Students working in groups organize their knowledge of solving inequalities with one unknown. They give examples of equivalent inequalities, inequalities that do not have a solution and inequalities in which the set of solutions is a closed interval, etc.
The teacher informs students that the aim of the lesson will be to solve square inequalities.
Students formulate the definition of square inequality, based on the definition of linear inequality known to them.
Definition The square inequality (with the unknown ) is any inequality, which can be reduced to the form or or or or , where are fixed real numbers and .
Students working in groups, analyze the applet presenting a graphical way to solve square inequalities. They formulate the conclusions.
- find zeros of the appropriate square function (if any), - sketch the function graph, - read from the graph for which arguments the function takes positive (negative) values.
Students use new skills to solve tasks.
Task Solve the inequality graphically - sketch a graph of the appropriate function and read the solution.
Discussion - How can you solve a square inequality written in the form of a product? - Which product property should you use?
Students make hypotheses. They formulate their conclusions.
Task Solve the inequality. What kind of product property will you use? Formulate the conclusion.
Students do the revision exercises. Then they summarize the lesson together, formulating conclusions to remember:
To solve a square inequality: - calculate zeros of the corresponding square function (if they exist), - sketch the function graph, - read from the graph for which arguments the function accepts positive (negative) values.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Wniosek Aby rozwiązać nierówność kwadratową zapisaną w postaci iloczynowej, wykorzystujemy własności iloczynu. - Znak iloczynu zależy od znaku poszczególnych czynników. - Jeżeli oba czynniki są tych samych znaków, to iloczyn jest dodatni. - Jeżeli oba czynniki są przeciwnych znaków, to iloczyn jest ujemny.
m30cf3f79329b4ced_1528449000663_0
Nierówność kwadratowa
m30cf3f79329b4ced_1528449084556_0
Trzeci
m30cf3f79329b4ced_1528449076687_0
III. Równania i nierówności. Uczeń:
4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe.
m30cf3f79329b4ced_1528449068082_0
45 minut
m30cf3f79329b4ced_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m30cf3f79329b4ced_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Wyznacza zbiór rozwiązań nierówności kwadratowej.
m30cf3f79329b4ced_1528449534267_0
1. Dyskusja problemowa.
2. Analiza sytuacyjna.
m30cf3f79329b4ced_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m30cf3f79329b4ced_1528450127855_0
Uczniowie pracując w grupach porządkują wiadomości dotyczące rozwiązywania nierówności z jedną niewiadomą. Podają przykłady nierówności równoważnych, nierówności nie mających rozwiązania, nierówności których zbiorem rozwiązań jest przedział domknięty, itp.
m30cf3f79329b4ced_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć będzie rozwiązywanie nierówności kwadratowych.
Uczniowie formułują definicję nierówności kwadratowej, opierając się na znanej im definicji nierówności liniowej
Definicja
Nierównością kwadratową (z niewiadomą ) nazywamy każdą nierówność, którą możemy sprowadzić do postaci lub lub lub , przy czym są ustalonymi liczbami rzeczywistymi i .
Uczniowie pracując w grupach, analizują aplet przedstawiający graficzny sposób rozwiązywanie nierówności kwadratowych. Formułują wniosek.
Polecenie Przeanalizuj uważnie materiał zawarty w aplecie. Co zauważasz? Sformułuj odpowiedni wniosek.
[Geogebra aplet]
Wniosek, jaki powinni wyciągnąć uczniowie.
Aby rozwiązać nierówność kwadratową należy: - znaleźć miejsca zerowe odpowiedniej funkcji kwadratowej (o ile istnieją), - naszkicować wykres funkcji, - z wykresu odczytać dla jakich argumentów funkcja przyjmuje wartości dodatnie (ujemne).
Nowe umiejętności uczniowie wykorzystują, rozwiązując zadania.
Polecenie Rozwiąż graficznie nierówność- naszkicuj wykres odpowiedniej funkcji i odczytaj rozwiązanie.
1)
2)
3)
Dyskusja – w jaki sposób można rozwiązać nierówność kwadratową zapisaną w postaci iloczynu? Z jakiej własności iloczynu należy skorzystać?
Uczniowie stawiają hipotezy. Formułują wniosek.
Polecenie Rozwiąż nierówność. Z jakiej własności iloczynu skorzystasz? Sformułuj wniosek.
1)
2)
3)
Wniosek Aby rozwiązać nierówność kwadratową zapisaną w postaci iloczynowej, wykorzystujemy własności iloczynu. - Znak iloczynu zależy od znaku poszczególnych czynników. - Jeżeli oba czynniki są tych samych znaków, to iloczyn jest dodatni. - Jeżeli oba czynniki są przeciwnych znaków, to iloczyn jest ujemny.
Uczniowie swoje przypuszczenia sprawdzają analizując Slideshow przedstawiający sposób rozwiązywania nierówności kwadratowych.
Korzystając z materiału zawartego w Slideshow, uczniowie rozwiązują zadania.
Polecenie Wyznacz dziedzinę funkcji .
Polecenie Dana jest nierówność kwadratowa z niewiadomą . Wyznacz liczbę , dla której zbiorem rozwiązań tej nierówności jest przedział (1, 4).
Polecenie Dana jest nierówność kwadratowa z niewiadomą . Wyznacz liczbę , dla której jedynym rozwiązaniem nierówności jest liczba .
Polecenie dla chętnych Wyznacz wartość liczby tak, aby dziedziną funkcji był zbiór liczb rzeczywistych.
m30cf3f79329b4ced_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
Aby rozwiązać nierówność kwadratową należy: - obliczyć miejsca zerowe odpowiedniej funkcji kwadratowej (o ile istnieją), - naszkicować wykres funkcji, - z wykresu odczytać dla jakich argumentów funkcja przyjmuje wartości dodatnie (ujemne).