They give examples of the division of naturalnaturalnatural numbers and verifying the results. They revise the names of numbers we divide and the result of the division.
They make a graphical diagram of the revised information.
[Illustration 1]
You can verify the solutions by doing multiplication.
Students work in pairs, using the chestnuts they brought.
Task Set the chestnuts in such a way that they illustrate the following operations. Fill in the blanks:
Task Students work individually, using computers. They open the Interactive graphics and observe examples of the division of naturalnaturalnatural numbers with the remainder. They think how to verify the solutions.
[Slideshow]
Students work in pairs. They use obtained information to do the exercises.
Task Analyse the example:
11 : 4 = ?
[Illustration 2]
11 : 4 = 2 r 3 , because 2 · 4 + 3 = 8 + 3 = 11
Set chestnuts in such a way that they illustrate operations below. Do the division with the remainderdivision with the remainderdivision with the remainder and verify them. Fill in the sentences:
a) 25 : 6 = ………r….…, because …………………………,
b) 30 : 7 = ………r….…, because …………………………,
c) 28 : 5 = ………r….…, because …………………………,
d) 16 : 3 = ………r….…, because ………………………….
Task Do the division with the remainderdivision with the remainderdivision with the remainder. Think what can be the remainder from the division of the naturalnaturalnaturalnumbernumbernumber by 4. Write down the conclusion:
The teacher divides students into 5 people groups and gives out prepared materials.
The students’ task is to match the domino pieces as fast as possible.
[Illustration 3]
Groups present the results of their work. The teacher clarifies the doubts and grades the groups’ work.
Students do the text exercise, write down the operation and the answer.
Task There were 56 cartons of juice in the shop. On one shelf there are 9 cartons. How many shelves were fully filled? How many cartons were at the last shelf?
An extra task During dividing numbernumbernumber 50 by a naturalnaturalnatural number we obtain the remainder 2 and during dividing number 60 by the same number we obtain the remainder 12. What is this numbernumbernumber?
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
m3f1ff7b470f71194_1528449552113_0
1. Dzielenie z resztą liczb naturalnych.
2. Zastosowanie dzielenia z resztą liczb naturalnych do rozwiązywania zadań tekstowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m3f1ff7b470f71194_1528450430307_0
Uczeń:
- dzieli z resztą liczby naturalne,
- stosuje dzielenie z resztą liczb naturalnych w sytuacjach praktycznych.
m3f1ff7b470f71194_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Gra dydaktyczna.
m3f1ff7b470f71194_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
3. Praca grupowa.
m3f1ff7b470f71194_1528450127855_0
Uczniowie przynoszą na lekcję po 30 kasztanów. Uczniowie podają przykłady dzielenia liczb naturalnych i sprawdzania poprawności uzyskanych wyników. Przypominają jak nazywamy liczby, które dzielimy oraz jak nazywamy wynik dzielenia.
Poprawność dzielenia można sprawdzić za pomocą mnożenia.
Uczniowie pracują w parach, wykorzystując przyniesione na lekcję kasztany.
Polecenie Ułóż kasztany tak, aby zobrazowały podane działania. Uzupełnij zapisy:
a) 25 : 5 = …………, ponieważ …………………………
b) 42 : 21 = …………, ponieważ ……………………….
c) 52 : 4 = …………, ponieważ ………………………..
m3f1ff7b470f71194_1528446435040_0
Polecenie Dyskusja - jak obliczyć:
a) 20 : 6
b) 15 : 4
Uczniowie próbują odpowiednio ułożyć kasztany. Wyciągają wniosek.
Wniosek:
- Nie da się podzielić 20 kasztanów na 6 równolicznych grup.
- Nie da się podzielić 15 kasztanów na 4 równoliczne grupy.
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają Grafikę interaktywną i obserwują przykłady dzielenia z resztą liczb naturalnych. Zastanawiają się, jak sprawdzić poprawność wykonanych działań.
[Slideshow]
Uczniowie pracują w parach. Wykorzystując pozyskane wiadomości rozwiązują zadania.
Polecenie Przeanalizuj przykład:
11 : 4 = ?
[Ilustracja 2]
11 : 4 = 2 r 3 , ponieważ 2 · 4 + 3 = 8 + 3 = 11
Ułóż kasztany, tak, aby zobrazowały podane działania. Wykonaj dzielenie z resztą i sprawdzenia. Uzupełnij zdania:
a) 25 : 6 = ………r….…, ponieważ …………………………
b) 30 : 7 = ………r….…, ponieważ …………………………
c) 28 : 5 = ………r….…, ponieważ …………………………
d) 16 : 3 = ………r….…, ponieważ …………………………
Polecenie Wykonaj dzielenie z resztą. Zastanów się ile może wynosić reszta z dzielenia liczby naturalnej przez 4. Zapisz wniosek:
a) 12 : 4
b) 11 : 4
c) 10 : 4
d) 9 : 4
e) 8 : 4
f) 7 : 4
g) 6 : 4
h) 5 : 4
i) 4 : 4
Wniosek jaki powinni wyciągnąć uczniowie:
- Reszta z dzielenia jest zawsze mniejsza od dzielnika.
Polecenie Gra dydaktyczna – domino matematyczne.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy pięcioosobowe i rozdaje im przygotowane materiały.
Zadaniem uczniów jest jak najszybsze właściwe połączenie kostek domina.
[Ilustracja 3]
Grupy prezentują wyniki swoich prac. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, ocenia pracę.
Uczniowie rozwiązują zadanie tekstowe, zapisują działanie i odpowiedź.
Polecenie W sklepie było 56 kartonów soku. Na jednej półce mieści się 9 takich kartonów. Ile półek było zapełnionych w całości? Ile kartonów soku stało na ostatniej półce z sokami?
Polecenie dla chętnych Przy dzieleniu liczby 50 przez pewną liczbę naturalną otrzymujemy resztę 2, a przy dzieleniu liczby 60 przez tę samą liczbę otrzymujemy resztę 12. Co to za liczba?
m3f1ff7b470f71194_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:
- Reszta z dzielenia jest zawsze mniejsza od dzielnika.