I. Understanding, analyzing and solving problems. The student:
2) formulates and writes in the form of algorithms commands consisting of:
c) controlling the robot or object on the screen;
3) distinguishes basic steps in algorithmic problem solving: determination of the problem and goal to be achieved, analysis of the problem situation, developing a solution, checking the problem solution for example data, writing the solution in the form of a diagram or program.
II. Programming and solving problems with the use of computer and other digital devices. The student:
1) designs, creates and writes in a visual programming language:
a) ideas of stories and solutions to problems, including simple algorithms using sequential, conditional and iterative commands and events, b) a simple program that controls a robot or other object on the computer screen;
Your task is to create a project in Scratch according to your own ideaideaidea. You can do it individually or combine your and others' skills as part of a group work.
You can already program a lot, and realizing each subsequent projectprojectproject, you not only refresh the acquired knowledge, but significantly extend it.
We learn the fastest when we deal with things that we like. We then feel much more motivated to work than when we do something that we do not like.
How to choose a project topic? Choose a projectprojectproject topic that will refer to your hobby or field you are interested in. It can refer to music; it can be a computer game, crosswordcrosswordcrossword, quiz, and story. You have enormous possibilities to choose a topic. It may also happen that you cannot decide on anything, everything seems too simple or too difficult. Then it's good to get to know what others have done.
Task The easiest way to do this is to use the Scratch websitewebsitewebsite. You can familiarize yourself with sample programs and solutions to various problems, as well as look at existing projects. When you are looking for something specific, use the search enginesearch enginesearch engine on the website. Many users upload their programs on the websitewebsitewebsite platform and make them available for viewing by others.
Projects placed on the Scratch platform can not only be viewed from the outside, but you can also look at any script that runs it. Just click on the „see inside” button.
Mam pomysł, ale nie wiem jak go zrealizować: Przedyskutowaliście wspólnie z koleżankami i kolegami problem, ale nadal nie wiecie, jak sobie z tym poradzić. Tu również z pomocą może Ci przyjść strona internetowa programu Scratch. Poszukaj przy pomocy wyszukiwarki, czy ktoś już nie realizował podobnego projektu.
Kopalnią wiedzy jest również strona Scratch‑Wiki, która przybliża dużo tajników dotyczących programowania. Znajdziesz tu wiele przydatnych poradników, opisy poszczególnych bloków, funkcji, rozwiązania problemów matematycznych oraz wiele innych przydatnych informacji.
Po pewnym czasie radość z tworzenia programu zamienia się w zmęczenie ciągle nieskończoną pracą. Dlatego warto jest wybrać temat projektu, który da się szybko osiągnąć w pojedynkę lub w przypadku bardziej złożonego pomysłu stworzyć grupę i podzielić pracę nad jego poszczególnymi częściami.
mf0a84b48102f7c55_1528449000663_0
Własny projekt
mf0a84b48102f7c55_1528449084556_0
drugi
mf0a84b48102f7c55_1528449076687_0
Klasy IV‑VI
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń:
2) formułuje i zapisuje w postaci algorytmów polecenia składające się na:
c) sterowanie robotem lub obiektem na ekranie;
3) w algorytmicznym rozwiązywaniu problemu wyróżnia podstawowe kroki: określenie problemu i celu do osiągnięcia, analiza sytuacji problemowej, opracowanie rozwiązania, sprawdzenie rozwiązania problemu dla przykładowych danych, zapisanie rozwiązania w postaci schematu lub programu.
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
1) projektuje, tworzy i zapisuje w wizualnym języku programowania:
a) pomysły historyjek i rozwiązania problemów, w tym proste algorytmy z wykorzystaniem poleceń sekwencyjnych, warunkowych i iteracyjnych oraz zdarzeń, b) prosty program sterujący robotem lub innym obiektem na ekranie komputera;
mf0a84b48102f7c55_1528449068082_0
45 minut
mf0a84b48102f7c55_1528449523725_0
Przypomina i utrwala poznane wcześniej polecenia i konstrukcje języka Scratch.
mf0a84b48102f7c55_1528449552113_0
1. Konstruuje proste skrypty reagujące na naciśnięcie klawisza lub wprowadzenie odpowiedzi z klawiatury.
2. Stosuje instrukcje warunkowe oraz instrukcje pętli.
mf0a84b48102f7c55_1528450430307_0
Uczeń:
- konstruuje proste skrypty reagujące na naciśnięcie klawisza lub wprowadzenie odpowiedzi z klawiatury,
- stosuje instrukcje warunkowe oraz instrukcje pętli.
mf0a84b48102f7c55_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Praca z komputerem.
mf0a84b48102f7c55_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
mf0a84b48102f7c55_1528450135461_0
mf0a84b48102f7c55_1528450127855_0
Twoim zadaniem jest wykonanie projektu w programie Scratch według własnego pomysłu. Możesz go wykonać indywidualnie lub połączyć umiejętności swoje i innych w ramach pracy grupowej.
Już sporo potrafisz zaprogramować, a realizując każdy kolejny projekt nie tylko odświeżasz nabytą wiedzę, ale znacznie ją rozszerzasz.
mf0a84b48102f7c55_1528446435040_0
Najszybciej uczymy się wtedy, gdy zajmujemy się rzeczami, które sprawiają nam przyjemność. Odczuwamy wówczas znacznie większą motywację do pracy, niż gdy robimy coś, czego nie lubimy.
Jak wybrać temat projektu: Wybierz taki temat projektu, który będzie nawiązywał do Twojego hobby lub dziedziny, którą się interesujesz. Może nawiązywać do muzyki, może być grą komputerową, krzyżówką, quizem, opowiadaniem. Masz olbrzymie możliwości wyboru tematu. Może się również zdarzyć, że nie możesz na nic się zdecydować, wszystko wydaje się zbyt proste lub trudne. Wówczas dobrze jest zapoznać się z tym, co zrobili inni.
Polecenie W tym celu najprościej jest skorzystać ze strony internetowej dotyczącej programu Scratch. Na niej możesz się zapoznać z przykładowymi programami i rozwiązaniami różnych problemów, jak również przeglądnąć istniejące gotowe projekty. Gdy szukasz czegoś konkretnego, skorzystaj z wyszukiwarki na stronie. Wielu użytkowników zapisuje swoje programy na platformie strony i udostępnia je do wglądu innym.
[Ilustracja interaktywna]
Mam pomysł, ale nie wiem jak go zrealizować:Przedyskutowaliście wspólnie z koleżankami i kolegami problem, ale nadal nie wiecie, jak sobie z tym poradzić. Tu również z pomocą może Ci przyjść strona internetowa programu Scratch. Poszukaj przy pomocy wyszukiwarki, czy ktoś już nie realizował podobnego projektu.
Projekty umieszczone na platformie Scratch można nie tylko oglądać z „zewnątrz”, ale również można zajrzeć do każdego skryptu, który go uruchamia. Wystarczy kliknąć w przycisk „see inside”.
[Ilustracja 1]
Kopalnią wiedzy jest również strona Scratch‑Wiki, która przybliża dużo tajników dotyczących programowania. Znajdziesz tu wiele przydatnych poradników, opisy poszczególnych bloków, funkcji, rozwiązania problemów matematycznych oraz wiele innych przydatnych informacji.
[Ilustracja 2]
mf0a84b48102f7c55_1528450119332_0
Po pewnym czasie radość z tworzenia programu zamienia się w zmęczenie ciągle nieskończoną pracą. Dlatego warto jest wybrać temat projektu, który da się szybko osiągnąć w pojedynkę lub w przypadku bardziej złożonego pomysłu stworzyć grupę i podzielić pracę nad jego poszczególnymi częściami.