Students prepare and bring the cards with the numbers: 0.25; 0.4; 4.3; 46.84; 4.975; 0.9754; 123.432.
The students give the examples of the roundingroundingrounding the natural numbers with given accuracy. They revise the rules of roundingroundingrounding.
The teacher introduces the topic of the lesson: roundingroundingrounding the decimal fractions.
[Slideshow]
Task 1 The students work individually using their computers. They are going to watch the method of roundingroundingrounding the decimal fractiondecimal fractiondecimal fraction to the given row and to draw the conclusion.
Conclusion: We round the decimal fractions (written in decimal form)using the same rule as roundingroundingrounding the natural numbers.
Task 2 The students round the fractions to the units.
a) 0.4
b) 3.64
c) 23.541
Task 3 The students round the numbers to the given row and specify if they round up or round down.
b) roundingroundingrounding to tens 45.8219 98.599
c) roundingroundingrounding to hundredths 2,903 0.277
d) roundingroundingrounding to thousandths 1.8967 0.0004
The students work in pairs. They use the cards they have prepared at home. One person draws the card the other gives the row which the drawn number belongs to. The student gets a point when he rounds the number correctly. An extra point is given when he specifies if it’s rounding uprounding uprounding up or rounding downrounding downrounding down. Next, the students change the roles and repeat the activity for few times. The winner is the person with the largest number of points.
Task 4 The students round given numbers with an accuracy to given row.
Podaj setną cyfrę po przecinku w ułamku dziesiętnym równym ułamkowi zwykłemu . Zaokrąglij otrzymany ułamek dziesiętny do części dziesiątych.
m02bac13e3e667f31_1528449000663_0
Zaokrąglanie ułamków dziesiętnych
m02bac13e3e667f31_1528449084556_0
drugi
m02bac13e3e667f31_1528449076687_0
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń: 11) zaokrągla ułamki dziesiętne.
m02bac13e3e667f31_1528449068082_0
45 minut
m02bac13e3e667f31_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
m02bac13e3e667f31_1528449552113_0
1) Zaokrąglanie ułamków dziesiętnych.
2) Rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem zaokrąglania ułamków.
3) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m02bac13e3e667f31_1528450430307_0
Uczeń:
- zaokrągla ułamki dziesiętne do danego rzędu,
- rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem zaokrąglania ułamków.
m02bac13e3e667f31_1528449534267_0
1) Gra dydaktyczna.
2) Analiza sytuacyjna.
m02bac13e3e667f31_1528449514617_0
1) Praca indywidualna.
2) Praca w parach.
3) Praca z całą klasą.
m02bac13e3e667f31_1528450135461_0
m02bac13e3e667f31_1528450127855_0
Uczniowie przygotowują w domu i przynoszą na lekcję karty z zapisanymi na nich liczbami: 0,25; 0,4; 4,3; 46,84; 4,975; 0,9754; 123,432.
Nauczyciel informuje, że w czasie zajęć uczniowie będą zaokrąglać ułamki dziesiętne.
[Slideshow]
Polecenie 1 Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich celem jest zaobserwowanie, jak zaokrąglać ułamki dziesiętne do danego rzędu i sformułowanie wniosku.
Wniosek Ułamki dziesiętne (zapisane w postaci dziesiętnej) zaokrąglamy, wykorzystując regułę analogiczną do reguły zaokrąglania liczb naturalnych.
Polecenie 2 Uczniowie zaokrąglają liczby do jedności.
a) 0,4
b) 3,64
c) 23,541
Polecenie 3 Uczniowie podają zaokrąglenie liczb do podanego rzędu oraz określają, czy jest to przybliżenie z nadmiarem czy przybliżenie z niedomiarem.
a) przybliżenie do jedności 12,456 3,7
b) przybliżenie do części dziesiątych 45,8219 98,599
c) przybliżenie do części setnych 2,903 0,277
d) przybliżenie do części tysięcznych 1,8967 0,0004
Uczniowie pracują w parach. Wyjmują przygotowane w domu kartoniki. Jedna osoba z pary losuje kartonik, druga osoba podaje rząd, do którego dana liczba ma zostać poprawnie zaokrąglona przez osobę losującą kartonik. Punkt zdobywa się wtedy, gdy zostanie podane poprawne zaokrąglenie. Dodatkowy punkt zdobywa osoba wówczas, gdy określi czy otrzymane przybliżenie jest z nadmiarem czy z niedomiarem. Następnie osoby w parze zamieniają się rolami. Po kilku zmianach, uczniowie podsumowują wyniki. Wygrywa ta osoba, która zdobędzie większą liczbę punktów.
Polecenie 4 Uczniowie przybliżają podane liczby z dokładnością do danego rzędu.
a) 2,5(6) do części setnych
b) 1,(39) do części tysięcznych
Polecenie dla chętnych Podaj setną cyfrę po przecinku w ułamku dziesiętnym równym ułamkowi zwykłemu . Zaokrąglij otrzymany ułamek dziesiętny do części dziesiątych.
m02bac13e3e667f31_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania: - Ułamki dziesiętne (zapisane w postaci dziesiętnej) zaokrąglamy, wykorzystując regułę analogiczną do reguły zaokrąglania liczb naturalnych.