Students revise the concept of a function, especially functions whose domain is the set of natural numbers. They also revise terms connected to monotonicity of the function.
Two students prepare information about sequences before the class. They can prepare a multimedia presentation or posters.
Experts (students) present information about sequences, examples of situations from everyday life that illustrate the idea of the sequencesequencesequence.
Students discuss it and together write down the definition of the sequence.
- Ciągiem nazywamy funkcję, określoną w zbiorze liczb naturalnych dodatnich. Wartości tej funkcji dla kolejnych liczb naturalnych nazywamy wyrazami ciągu.
- Jeżeli ciąg jest nieskończony, to jego dziedziną jest zbiór dodatnich liczb naturalnych. Dziedziną ciągu skończonego jest zbiór {1, 2 ,..., n}.
- Ciągi liczbowe, to takie, których wyrazy są liczbami. Ciąg oznaczamy zazwyczaj (aIndeks dolny nn), (bIndeks dolny nn), (cIndeks dolny nn).
- Ciąg nazywamy rosnącym, jeżeli jego każdy wyraz, począwszy od drugiego, jest większy od wyrazu bezpośrednio go poprzedzającego, a więc jeżeli dla dowolnej dodatniej liczby całkowitej n zachodzi nierówność aIndeks dolny n+1n+1 > aIndeks dolny nn.
- Ciąg nazywamy malejącym, jeżeli jego każdy wyraz, począwszy od drugiego, jest mniejszy od wyrazu bezpośrednio go poprzedzającego, a więc jeżeli dla dowolnej dodatniej liczby całkowitej n zachodzi nierówność aIndeks dolny n+1n+1 < aIndeks dolny nn.
- Ciąg nazywamy stałym, jeżeli wszystkie wyrazy tego ciągu są sobie równe, a więc jeżeli dla dowolnej dodatniej liczby całkowitej n zachodzi równość aIndeks dolny n+1n+1 = aIndeks dolny nn.
- Ciąg nazywamy niemalejącym, jeżeli jego każdy wyraz, począwszy od drugiego, jest nie mniejszy od wyrazu bezpośrednio go poprzedzającego, a więc jeżeli dla dowolnej dodatniej liczby całkowitej n zachodzi nierówność .
- Ciąg nazywamy nierosnącym, jeżeli jego każdy wyraz, począwszy od drugiego, jest nie większy od wyrazu bezpośrednio go poprzedzającego, a więc jeżeli dla dowolnej dodatniej liczby całkowitej n zachodzi nierówność .
- Jeżeli ciąg jest rosnący, malejący, nierosnący, niemalejący lub stały, to mówimy, że ten ciąg jest monotoniczny. O innych ciągach mówimy, że nie są monotoniczne.
- Ciągiem nazywamy funkcję, określoną w zbiorze liczb naturalnych dodatnich. Wartości tej funkcji dla kolejnych liczb naturalnych nazywamy wyrazami ciągu.
- Ciąg jest monotoniczny, jeśli jest rosnący, malejący, nierosnący, niemalejący lub stały.
- Ciąg (an) jest rosnący, jeżeli aIndeks dolny n+1n+1 > aIndeks dolny nn.
- Ciąg (an) jest malejący, jeżeli aIndeks dolny n+1n+1 < aIndeks dolny nn.
- Ciąg (an) jest stały, jeżeli aIndeks dolny n+1n+1 = aIndeks dolny nn.
- Ciąg (an) jest niemalejący, jeżeli .
- Ciąg (an) jest nierosnący, jeżeli .
m310815ce2f2cb01e_1528449000663_0
Pojęcie ciągu. Ciąg jako funkcja zmiennej naturalnej
m310815ce2f2cb01e_1528449084556_0
Trzeci
m310815ce2f2cb01e_1528449076687_0
VI. Ciągi. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;
3) w prostych przypadkach bada, czy ciąg jest rosnący, czy malejący.
m310815ce2f2cb01e_1528449068082_0
45 minut
m310815ce2f2cb01e_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
m310815ce2f2cb01e_1528449552113_0
1. Obliczanie wyrazów ciągu określonego wzorem ogólnym lub rekurencyjnym.
2. Określanie monotoniczności ciągu.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m310815ce2f2cb01e_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym lub rekurencyjnym,
- określa monotoniczność ciągu.
m310815ce2f2cb01e_1528449534267_0
1. Pytanie do eksperta.
2. Analiza sytuacyjna.
m310815ce2f2cb01e_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m310815ce2f2cb01e_1528450127855_0
Uczniowie przypominają pojęcie funkcji, ze szczególną uwagą omawiają funkcję, w której dziedziną jest zbiór liczb naturalnych. Przypominają również pojęcia związane z monotonicznością funkcji.
Dwóch uczniów przygotowuje przed lekcją informacje o ciągach. Przygotowują na ten temat prezentację multimedialną lub plakaty.
m310815ce2f2cb01e_1528446435040_0
Eksperci (uczniowie) prezentują pozostałym uczniom przygotowane przez siebie informacje dotyczące ciągów, przedstawiają przykłady sytuacji z życia codziennego obrazujących pojęcie ciągu.
Uczniowie, dyskutując, wspólnie zapisują definicję ciągu.
Definicja - Ciągiem nazywamy funkcję, określoną w zbiorze liczb naturalnych dodatnich. Wartości tej funkcji dla kolejnych liczb naturalnych nazywamy wyrazami ciągu.
- Jeżeli ciąg jest nieskończony, to jego dziedziną jest zbiór dodatnich liczb naturalnych. Dziedziną ciągu skończonego jest zbiór {1, 2 ,..., n}.
- Ciągi liczbowe, to takie, których wyrazy są liczbami. Ciąg oznaczamy zazwyczaj (aIndeks dolny nn), (bIndeks dolny nn), (cIndeks dolny nn).
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przesunięcie punktów na wykresie, w taki sposób, aby tworzyły one ciąg.
[Geogebra aplet]
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z nich otrzymuje zadanie do wykonania. Eksperci poruszają się między pracującymi grupami, wyjaśniają wątpliwości, udzielają wskazówek.
Polecenie Grupa I:
- Oblicz drugi, piąty i dziesiąty wyraz ciągu określonego następująco:
a)
b)
c) i ,
- Zapytaj ekspertów, jak nazywają się rodzaje wzorów, które pojawiły się w zadaniu.
- W jaki jeszcze sposób można przedstawić ciąg?
Polecenie Grupa II:
- Przyjrzyj się wykresom i podaj własność ciągu, który one przedstawiają.
[Ilustracja 1]
[Ilustracja 2]
[Ilustracja 3]
- Zapytaj eksperta jak nazywają się takie ciągi.
- Sformułuj definicje tych ciągów.
- Zbadaj monotoniczność ciągu .
Polecenie Grupa III:
- Przyjrzyj się wykresom i podaj własność ciągu, który one przedstawiają.
[Ilustracja 4]
[Ilustracja 5]
[Ilustracja 6]
- Zapytaj eksperta jak nazywają się takie ciągi.
- Sformułuj definicje tych ciągów.
Polecenie Grupa IV:
- Podaj odpowiedzi do przedstawionych zadań. Uzasadnij je, zapisz potrzebne obliczenia:
- Ile wyrazów dodatnich znajduje się w ciągu przedstawionym wzorem: ?
- Które wyrazy ciągu , są liczbami naturalnymi?
- Które z wyrazów ciągu , są równe zeru?
- W przypadku trudności przy wykonaniu zadania, poproś ekspertów o potrzebne wskazówki.
Po zakończonym ćwiczeniu grupy prezentują wyniki swojej pracy i wnioski z niej wynikające. Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Wnioski: - Ciąg nazywamy rosnącym, jeżeli jego każdy wyraz, począwszy od drugiego, jest większy od wyrazu bezpośrednio go poprzedzającego, a więc jeżeli dla dowolnej dodatniej liczby całkowitej n zachodzi nierówność aIndeks dolny n+1n+1 > aIndeks dolny nn.
- Ciąg nazywamy malejącym, jeżeli jego każdy wyraz, począwszy od drugiego, jest mniejszy od wyrazu bezpośrednio go poprzedzającego, a więc jeżeli dla dowolnej dodatniej liczby całkowitej n zachodzi nierówność aIndeks dolny n+1n+1 < aIndeks dolny nn.
- Ciąg nazywamy stałym, jeżeli wszystkie wyrazy tego ciągu są sobie równe, a więc jeżeli dla dowolnej dodatniej liczby całkowitej n zachodzi równość aIndeks dolny n+1n+1 = aIndeks dolny nn.
- Ciąg nazywamy niemalejącym, jeżeli jego każdy wyraz, począwszy od drugiego, jest nie mniejszy od wyrazu bezpośrednio go poprzedzającego, a więc jeżeli dla dowolnej dodatniej liczby całkowitej n zachodzi nierówność .
- Ciąg nazywamy nierosnącym, jeżeli jego każdy wyraz, począwszy od drugiego, jest nie większy od wyrazu bezpośrednio go poprzedzającego, a więc jeżeli dla dowolnej dodatniej liczby całkowitej n zachodzi nierówność .
- Jeżeli ciąg jest rosnący, malejący, nierosnący, niemalejący lub stały, to mówimy, że ten ciąg jest monotoniczny. O innych ciągach mówimy, że nie są monotoniczne.
Polecenie dla chętnych Zapisz wzór na n‑ty wyraz ciągu (aIndeks dolny nn), zdefiniowanego rekurencyjnie:
i , .
m310815ce2f2cb01e_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania:
- Ciągiem nazywamy funkcję, określoną w zbiorze liczb naturalnych dodatnich. Wartości tej funkcji dla kolejnych liczb naturalnych nazywamy wyrazami ciągu.
- Ciąg jest monotoniczny, jeśli jest rosnący, malejący, nierosnący, niemalejący lub stały.
- Ciąg (an) jest rosnący, jeżeli aIndeks dolny n+1n+1 > aIndeks dolny nn.
- Ciąg (an) jest malejący, jeżeli aIndeks dolny n+1n+1 < aIndeks dolny nn.
- Ciąg (an) jest stały, jeżeli aIndeks dolny n+1n+1 = aIndeks dolny nn.