Every student prepares the deck of 15 cards cut out of the paper. The top is marked with any colour or pattern to distinguish the deck from the other cards.
Every card has the following numbers written on them:
The teacher introduces the topic of the lesson: comparing the natural numbers.
Discussion:
Which number is largerlargerlarger 27 or 256? What about 50 or 50000? Which number is larger 340 or 840? What about 25100 or 25198? If two numbers in the decimal system have the different number of digitsdigitsdigits which one is larger? And what about if they have the same number of digits?
The students can come up with the following conclusions:
The students work on their own using their computers. They are going to compare the given natural numbers.
Task 1
Open the applet and compare the given numbers using the following signs: <, > or =.
[Geogebra applet]
The students analyse the example and consider what the expression „putting in ascendingascendingascending or descendingdescendingdescending order” means.
The students use the decks of cards they have prepared for the lesson. They are going to put them in the specified order.
Task 2
a) Put the cards with four‑digit numbers in order from the smallest to the largest.
b) Put the cards with five‑digit numbers in the descending order.
c) Put the all cards in the ascending order.
Students play the card game called “The war”. They work in pairs using their decks of cards.
Task 3
Play the game „The war”. Shuffle your cards, then take out the top card of your deck cards both at the same time. Compare the numbers on your cards. The player who has the card with the largerlargerlarger number takes both cards and adds them to his deck. If the two cards played are of the equalequalequal value there is a war”. Both players place next card of their pile face down, and then another card face‑up. The owner of the higher face‑up card wins the war and takes all the cards. The winner is the person who takes all the opponent’s cards.
An extra task:
Put in the descending order the following numbers:
- Liczby uporządkowane rosnąco, to liczby uporządkowane od najmniejszej do największej.
- Liczby uporządkowane malejąco, to liczby uporządkowane od największej do najmniejszej.
mdebf7ca2f92c0da6_1528449000663_0
Porównywanie liczb naturalnych
mdebf7ca2f92c0da6_1528449084556_0
Drugi
mdebf7ca2f92c0da6_1528449076687_0
I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
3) porównuje liczby naturalne;
mdebf7ca2f92c0da6_1528449068082_0
45 minut
mdebf7ca2f92c0da6_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
mdebf7ca2f92c0da6_1528449552113_0
1. Porównywanie liczb naturalnych.
2. Porządkowanie liczb rosnąco i malejąco.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mdebf7ca2f92c0da6_1528450430307_0
Uczeń:
- porównuje liczby naturalne,
- porządkuje liczby rosnąco i malejąco.
mdebf7ca2f92c0da6_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Gra edukacyjna.
mdebf7ca2f92c0da6_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
mdebf7ca2f92c0da6_1528450135461_0
mdebf7ca2f92c0da6_1528450127855_0
Każdy uczeń przygotowuje na lekcję talię złożoną z 15 kart wyciętych ze sztywnego papieru. Wierzch każdej karty oznacza wybranym symbolem lub kolorem w taki sposób, aby odróżnić swoją talię kart od talii innego ucznia.
Na każdej karcie z talii uczeń zapisuje jedną z podanych liczb:
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest porównywanie liczb naturalnych.
Dyskusja:
Która liczba jest większa 27 czy 256? A 50 czy 50 000? Która liczba jest większa 340 czy 840? A 25 100 czy 25 198? Jeżeli dwie liczby mają w swoim zapisie dziesiętnym różną liczbę cyfr, to która z nich jest większa? A jeśli mają taką sama liczbę cyfr?
Wynikiem dyskusji mogą być następujące wnioski:
- Z dwóch liczb naturalnych, które w swoim zapisie mają różną liczbę cyfr, ta jest większa, która ma więcej cyfr.
- Aby porównać liczby, które mają tyle samo cyfr, porównujemy po kolei cyfry tych liczb, zaczynając od lewej strony.
Uczniowie pracują samodzielnie korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest porównanie podanych liczb naturalnych.
Polecenie 1
Otwórz aplet. Porównaj podane liczby wstawiając odpowiednio znak <, > lub =.
[Geogebra aplet]
Uczniowie analizują przykład i zastanawiają się co to znaczy, że liczby uporządkowane są rosnąco lub malejąco.
Liczby uporządkowane rosnąco:
3 < 15 < 19 < 58 < 120 < 300
Liczby uporządkowane malejąco:
250 > 190 > 145 > 87 > 53 > 2
Wynikiem dyskusji mogą być następujące wnioski:
- Liczby uporządkowane rosnąco, to liczby uporządkowane od najmniejszej do największej.
- Liczby uporządkowane malejąco, to liczby uporządkowane od największej do najmniejszej.
Uczniowie wykorzystują talie kart przygotowane na lekcję. Ich zadaniem jest ułożenie liczb w określonym porządku.
Polecenie 2
a) Ułóż liczby czterocyfrowe zapisane na kartach od najmniejszej do największej.
b) Ułóż liczby pięciocyfrowe zapisane na kartach malejąco.
c) Ułóż wszystkie liczby zapisane na kartach w kolejności rosnącej.
Uczniowie grają w karcianą wojnę, pracując w parach. Wykorzystują talie kart przygotowane na lekcję.
Polecenie 3
Zagrajcie w karcianą wojnę. Przetasujcie swoje talie kart. Równocześnie wyłóżcie jedną kartę, liczbą do góry. Porównajcie liczby na kartach. Gracz mający kartę z większą liczbą zabiera karty i kładzie je pod spodem swojej talii. Jeśli liczby na kartach są równe, rozpoczyna się „wojna”. Każdy gracz na swojej odkrytej karcie kładzie drugą kartę, liczbą do dołu. Następnie kładzie na niej trzecią, odkrytą kartę. Wówczas gracze ponownie porównują liczby na swoich kartach. Karta zawierającą większą liczbę wygrywa, a zwycięzca „wojny” zabiera wszystkie karty wykorzystane w wojnie. Wygrywa ten gracz, który pierwszy odbierze wszystkie karty przeciwnikowi.
Polecenie dla chętnych
Zapisz w porządku malejącym podane liczby:
mdebf7ca2f92c0da6_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie z nauczycielem podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Z dwóch liczb naturalnych, które w swoim zapisie mają różną liczbę cyfr, ta jest większa, która ma więcej cyfr.
- Aby porównać liczby naturalne, które mają tyle samo cyfr, porównujemy po kolei cyfry tych liczb, zaczynając od lewej strony.
- Liczby uporządkowane od najmniejszej do największej są uporządkowane rosnąco.
- Liczby uporządkowane od największej do najmniejszej są uporządkowane malejąco.