6) solves equations in polynomial form of for polynomials simplified to a factored form or the ones which can be simplified to a factored form by factoring out the common factor or using the grouping method.
The students work in groups preparing mind maps including the most important information about equations and techniques of solving them. In particular, they recollect the equivalent equations method and the ancients’ method of analysis (analisis antiquorum).
The polynomial equation of degree is an equationequationequationthat can be transformed equivalently to the form , where is a polynomial of degree .
The students work with their computers. They analyse the applet, paying special attention to the number of roots of the polynomial equation. They formulate a conclusion.
The teacher informs the students that the property they have just discovered is called the fundamental theorem of algebrafundamental theorem of algebra fundamental theorem of algebra.
Using the information, the students solve the tasks.
Check which of the numbers is the root of the polynomial.
Task
Find number , when you know that number 2 is the root of the polynomial.
Discussion – what is the simplest method of solving the polynomial equation of degree larger than 2?
The students agree that the simplest method (in case of polynomials that have roots) is factorizing them to the degree no greater than 2. The students work individually to solve the task using this method.
Task Give all the roots of the polynomial
Task Factorize the polynomial . Then, solve the equation
They cooperate to recapitulate the class and formulate conclusions to be remembered:
The polynomial equationpolynomial equationpolynomial equation of degree is an equation that can be transformed equivalently to the form , where is a polynomial of degree .
In the set of real numbers the polynomial of degree can have no more than roots.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Definicja Równaniem wielomianowym stopnia n nazywamy równanie, które można przekształcić równoważnie do postaci W(x)=0, gdzie W(x) jest wielomianem stopnia n (n∈N_+).
Iloczyn kwadratu pewnej liczby i kwadratu liczby o 4 od niej większej jest równy 2025. Wyznacz te liczby. (odp. szukanymi liczbami są (-9) i (-5) oraz 5 i 9).
mf507e64b1e586aa0_1528449000663_0
Pierwiastki równań wielomianowych
mf507e64b1e586aa0_1528449084556_0
Trzeci
mf507e64b1e586aa0_1528449076687_0
III. Równania i nierówności. Uczeń:
6) rozwiązuje równania wielomianowe postaci dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania.
mf507e64b1e586aa0_1528449068082_0
45 minut
mf507e64b1e586aa0_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
mf507e64b1e586aa0_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Rozkładanie wielomianów na czynniki.
3. Rozwiązywanie równań wielomianowych zapisanych w postaci iloczynowej.
mf507e64b1e586aa0_1528450430307_0
Uczeń:
- rozkłada na czynniki wielomian;
- rozwiązuje równania wielomianowe zapisane w postaci iloczynowej.
mf507e64b1e586aa0_1528449534267_0
1. Mapy myśli.
2. Dyskusja problemowa.
mf507e64b1e586aa0_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
mf507e64b1e586aa0_1528450135461_0
mf507e64b1e586aa0_1528450127855_0
Uczniowie, pracując w grupach, tworzą mapy myśli zawierające najważniejsze wiadomości na temat równań i sposobów ich rozwiązywania. W szczególności przypominają metodę równań równoważnych i metodę analizy starożytnych.
Po skończonej pracy prezentują swoje plansze.
mf507e64b1e586aa0_1528446435040_0
Nauczyciel informuje, że celem zajęć będzie rozwiązywanie równań wielomianowych.
Uczniowie, wykorzystując utworzone mapy myśli i analogię do znanych rodzajów równań, definiują równanie wielomianowe.
Definicja
Równaniem wielomianowym stopnia nazywamy równanie, które można przekształcić równoważnie do postaci , gdzie jest wielomianem stopnia .
Uczniowie korzystają z komputerów. Analizują aplet , zwracając uwagę na liczbę pierwiastków równania wielomianowego. Formułują wniosek.
[Aplet geogebry]
Wniosek
W zbiorze liczb rzeczywistych wielomian stopnia może mieć co najwyżej pierwiastków.
Nauczyciel informuje uczniów, że odkryta przez nich własność, nazywana jest zasadniczym twierdzeniem algebry.
Korzystając z przypomnianych i poznanych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie.
Polecenie
Określ liczbę pierwiastków równania.
a)
b)
c)
Polecenie
Sprawdź, która z liczb jest pierwiastkiem wielomianu.
(odp. {1} )
Polecenie
Znajdź liczbę , wiedząc, ze liczba 2 jest pierwiastkiem wielomianu .
Dyskusja - w jaki sposób rozwiązać najprościej równanie wielomianowe stopnia większego niż 2?
Uczniowie ustalają, że najprostszą metodą ( w przypadku wielomianów mających pierwiastki) jest ich rozłożenie na czynniki stopnia co najwyżej drugiego. Korzystając z tego sposobu, rozwiązują samodzielnie zadania.
Polecenie
Podaj wszystkie pierwiastki wielomianu.
Polecenie
Rozłóż na czynniki wielomian .
Następnie rozwiąż równanie
Polecenie
Rozwiąż równanie.
a)
b)
Polecenie dla chętnych
Iloczyn kwadratu pewnej liczby i kwadratu liczby o 4 od niej większej jest równy 2025. Wyznacz te liczby.
mf507e64b1e586aa0_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie podsumowują zajęcia i formułują wnioski do zapamiętania:
Równaniem wielomianowym stopnia nazywamy równanie, które można przekształcić równoważnie do postaci , gdzie jest wielomianem stopnia .
W zbiorze liczb rzeczywistych wielomian stopnia może mieć co najwyżej pierwiastków.