Scenariusz
Temat
Pierwiastki równań wielomianowych
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
III. Równania i nierówności. Uczeń:
6) rozwiązuje równania wielomianowe postaci dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Rozkładanie wielomianów na czynniki.
3. Rozwiązywanie równań wielomianowych zapisanych w postaci iloczynowej.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rozkłada na czynniki wielomian;
- rozwiązuje równania wielomianowe zapisane w postaci iloczynowej.
Metody kształcenia
1. Mapy myśli.
2. Dyskusja problemowa.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie, pracując w grupach, tworzą mapy myśli zawierające najważniejsze wiadomości na temat równań i sposobów ich rozwiązywania. W szczególności przypominają metodę równań równoważnych i metodę analizy starożytnych.
Po skończonej pracy prezentują swoje plansze.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje, że celem zajęć będzie rozwiązywanie równań wielomianowych.
Uczniowie, wykorzystując utworzone mapy myśli i analogię do znanych rodzajów równań, definiują równanie wielomianowe.
Definicja
Równaniem wielomianowym stopnia nazywamy równanie, które można przekształcić równoważnie do postaci , gdzie jest wielomianem stopnia .
Uczniowie korzystają z komputerów. Analizują aplet, zwracając uwagę na liczbę pierwiastków równania wielomianowego. Formułują wniosek.
[Aplet geogebry]
Wniosek
W zbiorze liczb rzeczywistych wielomian stopnia może mieć co najwyżej pierwiastków.
Nauczyciel informuje uczniów, że odkryta przez nich własność, nazywana jest zasadniczym twierdzeniem algebry.
Korzystając z przypomnianych i poznanych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie.
Polecenie
Określ liczbę pierwiastków równania.
a)
b)
c)
Polecenie
Sprawdź, która z liczb jest pierwiastkiem wielomianu
Polecenie
Znajdź liczbę , wiedząc, ze liczba 2 jest pierwiastkiem wielomianu .
Dyskusja - w jaki sposób rozwiązać najprościej równanie wielomianowe stopnia większego niż 2?
Uczniowie ustalają, że najprostszą metodą ( w przypadku wielomianów mających pierwiastki) jest ich rozłożenie na czynniki stopnia co najwyżej drugiego. Korzystając z tego sposobu, rozwiązują samodzielnie zadania.
Polecenie
Podaj wszystkie pierwiastki wielomianu
Polecenie
Rozłóż na czynniki wielomian .
Następnie rozwiąż równanie
Polecenie
Rozwiąż równanie.
a)
b)
Polecenie dla chętnych
Iloczyn kwadratu pewnej liczby i kwadratu liczby o 4 od niej większej jest równy 2025. Wyznacz te liczby.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie podsumowują zajęcia i formułują wnioski do zapamiętania:
Równaniem wielomianowym stopnia nazywamy równanie, które można przekształcić równoważnie do postaci , gdzie jest wielomianem stopnia .
W zbiorze liczb rzeczywistych wielomian stopnia może mieć co najwyżej pierwiastków.