Scenariusz
Temat
Dzielenie ułamków zwykłych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
3) skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
5) przedstawia ułamki niewłaściwe w postaci liczby mieszanej, a liczbę mieszaną w postaci ułamka niewłaściwego.
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
1) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
Cele szczegółowe
1. Dzielenie ułamków zwykłych.
2. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem dzielenia ułamków.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- dzieli ułamki zwykłe;
- oblicza odwrotność liczby.
Metody kształcenia
1. Gra dydaktyczna.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
3. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przygotowują i przynoszą na lekcję kartoniki z liczbami od 1 do 9.
Uczniowie przypominają pojęcie ułamka niewłaściwego oraz sposób mnożenie ułamków zwykłych.
- Mnożąc ułamki zwykłe, mnożymy licznik przez licznik, a mianownik przez mianownik danych ułamków.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje, że na zajęciach uczniowie poznają sposób dzielenia ułamków zwykłych.
Uczniowie pracują w parach.
Jeden uczeń z pary losuje dwa kartoniki i układa z nich ułamek zwykły. Liczba zapisana na pierwszym kartoniku jest licznikiem, a na drugim – mianownikiem ułamka. Uczniowie używają ołówka jako kreski ułamkowej. Druga osoba układa ze swoich kart ułamek tak, aby iloczyn otrzymanych ułamków był równy 1.
Uczniowie wyciągają wniosek – w jakim przypadku iloczyn dwóch ułamków jest równy 1.
Jeśli iloczyn dwóch ułamków, różnych od zera, jest równy 1, to każdy z nich jest odwrotnością drugiego.
Polecenie
Uzupełnij tabelę.
[tabela]
Uczniowie omawiają wyniki i formułują wniosek:
Liczba 0 nie ma odwrotności.
Odwrotność liczby 1 to 1.
Uczniowie analizują rozwiązany przykład zapisany przez nauczyciela na tablicy.
Placek podzielono na jednakowe części. Każda z nich stanowiła placka. Ile porcji placka otrzymano?
Odp. Otrzymano 6 porcji placka.
Uczniowie oglądają pokaz slajdów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, jak dzielimy liczbę naturalną przez liczbę mieszaną.
Uczniowie formułują wniosek:
Aby podzielić liczbę naturalną przez ułamek, należy ją pomnożyć przez odwrotność tego ułamka.
Uczniowie wspólnie wykonują dzielenia liczb naturalnych przez liczby mieszane.
Polecenie
Oblicz:
a.
b.
c.
Po skończonym ćwiczeniu uczniowie wyciągają wniosek:
Aby podzielić liczbę naturalną przez liczbę mieszaną, należy najpierw zamienić liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy, a następnie wykonać dzielenie liczby naturalnej przez ułamek.
Nauczyciel zapisuje na tablicy przykład.
Uczniowie analizują przykład zapisany przez nauczyciela i formułują wniosek:
Aby podzielić ułamek zwykły przez ułamek zwykły, należy pierwszy ułamek pomnożyć przez odwrotność drugiego.
Uczniowie samodzielnie wykonują obliczenia i wyciągają wniosek.
Polecenie
Oblicz:
a.
b.
c.
Wniosek:
Gdy dzielna lub dzielnik jest liczbą mieszaną, należy ją zamienić na ułamek niewłaściwy.
Polecenie dla chętnych
Dzielenie danej liczby najpierw przez , a następnie przez można zastąpić mnożeniem przez pewien ułamek. Ustal, jaki to ułamek.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Jeśli iloczyn dwóch ułamków, różnych od zera, jest równy 1, to każdy z nich jest odwrotnością drugiego Aby podzielić liczbę naturalną przez ułamek, należy ją pomnożyć przez odwrotność tego ułamka.
- Aby podzielić liczbę naturalną przez liczbę mieszaną, należy najpierw zamienić liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy, a następnie wykonać dzielenie liczby naturalnej przez ułamek.
- Aby podzielić ułamek zwykły przez ułamek zwykły, należy pierwszy ułamek pomnożyć przez odwrotność drugiego.
- Gdy dzielna lub dzielnik jest liczbą mieszaną, należy ją zamienić na ułamek niewłaściwy.