Scenariusz
Temat
Dzielenie z resztą liczb naturalnych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
4) wykonuje dzielenie z resztą liczb naturalnych.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Cele szczegółowe
1. Dzielenie z resztą liczb naturalnych.
2. Zastosowanie dzielenia z resztą liczb naturalnych do rozwiązywania zadań tekstowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- dzieli z resztą liczby naturalne,
- stosuje dzielenie z resztą liczb naturalnych w sytuacjach praktycznych.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Gra dydaktyczna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
3. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przynoszą na lekcję po 30 kasztanów.
Uczniowie podają przykłady dzielenia liczb naturalnych i sprawdzania poprawności uzyskanych wyników. Przypominają jak nazywamy liczby, które dzielimy oraz jak nazywamy wynik dzielenia.
Sporządzają graficzny schemat przypomnianych wiadomości.
[Ilustracja 1]
Poprawność dzielenia można sprawdzić za pomocą mnożenia.
Uczniowie pracują w parach, wykorzystując przyniesione na lekcję kasztany.
Polecenie
Ułóż kasztany tak, aby zobrazowały podane działania. Uzupełnij zapisy:
a) 25 : 5 = …………, ponieważ …………………………,
b) 42 : 21 = …………, ponieważ ……………………….,
c) 52 : 4 = …………, ponieważ ………………………..
Realizacja lekcji
Polecenie
Dyskusja - jak obliczyć:
a) 20 : 6,
b) 15 : 4.
Uczniowie próbują odpowiednio ułożyć kasztany. Wyciągają wniosek.
Wniosek:
- Nie da się podzielić 20 kasztanów na 6 równolicznych grup.
- Nie da się podzielić 15 kasztanów na 4 równoliczne grupy.
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają Grafikę interaktywną i obserwują przykłady dzielenia z resztą liczb naturalnych. Zastanawiają się, jak sprawdzić poprawność wykonanych działań.
[Slideshow]
Uczniowie pracują w parach. Wykorzystując pozyskane wiadomości rozwiązują zadania.
Polecenie
Przeanalizuj przykład:
11 : 4 = ?
[Ilustracja 2]
11 : 4 = 2 r 3 , ponieważ 2 · 4 + 3 = 8 + 3 = 11
Ułóż kasztany, tak, aby zobrazowały podane działania. Wykonaj dzielenie z resztą i sprawdzenia. Uzupełnij zdania:
a) 25 : 6 = ………r….…, ponieważ …………………………,
b) 30 : 7 = ………r….…, ponieważ …………………………,
c) 28 : 5 = ………r….…, ponieważ …………………………,
d) 16 : 3 = ………r….…, ponieważ …………………………
Polecenie
Wykonaj dzielenie z resztą. Zastanów się ile może wynosić reszta z dzielenia liczby naturalnej przez 4. Zapisz wniosek:
a) 12 : 4,
b) 11 : 4,
c) 10 : 4,
d) 9 : 4,
e) 8 : 4,
f) 7 : 4,
g) 6 : 4,
h) 5 : 4,
i) 4 : 4.
Wniosek jaki powinni wyciągnąć uczniowie:
- Reszta z dzielenia jest zawsze mniejsza od dzielnika.
Polecenie
Gra dydaktyczna – domino matematyczne.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy pięcioosobowe i rozdaje im przygotowane materiały.
Zadaniem uczniów jest jak najszybsze właściwe połączenie kostek domina.
[Ilustracja 3]
Grupy prezentują wyniki swoich prac. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, ocenia pracę.
Uczniowie rozwiązują zadanie tekstowe, zapisują działanie i odpowiedź.
Polecenie
W sklepie było 56 kartonów soku. Na jednej półce mieści się 9 takich kartonów. Ile półek było zapełnionych w całości? Ile kartonów soku stało na ostatniej półce z sokami?
Polecenie dla chętnych
Przy dzieleniu liczby 50 przez pewną liczbę naturalną otrzymujemy resztę 2, a przy dzieleniu liczby 60 przez tę samą liczbę otrzymujemy resztę 12. Co to za liczba?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:
- Reszta z dzielenia jest zawsze mniejsza od dzielnika.