Scenariusz
Temat
Suma wyrazów ciągu arytmetycznego
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
VI. Ciągi. Uczeń:
4) sprawdza, czy dany ciąg jest arytmetyczny czy geometryczny;
5) stosuje wzór na n‑ty wyraz i na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie wzoru na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego.
3. Stosowanie wzoru na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego.
Efekty uczenia
Uczeń:
- poznaje wzór na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego,
- stosuje wzór na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego.
Metody kształcenia
1. Stoliki zadaniowe.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie, pracując w dwóch grupach, obliczają sumy kolejnych wyrazów danych ciągów arytmetycznych.
Stolik 1 - oblicza sumę 10 liczb naturalnych, które w dzieleniu przez 5
dają resztę 1 (przyjmij aIndeks dolny 11 = 1).
Odp.: 235.
Stolik 2 - oblicza sumę: 2 + 4 + 6 + … + 50.
Odp.: 650.
Uczniowie przedstawiają wyniki swoich rachunków i sposób w jaki wykonywali obliczenia.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest wyznaczenie sposobu obliczania sumy kolejnych wyrazów ciągu arytmetycznego.
Uczniowie samodzielnie analizują Ilustrację interaktywną.
Polecenie 1
Przeanalizuj uważnie materiał zawarty w Ilustracji interaktywnej. Sformułuj odpowiedni wniosek.
[Ilustracja interaktywna]
Wniosek:
Suma n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego jest równa średniej arytmetycznej wyrazu pierwszego i ostatniego pomnożonej przez liczbę wyrazów tego ciągu.
Nauczyciel zapisuje sformułowany przez uczniów wniosek w postaci twierdzenia.
Twierdzenie – o sumie wyrazów ciągu arytmetycznego:
Suma początkowych n wyrazów ciągu arytmetycznego jest równa:
Uczniowie, korzystając z poznanego twierdzenia, rozwiązują zadania.
Polecenie 2
W ciągu arytmetycznym ( aIndeks dolny nn ): aIndeks dolny 11 = 5, r = -2. Oblicz sumę wyrazów tego ciągu od dziesiątego do dwudziestego (włącznie).
Odp.: -253.
Polecenie 3
Ile liczb trzeba wstawić między liczby 20 i 254, aby otrzymać ciąg arytmetyczny, którego suma wynosi 2055?
Odp.: 13 liczb.
Polecenie dla chętnych
Rozwiąż równanianie 2 + 4 + 6 + ... + 2(x + 1) = 650 dla x > 0, którego lewa strona jest sumą kolejnych wyrazów ciągu arytmetycznego.
Odp.: x = 24.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Wspólnie formułują wniosek do zapamiętania.
- Suma n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego jest równa średniej arytmetycznej wyrazu pierwszego i ostatniego pomnożonej przez liczbę wyrazów tego ciągu.