Temat

Pierwiastki równań wielomianowych

Etap edukacyjny

Trzeci

Podstawa programowa

III. Równania i nierówności. Uczeń:

6) rozwiązuje równania wielomianowe postaci Wx=0 dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.

Cele szczegółowe

1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

2. Rozkładanie wielomianów na czynniki.

3. Rozwiązywanie równań wielomianowych zapisanych w postaci iloczynowej.

Efekty uczenia

Uczeń:

- rozkłada na czynniki wielomian;

- rozwiązuje równania wielomianowe zapisane w postaci iloczynowej.

Metody kształcenia

1. Mapy myśli.

2. Dyskusja problemowa.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca w małych grupach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie, pracując w grupach, tworzą mapy myśli zawierające najważniejsze wiadomości na temat równań i sposobów ich rozwiązywania. W szczególności przypominają metodę równań równoważnych i metodę analizy starożytnych.

Po skończonej pracy prezentują swoje plansze.

Realizacja lekcji

Nauczyciel informuje, że celem zajęć będzie rozwiązywanie równań wielomianowych.

Uczniowie, wykorzystując utworzone mapy myśli i analogię do znanych rodzajów równań, definiują równanie wielomianowe.

Definicja

Równaniem wielomianowym stopnia n nazywamy równanie, które można przekształcić równoważnie do postaci Wx=0 , gdzie Wx jest wielomianem stopnia n (nN+).

Uczniowie korzystają z komputerów. Analizują aplet, zwracając uwagę na liczbę pierwiastków równania wielomianowego. Formułują wniosek.

[Aplet geogebry]

Wniosek

W zbiorze liczb rzeczywistych wielomian stopnia n (nN+) może mieć co najwyżej n pierwiastków.

Nauczyciel informuje uczniów, że odkryta przez nich własność, nazywana jest zasadniczym twierdzeniem algebry.

Korzystając z przypomnianych i poznanych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie.

Polecenie

Określ liczbę pierwiastków równania.

a) 3x2-2-xx2-4x+52=0

b) 2x2x2+4x-72x3-8=0

c) x2+62x-52x-3=0

Polecenie

Sprawdź, która z liczb -3,-1,1 jest pierwiastkiem wielomianu

Wx=x3-x2+3x-3

Polecenie

Znajdź liczbę a, wiedząc, ze liczba 2 jest pierwiastkiem wielomianu Wx=x5+x3+ax2-8.

Dyskusja - w jaki sposób rozwiązać najprościej równanie wielomianowe stopnia większego niż 2?

Uczniowie ustalają, że najprostszą metodą ( w przypadku wielomianów mających pierwiastki) jest ich rozłożenie na czynniki stopnia co najwyżej drugiego. Korzystając z tego sposobu, rozwiązują samodzielnie zadania.

Polecenie

Podaj wszystkie pierwiastki wielomianu

Wx=3x-1x2-94x+2

Polecenie

Rozłóż na czynniki wielomian Wx=125x4-125x3-8x+8.

Następnie rozwiąż równanie Wx=0

Polecenie

Rozwiąż równanie.

a)  x4+2x3-x-2=0

b) 8x4+24x3+x+3=0

Polecenie dla chętnych

Iloczyn kwadratu pewnej liczby i kwadratu liczby o 4 od niej większej jest równy 2025. Wyznacz te liczby.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Wspólnie podsumowują zajęcia i formułują wnioski do zapamiętania:

Równaniem wielomianowym stopnia n nazywamy równanie, które można przekształcić równoważnie do postaci Wx=0, gdzie Wx jest wielomianem stopnia n (nN+).

W zbiorze liczb rzeczywistych wielomian stopnia (nN+) może mieć co najwyżej n pierwiastków.