Temat

Dzielenie pisemne liczb naturalnych

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:

3) mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym, w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);

11) stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Cele szczegółowe

1. Dzielenie liczb naturalnych sposobem pisemnym.

2. Stosowanie właściwej kolejności wykonywania działań.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- dzieli liczby naturalne sposobem pisemnym,

- stosuje właściwą kolejność wykonywania działań.

Metody kształcenia

1. Gra edukacyjna.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca w parach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Nauczyciel przygotowuje, dla każdej grupy uczniów zestaw 7 karteczek. Na każdej karteczce umieszcza jeden z zapisów:

A 120804 : 12; E 208060 : 101; I 5040 : 4; K 150510 : 15; N 7168 : 14; Ś 3944 : 8; Ż 14602 : 7.

Uczniowie powtarzają wiadomości dotyczące dodawania, odejmowania i mnożenia liczb naturalnych sposobem pisemnym oraz kolejności wykonywania działań.

Realizacja lekcji

Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą dzielić liczby naturalne sposobem pisemnym.

Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów dotyczącego dzielenia liczb naturalnych sposobem pisemnym.

[Slideshow]

Dyskusja: W jaki sposób zapisujemy liczby naturalne, chcąc je podzielić sposobem pisemnym? W jaki sposób wykonujemy to dzielenie? W jaki sposób dzielimy pisemnie dwie liczby naturalne zakończone zerami?

Wynikiem dyskusji mogą być wnioski:

- aby podzielić sposobem pisemnym dwie liczby naturalne, należy zapisać je obok siebie i nad dzielną narysować kreskę;

- dzielenie rozpoczynamy od lewej strony dzielnej, a wynik zapisujemy nad kreską;

- jeżeli dzielimy liczby naturalne zakończone zerami, możemy skreślić w dzielnej i w dzielniku tę samą liczbę zer.

Gra edukacyjna. Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje od nauczyciela wcześniej przygotowany zestaw 7 karteczek. Uczniowie wykonują pisemnie działania zapisane na karteczkach. Następnie szeregują otrzymane wyniki rosnąco. Każdemu wynikowi przyporządkowują odpowiednią literę. Litery czytane kolejno, utworzą hasło – nazwę górskiego szczytu.

Po ułożeniu hasła, uczniowie korzystają z komputerów. Ich zadaniem jest znalezienie odpowiedzi na pytania: Do jakiego pasma górskiego należy ten szczyt? Jaką ma wysokość?

Wygrywa para, która jako pierwsza odgadnie hasło i odpowie na pytania.

Hasło: Śnieżka

Uczniowie mogą podać odpowiedź: Śnieżka to najwyższy szczyt Sudetów. Jej wysokość wynosi około 1603,3 m n. p. m.

Uczniowie samodzielnie wykonują dzielenie liczb naturalnych. Otrzymane wyniki porównują w parach.

Polecenie 1
Oblicz sposobem pisemnym.

a. 5410 : 9

b. 3564 : 11

c. 88621 : 401

d. 819000 : 4500.

Polecenie 2
Treść zadania zapisz w postaci wyrażenia arytmetycznego i oblicz jego wartość.

a. Liczbę 1859 zmniejsz 13 razy.

b. Iloczyn liczb 483 i 21 zwiększ o ich iloraz.

c. Sumę liczb 487 i 233 podziel przez 24.

Polecenie dla chętnych
Adam podzielił pewną liczbę przez 29. Otrzymał iloraz 17 i resztę 13.

a. Jaką liczbę podzielił Adam?

b. Jaki wynik by otrzymał, gdyby podzielił tę samą liczbę przez 17?

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.

- Aby podzielić sposobem pisemnym dwie liczby naturalne, należy zapisać je obok siebie i nad dzielną narysować kreskę.

- Dzielenie rozpoczynamy od lewej strony dzielnej, a wynik zapisujemy nad kreską.

- Jeżeli dzielimy liczby naturalne zakończone zerami, możemy skreślić w dzielnej i w dzielniku tę samą liczbę zer.