IV. Common and decimal fractions. The student: 3) reduces and expands the common fraction,
5) presents the improper fraction in a form of the mixed number, and the mixed number in a form of improper fraction.
V. The operations with the common and decimal fractions. The student: 1) adds, subtracts, multiplies, divides the common fractions with the one or two‑digit denominators, and mixed numbers.
The teacher informs the students are going to discover the method of dividing the common fractions.
The students work in pairs.
One student draws two cards and makes the common fraction. The letter of the first card is the numerator, the letter of the other card is the denominator of the fraction. The students use the pencil as a fraction bar. The other student makes such a fraction of his cards that the product of both fractions equals 1.
The students draw the conclusion – in what case the product of two fractions equals 1.
The students divide the natural numbers by the mixed numbers.
Task Calculate:
a.
b.
c.
After completing the task the students come up with the conclusion:
To divide the natural number by the mixed number we should convert the mixed number to the improper fraction first, then divide the natural number by the fraction.
The teachers writes down the example:
The students analyse the example above and draw the conclusion:
To divide the common fraction by the other common fraction we should multiply the first fraction by the reciprocal of the second one.
The students complete the task on their own and draw the conclusion:
Task Calculate:
a.
b.
c.
Conclusion: When the dividend or the divisor is a mixed number it should be converted to the improper fraction.
An extra task: The division of given number firstly by , then by .
The students do the summarising tasks. Then they sum up the class drawing the conclusions to memorise:
- If the product of two fractions different from zero equals 1 , they are reciprocal of one another. To divide the natural number by the fraction , the number should be multiplied by the reciprocal of the fraction.
- To divide the natural number by the mixed number we should convert the mixed number to the improper fraction first, then divide the natural number by the fraction.
- To divide the common fraction by the other common fraction we should multiply the first fraction by the reciprocal of the second one.
- When dividend or divisor is a mixed number it should be converted to the improper fraction.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Aby podzielić liczbę naturalną przez ułamek, należy ją pomnożyć przez odwrotność tego ułamka.
m6f67b2c2c2c7f368_1528449000663_0
Dzielenie ułamków zwykłych
m6f67b2c2c2c7f368_1528449084556_0
drugi
m6f67b2c2c2c7f368_1528449076687_0
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
3) skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
5) przedstawia ułamki niewłaściwe w postaci liczby mieszanej, a liczbę mieszaną w postaci ułamka niewłaściwego.
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
1) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane.
m6f67b2c2c2c7f368_1528449068082_0
45 minut
m6f67b2c2c2c7f368_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
m6f67b2c2c2c7f368_1528449552113_0
1. Dzielenie ułamków zwykłych.
2. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem dzielenia ułamków.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m6f67b2c2c2c7f368_1528450430307_0
Uczeń:
- dzieli ułamki zwykłe;
- oblicza odwrotność liczby.
m6f67b2c2c2c7f368_1528449534267_0
1. Gra dydaktyczna.
2. Analiza sytuacyjna.
m6f67b2c2c2c7f368_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
3. Praca grupowa.
m6f67b2c2c2c7f368_1528450127855_0
Uczniowie przygotowują i przynoszą na lekcję kartoniki z liczbami od 1 do 9.
Uczniowie przypominają pojęcie ułamka niewłaściwego oraz sposób mnożenie ułamków zwykłych.
- Mnożąc ułamki zwykłe, mnożymy licznik przez licznik, a mianownik przez mianownik danych ułamków.
m6f67b2c2c2c7f368_1528446435040_0
Nauczyciel informuje, że na zajęciach uczniowie poznają sposób dzielenia ułamków zwykłych.
Uczniowie pracują w parach.
Jeden uczeń z pary losuje dwa kartoniki i układa z nich ułamek zwykły. Liczba zapisana na pierwszym kartoniku jest licznikiem, a na drugim – mianownikiem ułamka. Uczniowie używają ołówka jako kreski ułamkowej. Druga osoba układa ze swoich kart ułamek tak, aby iloczyn otrzymanych ułamków był równy 1.
Uczniowie wyciągają wniosek – w jakim przypadku iloczyn dwóch ułamków jest równy 1.
Jeśli iloczyn dwóch ułamków, różnych od zera, jest równy 1, to każdy z nich jest odwrotnością drugiego.
Polecenie Uzupełnij tabelę.
[tabela]
Uczniowie omawiają wyniki i formułują wniosek:
Liczba 0 nie ma odwrotności.
Odwrotność liczby 1 to 1.
Uczniowie analizują rozwiązany przykład zapisany przez nauczyciela na tablicy.
Placek podzielono na jednakowe części. Każda z nich stanowiła placka. Ile porcji placka otrzymano?
Odp. Otrzymano 6 porcji placka.
Uczniowie oglądają pokaz slajdów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, jak dzielimy liczbę naturalną przez liczbę mieszaną.
Uczniowie formułują wniosek:
Aby podzielić liczbę naturalną przez ułamek, należy ją pomnożyć przez odwrotność tego ułamka.
Uczniowie wspólnie wykonują dzielenia liczb naturalnych przez liczby mieszane.
Polecenie Oblicz:
a.
b.
c.
Po skończonym ćwiczeniu uczniowie wyciągają wniosek:
Aby podzielić liczbę naturalną przez liczbę mieszaną, należy najpierw zamienić liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy, a następnie wykonać dzielenie liczby naturalnej przez ułamek.
Nauczyciel zapisuje na tablicy przykład.
Uczniowie analizują przykład zapisany przez nauczyciela i formułują wniosek:
Aby podzielić ułamek zwykły przez ułamek zwykły, należy pierwszy ułamek pomnożyć przez odwrotność drugiego.
Uczniowie samodzielnie wykonują obliczenia i wyciągają wniosek.
Polecenie Oblicz:
a.
b.
c.
Wniosek: Gdy dzielna lub dzielnik jest liczbą mieszaną, należy ją zamienić na ułamek niewłaściwy.
Polecenie dla chętnych Dzielenie danej liczby najpierw przez , a następnie przez można zastąpić mnożeniem przez pewien ułamek. Ustal, jaki to ułamek.
m6f67b2c2c2c7f368_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania: - Jeśli iloczyn dwóch ułamków, różnych od zera, jest równy 1, to każdy z nich jest odwrotnością drugiego Aby podzielić liczbę naturalną przez ułamek, należy ją pomnożyć przez odwrotność tego ułamka.
- Aby podzielić liczbę naturalną przez liczbę mieszaną, należy najpierw zamienić liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy, a następnie wykonać dzielenie liczby naturalnej przez ułamek
- Aby podzielić ułamek zwykły przez ułamek zwykły, należy pierwszy ułamek pomnożyć przez odwrotność drugiego.
- Gdy dzielna lub dzielnik jest liczbą mieszaną, należy ją zamienić na ułamek niewłaściwy.