The multiples and submultiples of basic units available in the SI system enable the recording of measurement results and the values of the measured quantities in such a way that this value is closest to the real value of the measured quantity.
All physical quantities recorded in basic units can be converted into multiples and submultiples of a given unit. The prefixes of these quantities are the same to all units.
Express the values in kilograms using the exponential notation:
a) 356 000 000 000 kg =
b) 0,00015 mg =
c) 170 ng =
d) 3,5 million kg =
Answer:
a) 356 000 000 000 kg = 3,56 · 10Indeks górny 1111kg
b) 0,00015 mg = 1,5 · 10Indeks górny -10-10 kg
c) 170 ng = 1,7 · 10Indeks górny -7-7 kg
d) 3,5 million kg = 3,5 · 10Indeks górny 66 kg
Task 8
Open the applet and answer the following question.
[Geogebra applet]
A stone suspended on a rope was placed in a 500 ml glass container. What is the volume of the stone? Enter the result in cmIndeks górny 33 and mIndeks górny 33 considering the uncertainty of the measurement. The graduation of the scale is 20 ml.
Read the following sentences and decide if they are true.
a) The diameter of the hydrogen atom is larger than 1 mm.
b) Typical bacteria size is in the range from 100 nm to 100 µm.
c) The thickness of the pen line is usually bewtween 0,1 mm and 1 mm.
d) The diameter of the human head is larger than 30 cm.
e) The distance from Lodz to Warsaw is larger than 300 km.
f) The circumference of the Earth (the length of the equator) is less than 40 thousand kilometres
g) The distance from the Earth to the Sun is about 150 · 10 Indeks górny 66km.
Answer:
a) False. b) True. c) True. d) False. e) False. f) False. g) True.
Task 10
We have weighted a man figurine made of plasticine using balance scale. The pan scales was in balance when the following weights were placed on its pan: one weight of 50 g, three ones of 20 g, two of 5 g, one of 1 g, one of 500 mg, one of 20 mg and three of 10 mg. What is the mass of the man figurine? Give the results in grams and kilograms.
Answer:
m = 50 g + (3 · 20 g) + (2 · 5 g) + 1 g + 500 mg + 20 mg + (3 · 10 mg) = 121 g + 550 mg = 121,550 g = 121,550 · 10Indeks górny -3-3 kg.
We learned the prefixes in the SI system for the names and symbols of multiples and submultiples of basic units. The multiples and submultiples of the basic units available in the SI system enable the recording of measurement results and values of the measured quantities in a way which assures that this value will be closest to the real value of the measured quantity. The results of measurements of physical quantities described with the use of basic units can be converted into measurement results described with multiples and submultiples of a given unit. The prefixes of these multiples and submultiples are common to all units. Multiple and submultiples are used in many situations in everyday life. They facilitate many things, for example doing shopping as well as describing the properties of very large and very small objects.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Zapoznajcie się z tabelą pokazującą standardowe przedrostki w układzie SI obowiązujące dla nazw i symboli wielokrotności jednostek podstawowych i podwielokrotności jednostek podstawowych.
Do menzurki o pojemności 500 ml (500 mililitrów) z wodą włożono zawieszony na sznurku kamień. Jaka jest objętość kamienia ? Wynik podaj w cmIndeks górny 33 i mIndeks górny 33 uwzględniając niepewność pomiaru.
Zapoznanie się z wielokrotnościami i podwielokrotnościami jednostek.
m00977827723ade96_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie wielokrotności i podwielokrotności. 2. Określanie zależności między wielokrotnościami i podwielokrotnościami.
m00977827723ade96_1528450430307_0
Uczeń:
- przelicza wielokrotności i podwielokrotności jednostek.
m00977827723ade96_1528449534267_0
Uczenie się przez obserwację.
m00977827723ade96_1528449514617_0
1. Praca indywidualna. 2. Praca z całą klasą.
m00977827723ade96_1528450127855_0
Polecenie 1
Zapoznajcie się z tabelą pokazującą standardowe przedrostki w układzie SI obowiązujące dla nazw i symboli wielokrotności jednostek podstawowych i podwielokrotności jednostek podstawowych.
[Tabela 1]
Wniosek:
Dostępne w układzie SI wielokrotności jednostek podstawowych i podwielokrotności jednostek podstawowych umożliwiają zapisywanie wyników pomiarów i wartości mierzonych wielkości tak aby ta wartość była najbardziej zbliżona do rzeczywistej wartości wielkości mierzonej.
Wszystkie wielkości fizyczne zapisane w podstawowych jednostkach mogą być przeliczane na wielokrotności i podwielokrotności danej jednostki. Przedrostki tych wielkości są wspólne dla wszystkich jednostek.
m00977827723ade96_1528446435040_0
Polecenie 2
Odpowiedz na pytania:
a) Jakie jest podobieństwo między kilogramem i kilometrem?
b) Ile metrów ma kilometr i ile gramów ma kilogram?
Odpowiedź:
a) wspólny przedrostek kilo (1000).
b) 1 km= 1000 m; 1g= 0,001 kg.
Polecenie 3
Odczytaj podane poniżej wielkości jednostek korzystając z podanych oznaczeń i nazw jednostek
N- niuton ; Pa‑paskal; V‑wolt , W‑wat
np. 1 mA- jeden miliamper.
a) 1 kW b) 6 MN c) 20 TV d) 1 hPa e) 5mV f) 10 µW g) 7 nN h) 8 dPa
Polecenie 4
Wykonaj przeliczenie jednostek dla przykładów podanych w Poleceniu 2. Podwielokrotności jednostek przelicz na jednostki podstawowe (zapisz obliczenia),
np. 7 GN = 7·1 000 000 000 =7 000 000 000 N lub
7 GN = 7·10Indeks górny 99 N.
a) 1 kW b) 6 MN c) 20 TV d) 1 hPa e) 5mV f) 10 µW g) 7 nN h) 8 dPa
Odpowiedź:
a) 1 kW=1000 W b) 6 MN= 6 000 000 N = 6·10Indeks górny 66 N c) 20 TV = 20 000 000 000 000 V = 20·10Indeks górny 1212 V = 2·10Indeks górny 1313 V d) 1 hPa = 100 Pa = 10·10Indeks górny 22 Pa e) 5 mV = 5·0,001 V = 0,005 V = 5·10Indeks górny -3-3 V f) 10 µW = 10·0,000 001 W = 10Indeks górny -7-7 W g) 7 nN = 7·0,000 000 001 N = 0, 000 000 007 N = 7·10Indeks górny -9-9 N h) 8 dPa= 8·10 Pa = 80 Pa = 0,8 10Indeks górny 33 Pa
Polecenie 5
Uszereguj podane wartości od najmniejszej do największej:
10 mm; 100 cm; 100 dm ; 1 km ; 10 pm.
Odpowiedź:
10 pm, 10 mm, 100 cm, 100 dm, 1 km.
Polecenie 6
Jacek, Wacek i Tomek zmierzyli długość i szerokość zeszytu. Wyniki zostały zapisane w tabelce.
[Tabela 2]
Czy wyniki podane przez chłopców są zgodne? Uzasadnij odpowiedź.
Polecenie 7
Zapisz w kilogramach, używając notacji wykładniczej
a) 35 600 000 000 kg
b) 0,000 15 mg
c) 170 ng
d) 3,5 mln kg
Odpowiedź:
a) 35 600 000 000 kg = 35,6·10Indeks górny 99 kg b) 0,000 15 mg = 15·10Indeks górny -5-5·10Indeks górny -3-3·10Indeks górny -3-3 kg = 15·10Indeks górny -11-11 kg = 0,15·10Indeks górny -9-9 kg c) 170 ng = 170·10Indeks górny -9-9·10Indeks górny -3-3 kg = 170·10Indeks górny -12-12 kg = 0,170·10Indeks górny -9-9 kg d) 3,5 mln kg = 3,5·10Indeks górny 66 kg
Polecenie 8
Otwórz applet i odpowiedz na pytanie
[Geogebra aplet]
Do menzurki o pojemności 500 ml (500 mililitrów) z wodą włożono zawieszony na sznurku kamień. Jaka jest objętość kamienia ? Wynik podaj w cmIndeks górny 33 i mIndeks górny 33 uwzględniając niepewność pomiaru.
Przeczytaj poniższe zdania i zaznacz, czy to prawda, czy to fałsz.
a) Średnica atomu wodoru jest większa niż 1 mm.
b) Rozmiar typowych bakterii jest w granicach od 100 nm do 100 µm.
c) Grubość linii długopisu zwykle jest pomiędzy 0,1 mm a 1 mm.
d) Średnica głowy człowieka jest większa niż 30 cm.
e) Odległość z Łodzi do Warszawy jest większa niż 300 km.
f) Długość obwodu Ziemi (długość równika) jest mniejsza niż 40 tysięcy kilometrów.
g) Średnia odległość Ziemi od Słońca to około 150·10Indeks górny 66 km.
Odpowiedź: a) Fałsz. b) Prawda. c) Prawda. d) Fałsz. e) Fałsz. f) Fałsz. g) Prawda
Polecenie 10
Zważono ludzika wykonanego z plasteliny na wadze szalkowej. Waga była w równowadze, gdy na szalce położono odważniki o masach: 50 g, trzy po 20 g, dwa po 5 g, 1g, 500 mg, 20 mg i trzy po 10 mg. Jaka jest masa ludzika? Wynik podaj w gramach i kilogramach.
Odpowiedź
m = 50 g + (3·20 g) + (2·5 g) + 1 g + 500 mg + 20 mg + (3·10 mg) = 121 g + 550 mg = 121,550 g = 121,550·10Indeks górny -3-3 kg.
m00977827723ade96_1528450119332_0
W trakcie lekcji poznaliśmy obowiązujące w układzie SI przedrostki dla nazw i symboli wielokrotności i podwielokrotności jednostek podstawowych. Umożliwiają one zapisywanie wyników pomiarów i wartości mierzonych wielkości tak aby ta wartość była najbardziej zbliżona do rzeczywistej wartości wielkości mierzonej. Wszystkie wielkości fizyczne zapisane w podstawowych jednostkach mogą być przeliczane na wielokrotności i podwielokrotności danej jednostki podstawowej. Przedrostki tych wielkości są wspólne dla wszystkich jednostek. Wielokrotności i podwielokrotności są wykorzystywane w wielu sytuacjach w życiu codziennym. Ułatwiają nam wiele spraw np. przy robieniu różnego rodzaju zakupów, jak też przy opisie własności obiektów bardzo dużych i bardzo małych.