The students use the brainstorming method to revise the basic properties of the cuboidcuboidcuboid and the cubecubecube and the most popular units of volumevolumevolume. They also point out the objects in the shape of cuboidcuboidcuboid which exist around them.
The cuboidcuboidcuboid is a spatial figure whose all faces are rectangles.
The cubecubecube is a cuboidcuboidcuboid with all equal edges.
The main units of volumevolumevolume are presented below:
- 1 cubic millimetre (1 mmIndeks górny 33),
- 1 cubic centimetre (1 cmIndeks górny 33),
- 1 cubic decimetre (1 dmIndeks górny 33),
- 1 cubic metre (1 mIndeks górny 33),
- 1 millilitre,
- 1 litre.
The teacher introduces the topic of the lesson: calculating the volume of the cuboidvolume of the cuboidvolume of the cuboid and the cubecubecube and solving tasks using this skill.
The students look at the interactive illustration to revise the method for calculating the volume of the cuboidvolume of the cuboidvolume of the cuboid.
[Interactive illustration]
Task
Put on 3 D glasses and watch the animation. After watching it answer the following question: How many blocks is the cuboidcuboidcuboid made of ?
On the basis of their observations the students draw the following conclusion:
Which of the cuboids has a smaller volumevolumevolume? What is the difference in their volumes?
What is the difference between the cuboids?
What is the sum of the volumes both cuboids?
Students calculate the volume of the cubevolume of the cubevolume of the cube knowing the sum of the lengthlengthlength of all its sides.
Task Calculate the volume of the cube, if the sum of the length of all its edges is 72 cm.
The students calculate the volume of the cuboidvolume of the cuboidvolume of the cuboid and convert the units.
Task A container with dimensions of: 60 cm, 80 cm, 50 cm was filled with water. How many liters of water were used?
Students calculate the volume of the cubevolume of the cubevolume of the cube knowing the lengthlengthlength of its edges and calculate the lengthlengthlength of the edges of the cube knowing its volumevolumevolume.
Task Complete the following sentences:
a) The volume of the cubevolume of the cubevolume of the cube with the edge of 5 m is … mIndeks górny 33.
b)The edge of the cubecubecube with volumevolumevolume of 8 dmIndeks górny 33 is … dm long.
c) The volume of the cubevolume of the cubevolume of the cube with the edge of 40 cm is … dmIndeks górny 33.
d) The edge of the cubecubecube with volumevolumevolume of litre is … dm long.
Self‑study work: Heavy rain flooded the basement. The room was 4 m long and 3 m wide. The level of water reached 25 cm.
a) How many litres was poured into the basement?
b) How many buckets with the capacitycapacitycapacity of 12 litres can be filled with water?
- Objętość figury najczęściej oznaczamy literą V. - Sześcian jest prostopadłościanem, więc jego objętość obliczamy analogicznie jak objętość prostopadłościanu. Krawędzie wychodzące z jednego wierzchołka sześcianu mają takie same długości. - Objętość sześcianu jest równa sześcianowi długości jego krawędzi.
- Objętość prostopadłościanu, to iloczyn jego: długości, szerokości, wysokości. - Objętość figury oznacz literą V. - Sześcian jest prostopadłościanem, więc jego objętość oblicza analogicznie jak objętość prostopadłościanu. Krawędzie wychodzące z jednego wierzchołka sześcianu mają takie same długości, dlatego wzór na objętość wygląda prościej. - Objętość sześcianu jest równa sześcianowi długości jego krawędzi.
m15720c13a4eab9d8_1528449000663_0
Objętość prostopadłościanu
m15720c13a4eab9d8_1528449084556_0
drugi
m15720c13a4eab9d8_1528449076687_0
XI. Obliczenia w geometrii. Uczeń:
5) oblicza objętość i pole powierzchni prostopadłościanu przy danych długościach krawędzi;
6) stosuje jednostki objętości i pojemności: mililitr, litr, cmIndeks górny 33, dmIndeks górny 33, mIndeks górny 33.
m15720c13a4eab9d8_1528449068082_0
45 minut
m15720c13a4eab9d8_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
m15720c13a4eab9d8_1528449552113_0
1. Obliczanie objętości prostopadłościanu i sześcianu.
2. Rozwiązywanie zadań z kontekstem praktycznym wymagających obliczania objętości prostopadłościanu.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m15720c13a4eab9d8_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza objętość prostopadłościanu, o danych wymiarach,
- oblicza długość brakującej krawędzi mając dane długości dwóch pozostałych krawędzi i objętość prostopadłościanu.
m15720c13a4eab9d8_1528449534267_0
1. Mapa myśli.
2. Analiza sytuacyjna.
m15720c13a4eab9d8_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m15720c13a4eab9d8_1528450135461_0
m15720c13a4eab9d8_1528450127855_0
Uczniowie tworzą mapę myśli - przypominają podstawowe własności prostopadłościanu i sześcianu oraz najczęściej wykorzystywane jednostki objętości. Wskazują przykłady obiektów w kształcie prostopadłościanów z otaczającej nas rzeczywistości.
Prostopadłościan to figura przestrzenna, której wszystkie ściany są prostokątami.
Sześcian to prostopadłościan, którego wszystkie krawędzie są równej długości.
Podstawowe jednostki objętości to:
- 1 milimetr sześcienny (1 mmIndeks górny 33),
- 1 centymetr sześcienny (1 cmIndeks górny 33),
- 1 decymetr sześcienny (1 dmIndeks górny 33),
- 1 metr sześcienny (1 mIndeks górny 33),
- 1 mililitr,
- 1 litr.
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach będą rozwijać umiejętności związane z obliczaniem objętości prostopadłościanu i sześcianu.
m15720c13a4eab9d8_1528446435040_0
Uczniowie oglądają ilustrację interaktywną, aby przypomnieć sobie, jak obliczać objętość prostopadłościanu.
[ilustracja interaktywna]
Polecenie Załóż okulary 3D i obejrzyj animację. Po obejrzeniu animacji odpowiedz na pytanie: Z ilu klocków zbudowany jest prostopadłościan?
Na podstawie obserwacji, uczniowie formułują wniosek:
Aby obliczyć objętość prostopadłościanu mnożymy jego długość, szerokość i wysokość.
[Ilustracja 1]
Objętość figury najczęściej oznaczamy literą V.
Sześcian jest prostopadłościanem, więc jego objętość obliczamy analogicznie jak objętość prostopadłościanu. Krawędzie wychodzące z jednego wierzchołka sześcianu mają takie same długości.
Objętość sześcianu jest równa sześcianowi długości jego krawędzi.
[Ilustracja 2]
Uczniowie obliczają i porównują objętości prostopadłościanów.
Polecenie Oblicz objętość każdego z poniższych prostopadłościanów, a następnie odpowiedz na pytania.
[Ilustracja 3]
Który prostopadłościan ma mniejszą objętość i o ile?
Ile wynosi różnica objętości danych prostopadłościanów?
Ile wynosi suma objętości danych prostopadłościanów?
Uczniowie obliczają objętość sześcianu, gdy dana jest suma długości wszystkich jego krawędzi.
Polecenie Oblicz objętość sześcianu, jeżeli suma długości wszystkich jego krawędzi wynosi 72 cm.
Uczniowie obliczają objętość prostopadłościanu i dokonują zamiany jednostek.
Polecenie
Pojemnik o wymiarach odpowiednio: 60 cm, 80 cm, 50 cm napełniono wodą. Iloma litrami wody napełniono ten pojemnik?
Uczniowie obliczają objętość sześcianu, gdy dana jest długość jego krawędzi oraz obliczają długość krawędzi sześcianu, gdy dana jest jego objętość.
Polecenie Dokończ zdania:
a) Objętość sześcianu o krawędzi 5 m wynosi … mIndeks górny 33.
b) Krawędź sześcianu o objętości 8 dmIndeks górny 33 ma długość … dm.
c) Objętość sześcianu o krawędzi 40 cm wynosi … dmIndeks górny 33.
d) Długość krawędzi sześcianu o objętości litra jest równa … dm.
Polecenie do samodzielnej pracy ucznia W czasie ulewy woda zalała piwnicę. Pomieszczenie miało 4 m długości i 3 m szerokości, a woda sięgała w nim do wysokości 25 cm.
a) Ile litrów wody wlało się do piwnicy?
b) Ile wiader o pojemności 12 litrów wypełniłaby ta woda?
m15720c13a4eab9d8_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Aby obliczyć objętość prostopadłościanu mnożymy jego: długość, szerokość, wysokość.
- Objętość figury najczęściej oznaczamy literą V.
- Sześcian jest prostopadłościanem, więc jego objętość obliczamy analogicznie jak objętość prostopadłościanu. Krawędzie wychodzące z jednego wierzchołka sześcianu mają takie same długości.
- Objętość sześcianu jest równa sześcianowi długości jego krawędzi.