa98941ac47_1528449084556_0
Trzeci
m70c74aa98941ac47_1528449076687_0
VI. Ciągi. Uczeń:
4) sprawdza, czy dany ciąg jest arytmetyczny czy geometryczny;
5) stosuje wzór na n‑ty wyraz i na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego.
m70c74aa98941ac47_1528449068082_0
45 minut
m70c74aa98941ac47_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m70c74aa98941ac47_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie wzoru na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego.
3. Stosowanie wzoru na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego.
m70c74aa98941ac47_1528450430307_0
Uczeń:
- poznaje wzór na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego,
- stosuje wzór na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego.
m70c74aa98941ac47_1528449534267_0
1. Stoliki zadaniowe.
2. Analiza sytuacyjna.
m70c74aa98941ac47_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m70c74aa98941ac47_1528450135461_0
m70c74aa98941ac47_1528450127855_0
Uczniowie, pracując w dwóch grupach, obliczają sumy kolejnych wyrazów danych ciągów arytmetycznych.
Stolik 1 - oblicza sumę 10 liczb naturalnych, które w dzieleniu przez 5 dają resztę 1 (przyjmij aIndeks dolny 11 = 1).
Odp.: 235.
Stolik 2 - oblicza sumę: 2 + 4 + 6 + … + 50.
Odp.: 650.
Uczniowie przedstawiają wyniki swoich rachunków i sposób w jaki wykonywali obliczenia.
m70c74aa98941ac47_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest wyznaczenie sposobu obliczania sumy kolejnych wyrazów ciągu arytmetycznego.
Przeanalizuj uważnie materiał zawarty w Ilustracji interaktywnej. Sformułuj odpowiedni wniosek.
[Ilustracja interaktywna]
Wniosek:
Suma n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego jest równa średniej arytmetycznej wyrazu pierwszego i ostatniego pomnożonej przez liczbę wyrazów tego ciągu.
Nauczyciel zapisuje sformułowany przez uczniów wniosek w postaci twierdzenia.
Twierdzenie – o sumie wyrazów ciągu arytmetycznego:
Suma początkowych n wyrazów ciągu arytmetycznego jest równa:
Uczniowie, korzystając z poznanego twierdzenia, rozwiązują zadania.
Polecenie 2
W ciągu arytmetycznym ( aIndeks dolny nn ): aIndeks dolny 11 = 5, r = -2. Oblicz sumę wyrazów tego ciągu od dziesiątego do dwudziestego (włącznie).
Odp.: -253.
Polecenie 3
Ile liczb trzeba wstawić między liczby 20 i 254, aby otrzymać ciąg arytmetyczny, którego suma wynosi 2055?
Odp.: 13 liczb.
Polecenie dla chętnych
Rozwiąż równanianie 2 + 4 + 6 + ... + 2(x + 1) = 650 dla x > 0, którego lewa strona jest sumą kolejnych wyrazów ciągu arytmetycznego.
Odp.: x = 24.
m70c74aa98941ac47_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Wspólnie formułują wniosek do zapamiętania.
- Suma n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego jest równa średniej arytmetycznej wyrazu pierwszego i ostatniego pomnożonej przez liczbę wyrazów tego ciągu.