The teacher asks three students to prepare information about applying equations in exercises about percentage concentrationpercentage concentrationpercentage concentration of a solutionsolutionsolution. Students’ task is also to learn about forms of writing down unknown and given in such exercises and presenting methods of solving them.
The teacher introduces the subject of the lesson – applying equations to do exercises with percents.
Students work with the method of asking the expert. The teacher divides the class into 3 groups. Each group works under the supervision of the expert. The expert is a student who was told to learn information about the subject at home.
[Slideshow]
Students work under the supervision of the expert and use computers. Their task is to observe ways of doing exercises related with percentage concentrationpercentage concentrationpercentage concentration of solutions.
Then each expert teaches their groups what they learnt at home. They can illustrate their lecture with a presentation or internet sources. Students ask questions while memorising the subject of the lesson. Each group can make a poster with most important information to sum up this part of the class.
Students do exercises. The expert verifies solutions and clarifies doubts.
Task How many dag of salt needs to be poured into 150 dag of water to obtain 30% solutionsolutionsolution?
Task 120 g of water was added to 430 g of 8% brinebrinebrine. Calculate the percentage concentrationpercentage concentrationpercentage concentration of the obtained solutionsolutionsolution.
Task Match elements from the left column (amounts of sugar) and elements from the right column (amounts of water) in such a way that after mixing water and sugar we obtain 10% syrupsyrupsyrup.
a) 0,4 kg 2,7 kg
b) 0,3 kg 4,5 kg
c) 0,9 kg 3,6 kg
d) 0,5 kg 8,1 kg
Task By how many percentpercentpercent is the number 5 greater than the number 2?
Experts talk about their group’s work and problems they encounter. The teacher evaluates groups’ work and chooses the group that did exercises the fasters.
An extra task Miss Magda bought 1 kilogram of apples, 1 kilogram of pears and 1 kilogram of plums. She paid 16,50 zł for everything. Pears were 25% more expensive than apples and plums were 50% more expensive than pears. How much did apples, pears and plums cost?
- SyrupsyrupSyrup is solutionsolutionsolution of sugar.
- Percentage concentrationpercentage concentrationPercentage concentration of substance – determines what percentage of the mass of the solution is the mass of substancesubstancesubstance.
- SolutionsolutionSolution is a percentage when mass of the dissolved substance is a% of the mass of the whole solution.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Rozwiązywanie zadań tekstowych z wykorzystaniem procentów
m446181e669d79beb_1528449084556_0
Drugi
m446181e669d79beb_1528449076687_0
VI. Równania z jedną niewiadomą.
Uczeń:
1) rozwiązuje zadania tekstowe za pomocą równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą, w tym także z obliczeniami procentowymi.
m446181e669d79beb_1528449068082_0
45 minut
m446181e669d79beb_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
m446181e669d79beb_1528449552113_0
1) Rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z obliczeniami procentowymi, za pomocą równań pierwszego stopnia z jedna niewiadomą.
2) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m446181e669d79beb_1528450430307_0
Uczeń:
- rozwiązuje zadania tekstowe związane z obliczeniami procentowymi, za pomocą równań pierwszego stopnia z jedna niewiadomą.
m446181e669d79beb_1528449534267_0
1) Analiza sytuacyjna.
2) Pytania do eksperta.
m446181e669d79beb_1528449514617_0
1) Praca indywidualna.
2) Praca zbiorowa.
m446181e669d79beb_1528450135461_0
m446181e669d79beb_1528450127855_0
Nauczyciel prosi trzech uczniów o przygotowanie w domu zagadnień dotyczących wykorzystania równań w rozwiązywaniu zadań związanych ze stężeniem procentowym roztworu. Zadaniem uczniów jest też zapoznanie się z wiadomościami dotyczącymi formy zapisu danych i szukanych w takich zadaniach oraz przedstawienie metody ich rozwiązania.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą wykorzystywać równania do rozwiązywania zadań z procentami.
m446181e669d79beb_1528446435040_0
Uczniowie będą pracować metodą – pytania do eksperta. Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy. Każda z nich pracuje pod kierunkiem eksperta. Ekspertem jest uczeń, który w domu opracował wskazany przez nauczyciela materiał.
[Slideshow]
Uczniowie pracują pod kierunkiem eksperta, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwacja sposobu rozwiązywania zadania, którego treść nawiązuje do stężeń procentowych roztworów.
Następnie każdy z ekspertów zapoznaje swoją grupę z informacjami przygotowanymi w domu. Może ilustrować swój wykład prezentacją lub źródłami internetowymi. Uczniowie zadają pytania, zgłębiając tematykę lekcji.
Podsumowaniem tej części zajęć może być sporządzenie przez każdą grupę plakatu, zawierającego wiadomości do zapamiętania.
Wiadomości do zapamiętania - Roztwór możemy otrzymać rozpuszczając w wodzie daną substancję.
- Solanka to roztwór soli.
- Syrop to roztwór cukru.
- Stężenie procentowe substancji - określa jakim procentem masy roztworu jest masa substancji.
- Roztwór jest a procentowy, gdy masa rozpuszczonej substancji stanowi a % masy całego roztworu.
Uczniowie rozwiązują zadania. Ekspert czuwa nad poprawnością rozwiązań, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie Ile dag soli należy wsypać do 150 dag wody, aby otrzymać roztwór trzydziestoprocentowy?
Polecenie Do 430g ośmioprocentowej solanki dolano 120g wody. Oblicz stężenie procentowe powstałego roztworu.
Polecenie Połącz w pary elementy lewej kolumny przedstawiające ilości cukru i elementy prawej kolumny przedstawiające ilości wody tak, aby po ich zmieszaniu cukru i wody otrzymać syrop dziesięcioprocentowy.
a) 0,4 kg 2,7 kg
b) 0,3 kg 4,5 kg
c) 0,9 kg 3,6 kg
d) 0,5 kg 8,1 kg
Polecenie O ile procent jest większa liczba 5 od liczby 2?
Eksperci opowiadają o pracach grup, problemach, jakie napotkali podczas rozwiązywania zadań. Nauczyciel ocenia pracę grup. Wybiera grupę, która najszybciej ukończyła całą pracę.
Polecenie dla chętnych Pani Magda kupiła w sklepie 1 kilogram jabłek, 1 kilogram gruszek i 1 kilogram śliwek. Za zakupy zapłaciła 16, 50 zł. Gruszki były o 25% droższe od jabłek, a śliwki o 50% droższe od gruszek. Ile kosztowały jabłka, gruszki śliwki?
m446181e669d79beb_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Roztwór możemy otrzymać rozpuszczając w wodzie daną substancję.
- Solanka to roztwór soli.
- Syrop to roztwór cukru.
- Stężenie procentowe substancji - określa jakim procentem masy roztworu jest masa substancji.
- Roztwór jest a procentowy, gdy masa rozpuszczonej substancji stanowi a % masy całego roztworu.
percentage concentration1
percentage concentration
stężenie procentowe solanki - określa jakim procentem roztworu jest sól
R1KE4lOT73Gnx1
wymowa w języku angielskim: percentage concentration
wymowa w języku angielskim: percentage concentration