II. Operation on natural numbersnatural numbersnatural numbers. The student:
3) multiplies and divides one‑digit, two‑digit and three‑digit numbers using written methods(in the simplest examples) and the calculator (in the most difficult examples);
Doing the simple operations of mental calculation or more difficult ones by using the written methods and using these abilities in practical situations.
The teacher prepares for each group of students the set of 7 cards. He places one of the following writings on each card:
.
The students revise the written method of addition, subtraction and multiplication of the natural numbersnatural numbersnatural numbers and the order of operations.
The teacher introduces the topic of the lesson: dividing the natural numbersnatural numbersnatural numbers using written method.
The students work individually using their computers. They are going to analyse the slideshow concerning the written method of division of the natural numbersnatural numbersnatural numbers.
[Slideshow]
Discussion: How do we write the natural numbersnatural numbersnatural numbers to divide them using the written method? How do we do such division? How do we divide two numbers which have zeros at the end?
Learning game. The students work in pairs. Each pair gets the set of 7 cards prepared earlier by the teacher. The students use the written method to calculate the operations on the paper. Next they the put the results in the ascending orderascending orderascending order. The letters read step by step make the key word- the name of the mountain peak.
After completing the task the student use the computer to answer the following questions: What mountain range does the peak belong to? What is its altitude?
The winner is the pair which guess the key word and answer the questions as the first one.
The key word: Śnieżka
The students can give the answer: Śnieżka is the highest peak in Sudety. Its altitude equals 1603,3 m above sea level.
The students do the multiplication of the natural numbersnatural numbersnatural numbers on their own. They compare their results in pairs.
Task 1 Calculate using the written method.
a. 5410 : 9
b. 3564 : 11
c. 88621 : 401
d. 819000 : 4500.
Task 2 Write the task in the form of the arithmetic expression and calculate its value.
a. The number of 1859 reduce by 13 times.
b. The productproductproduct of the numbers 483 and 21 increase by their quotationquotationquotation.
c. the sumsumsum of the numbers 487 and 233 divide by 24.
An extra task: Adam divided the number by 29. He got the quotationquotationquotation of 17 and the remainder of 13.
a. What number did Adam divide?
b. What result would he get if he divided the same number by 17?
Then they sumsumsum up the class drawing the conclusions to memorise:
- To divide two natural numbersnatural numbersnatural numbers using the written method we write them next to each other and we place the line above the dividenddividenddividend
- We start the division from the left side of the dividenddividenddividend and we write the result above the line.
- If we divide the natural numbersnatural numbersnatural numbers with zeros at the end we can cross out the same number of zeros both of the dividenddividenddividend and divisordivisordivisor.
Selected words and expressions used in the lesson plan
jeżeli dzielimy liczby naturalne zakończone zerami, możemy skreślić w dzielnej i w dzielniku tę samą liczbę zer.
m042fa969b146812c_1528449000663_0
Dzielenie pisemne liczb naturalnych
m042fa969b146812c_1528449084556_0
drugi
m042fa969b146812c_1528449076687_0
II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
3) mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym, w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);
11) stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.
m042fa969b146812c_1528449068082_0
45 minut
m042fa969b146812c_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
m042fa969b146812c_1528449552113_0
1. Dzielenie liczb naturalnych sposobem pisemnym.
2. Stosowanie właściwej kolejności wykonywania działań.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m042fa969b146812c_1528450430307_0
Uczeń:
- dzieli liczby naturalne sposobem pisemnym,
- stosuje właściwą kolejność wykonywania działań.
m042fa969b146812c_1528449534267_0
1. Gra edukacyjna.
2. Analiza sytuacyjna.
m042fa969b146812c_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
m042fa969b146812c_1528450135461_0
m042fa969b146812c_1528450127855_0
Nauczyciel przygotowuje, dla każdej grupy uczniów zestaw 7 karteczek. Na każdej karteczce umieszcza jeden z zapisów:
.
Uczniowie powtarzają wiadomości dotyczące dodawania, odejmowania i mnożenia liczb naturalnych sposobem pisemnym oraz kolejności wykonywania działań.
m042fa969b146812c_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą dzielić liczby naturalne sposobem pisemnym.
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów dotyczącego dzielenia liczb naturalnych sposobem pisemnym.
[Slideshow]
Dyskusja: W jaki sposób zapisujemy liczby naturalne, chcąc je podzielić sposobem pisemnym? W jaki sposób wykonujemy to dzielenie? W jaki sposób dzielimy pisemnie dwie liczby naturalne zakończone zerami?
Wynikiem dyskusji mogą być wnioski:
- aby podzielić sposobem pisemnym dwie liczby naturalne, należy zapisać je obok siebie i nad dzielną narysować kreskę;
- dzielenie rozpoczynamy od lewej strony dzielnej, a wynik zapisujemy nad kreską;- jeżeli dzielimy liczby naturalne zakończone zerami, możemy skreślić w dzielnej i w dzielniku tę samą liczbę zer.
Gra edukacyjna. Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje od nauczyciela wcześniej przygotowany zestaw 7 karteczek. Uczniowie wykonują pisemnie działania zapisane na karteczkach. Następnie szeregują otrzymane wyniki rosnąco. Każdemu wynikowi przyporządkowują odpowiednią literę. Litery czytane kolejno, utworzą hasło – nazwę górskiego szczytu.
Po ułożeniu hasła, uczniowie korzystają z komputerów. Ich zadaniem jest znalezienie odpowiedzi na pytania: Do jakiego pasma górskiego należy ten szczyt? Jaką ma wysokość?
Wygrywa para, która jako pierwsza odgadnie hasło i odpowie na pytania.
Hasło: Śnieżka
Uczniowie mogą podać odpowiedź: Śnieżka to najwyższy szczyt Sudetów. Jej wysokość wynosi około 1 603,3 m n. p. m.
Uczniowie samodzielnie wykonują dzielenie liczb naturalnych. Otrzymane wyniki porównują w parach.
Polecenie 1 Oblicz sposobem pisemnym.
a. 5 410 : 9
b. 3 564 : 11
c. 88 621 : 401
d. 819 000 : 4 500.
Polecenie 2 Treść zadania zapisz w postaci wyrażenia arytmetycznego i oblicz jego wartość.
a. Liczbę 1 859 zmniejsz 13 razy.
b. Iloczyn liczb 483 i 21 zwiększ o ich iloraz.
c. Sumę liczb 487 i 233 podziel przez 24.
Polecenie dla chętnych Adam podzielił pewną liczbę przez 29. Otrzymał iloraz 17 i resztę 13.
a. Jaką liczbę podzielił Adam?
b. Jaki wynik by otrzymał, gdyby podzielił tę samą liczbę przez 17?
m042fa969b146812c_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Aby podzielić sposobem pisemnym dwie liczby naturalne, należy zapisać je obok siebie i nad dzielną narysować kreskę.
- Dzielenie rozpoczynamy od lewej strony dzielnej, a wynik zapisujemy nad kreską.
- Jeżeli dzielimy liczby naturalne zakończone zerami, możemy skreślić w dzielnej i w dzielniku tę samą liczbę zer.