Scenariusz
Temat
Zaokrąglanie ułamków dziesiętnych
Etap edukacyjny
drugi
Podstawa programowa
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
11) zaokrągla ułamki dziesiętne.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
Cele szczegółowe
1) Zaokrąglanie ułamków dziesiętnych.
2) Rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem zaokrąglania ułamków.
3) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- zaokrągla ułamki dziesiętne do danego rzędu,
- rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem zaokrąglania ułamków.
Metody kształcenia
1) Gra dydaktyczna.
2) Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1) Praca indywidualna.
2) Praca w parach.
3) Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przygotowują w domu i przynoszą na lekcję karty z zapisanymi na nich liczbami: 0,25; 0,4; 4,3; 46,84; 4,975; 0,9754; 123,432.
Uczniowie podają przykłady zaokrąglania liczb naturalnych z zadaną dokładnością. Przypominają regułę zaokrąglania.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje, że w czasie zajęć uczniowie będą zaokrąglać ułamki dziesiętne.
[Slideshow]
Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich celem jest zaobserwowanie, jak zaokrąglać ułamki dziesiętne do danego rzędu i sformułowanie wniosku.
Wniosek
Ułamki dziesiętne (zapisane w postaci dziesiętnej) zaokrąglamy, wykorzystując regułę analogiczną do reguły zaokrąglania liczb naturalnych.
Polecenie 2
Uczniowie zaokrąglają liczby do jedności.
a) 0,4
b) 3,64
c) 23,541
Polecenie 3
Uczniowie podają zaokrąglenie liczb do podanego rzędu oraz określają, czy jest to przybliżenie z nadmiarem czy przybliżenie z niedomiarem.
a) przybliżenie do jedności
12,456
3,7
b) przybliżenie do części dziesiątych
45,8219
98,599
c) przybliżenie do części setnych
2,903
0,277
d) przybliżenie do części tysięcznych
1,8967
0,0004
Uczniowie pracują w parach.
Wyjmują przygotowane w domu kartoniki. Jedna osoba z pary losuje kartonik, druga osoba podaje rząd, do którego dana liczba ma zostać poprawnie zaokrąglona przez osobę losującą kartonik. Punkt zdobywa się wtedy, gdy zostanie podane poprawne zaokrąglenie. Dodatkowy punkt zdobywa osoba wówczas, gdy określi czy otrzymane przybliżenie jest z nadmiarem czy z niedomiarem. Następnie osoby w parze zamieniają się rolami. Po kilku zmianach, uczniowie podsumowują wyniki.
Wygrywa ta osoba, która zdobędzie większą liczbę punktów.
Polecenie 4
Uczniowie przybliżają podane liczby z dokładnością do danego rzędu.
a) 2,5(6) do części setnych
b) 1,(39) do części tysięcznych
Polecenie dla chętnych
Podaj setną cyfrę po przecinku w ułamku dziesiętnym równym ułamkowi zwykłemu . Zaokrąglij otrzymany ułamek dziesiętny do części dziesiątych.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:
- Ułamki dziesiętne (zapisane w postaci dziesiętnej) zaokrąglamy, wykorzystując regułę analogiczną do reguły zaokrąglania liczb naturalnych.