II. Operations on the natural numbers. The student: 13) finds the greatest common divisorthe greatest common divisorthe greatest common divisor (GCD) in the less difficult situation than GCD (600, 72), GCD (140, 567), GCD (10000, 48), GCD (910, 2016) and he determines the leastthe leastthe least common multiple of two natural numbers using the method of prime factorization.
Teacher introduces the topic of the lesson: discovering the notion of the divisor of the natural numbernatural numbernatural number. They are also going to determine the greater common divisor of two natural numbers.
Task 1 The students work individually using their computers. They are going to analyse the slideshow concerning the divisors of the number 6.
[SLIDESHOW]
Discussion: What number is the leastthe leastthe least divisor of number six? Is the number 1 divisor of each natural numbernatural numbernatural number? What number is the greatest divisor of the number 6? Is each natural numbernatural numbernatural number a divisor of itself? What numbers are the divisors of zerozerozero?
The students may draw the following conclusions: - Number 1 is the leastthe leastthe least divisor of number 6 and each natural numbernatural numbernatural number. - The greatestthe greatestThe greatest divisor of number 6 is 6. - Every natural non‑zero number is its greatest divisor. - All positive natural numbers are the divisors of zerozerozero.
Depending on the gained information the students write the divisors of the following numbers:
Task 2 Write all the divisors of the following numbers:
a) 4
b) 18
c) 25
d) 36
Task 3 Write down all the even divisors of number 40.
Task 4 Pair work. OneoneOne student writes all the divisors of number 27 and the other oneoneone all divisors of number 45. Next, the students compare the numbers they have written and they identify the common divisors of the numbers 27 and 45. They choose the greatest one.
Task 5 The students work individually using their computers. They are going to watch the illustration and note how the greatest common divisorthe greatest common divisorthe greatest common divisor is written.
[ILLUSTRATION]
Task 6 The students work in pairs. OneoneOne students draw two of the cards they have prepared for the lesson. The other student indicates and write the greatest common divisorthe greatest common divisorthe greatest common divisor of the drawn numbers. Then, they swap their roles and repeat the activity three times.
Task7 Artur has bought 42 sweets and 28 tangerines for his birthday party. How many children can he invite if each child is to get the same number of the tangerines and the sweets?
An extra task: Use the Internet to look for the information about perfect numbers. Give three examples of them.
The students do the summarising tasks. Then they sum up the classes drawing the conclusion to memorise: - Number 1 is the leastthe leastthe least divisor of every natural numbernatural numbernatural number. - Every natural non‑zero number is its greatest divisor. - All positive natural numbers are the divisors of zerozerozero.
Selected words and expressions used in the lesson plan
13) znajduje największy wspólny dzielnik (NWD) w sytuacjach nie trudniejszych niż typu NWD(600, 72), NWD(140, 567), NWD(10000, 48), NWD(910, 2016) oraz wyznacza najmniejszą wspólną wielokrotność dwóch liczb naturalnych metodą rozkładu na czynniki;
m248bbbef875b16c3_1528449068082_0
45 minut
m248bbbef875b16c3_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
m248bbbef875b16c3_1528449552113_0
1) Rozpoznawanie dzielników liczb naturalnych.
2) Wyznaczanie największego wspólnego dzielnika dwóch liczb naturalnych.
3) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m248bbbef875b16c3_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje i wypisuje dzielniki liczb naturalnych,
- wyznacza największy wspólny dzielnik dwóch liczb naturalnych.
m248bbbef875b16c3_1528449534267_0
1) Burza mózgów.
2) Analiza sytuacyjna.
m248bbbef875b16c3_1528449514617_0
1) Praca indywidualna.
2) Praca w parach.
m248bbbef875b16c3_1528450135461_0
m248bbbef875b16c3_1528450127855_0
Uczniowie przygotowują na lekcję 10 karteczek; na każdej zapisują jedną z liczb: 2, 3, 4, 6, 8, 12, 15, 24, 30 lub 48.
Uczniowie przypominają wiadomości dotyczące dzielenia z resztą.
m248bbbef875b16c3_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach poznają pojęcie dzielnika liczby naturalnej. Będą również wyznaczać największy wspólny dzielnik dwóch liczb naturalnych.
Polecenie 1 Uczniowie pracują samodzielnie korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów dotyczącego dzielników liczby 6.
[SLIDESHOW]
Dyskusja: Jaka liczba jest najmniejszym dzielnikiem liczby 6? Czy liczba 1 jest dzielnikiem każdej liczby naturalnej? Jaka liczba jest największym dzielnikiem liczby 6? Czy każda liczba naturalna jest swoim dzielnikiem? Jakie liczby są dzielnikami zera?
Uczniowie mogą wyciągnąć następujące wnioski: - Liczba 1 jest najmniejszym dzielnikiem liczby 6 oraz każdej liczby naturalnej. - Największym dzielnikiem liczby 6 jest 6. - Każda liczba naturalna różna od zera jest swoim największym dzielnikiem. - Dzielnikami zera są wszystkie dodatnie liczby naturalne.
Na podstawie zdobytych informacji, uczniowie wypisują dzielniki podanych liczb.
Polecenie 2 Wypisz wszystkie dzielniki liczby
a) 4
b) 18
c) 25
d) 36
Polecenie 3 Wypisz wszystkie parzyste dzielniki liczby 40.
Polecenie 4 Praca w parach. Jedna osoba wypisuje wszystkie dzielniki liczby 27, a druga wszystkie dzielniki liczby 45. Następnie uczniowie porównują wypisane przez siebie liczby i zaznaczają wspólne dzielniki liczb 27 i 45. Wybierają największy z nich.
Polecenie 5 Uczniowie pracują samodzielnie korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie ilustracji i zwrócenie uwagi na symboliczny zapis największego wspólnego dzielnika liczb.
[ILUSTRACJA]
Polecenie 6 Uczniowie pracują w parach. Jedna osoba losuje dwie spośród karteczek przygotowanych na lekcję. Druga osoba wyznacza i zapisuje symbolicznie największy wspólny dzielnik wylosowanych liczb. Następnie osoby zamieniają się rolami. Czynności powtarzają trzy razy.
Polecenie 7 Na przyjęcie urodzinowe Artur kupił 42 cukierki i 28 mandarynek. Ile dzieci maksymalnie może zaprosić Artur, aby każdy uczestnik zabawy dostał tyle samo mandarynek i tyle samo cukierków?
Polecenie dla chętnych Znajdź w Internecie informacje dotyczące liczb doskonałych. Podaj trzy takie liczby.
m248bbbef875b16c3_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie, wspólnie z nauczycielem, formułują wnioski do zapamiętania: - Liczba 1 jest najmniejszym dzielnikiem każdej liczby naturalnej. - Każda liczba naturalna różna od zera jest swoim największym dzielnikiem. - Dzielnikami zera są wszystkie dodatnie liczby naturalne.
the greatest common divisor1
the greatest common divisor
największy wspólny dzielnik dwóch liczb - największa liczba, która dzieli bez reszty obie liczby
R16gQbJdm21Sx1
the least1
the least
najmniejszy
Rm0ZK06CzItl21
one1
one
jeden
RrOCnjni7FLS61
the remainder1
the remainder
reszta z dzielenia
R1SJa3vdjd22E1
natural number1
natural number
liczba naturalna - 0, 1, 2, 3, ...
R1MEfKqARFQJu1
zero1
zero
zero
RmO0zcY3kPDsc1
the greatest1
the greatest
największy
RWFj0zEKWRrVQ1
divisor of the number1
divisor of the number
dzielnik liczby - liczba przez którą dana liczba naturalna dzieli się bez reszty