Scenariusz
Temat
Przeliczanie wielokrotności i podwielokrotności
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) przelicza wielokrotności i podwielokrotności (mikro-, mili-, centy-, hekto-, kilo-, mega-).
Czas
45 minut
Ogólny cel kształcenia
Zapoznanie się z wielokrotnościami i podwielokrotnościami jednostek.
Kształtowane kompetencje kluczowe
1. Rozpoznawanie wielokrotności i podwielokrotności.
2. Określanie zależności między wielokrotnościami i podwielokrotnościami.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
- przelicza wielokrotności i podwielokrotności jednostek.
Metody kształcenia
1. Uczenie się przez obserwację.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Polecenie 1
Zapoznajcie się z tabelą pokazującą standardowe przedrostki w układzie SI obowiązujące dla nazw i symboli wielokrotności jednostek podstawowych i podwielokrotności jednostek podstawowych.
[Tabela 1]
Wniosek:
Dostępne w układzie SI wielokrotności jednostek podstawowych i podwielokrotności jednostek podstawowych umożliwiają zapisywanie wyników pomiarów i wartości mierzonych wielkości tak aby ta wartość była najbardziej zbliżona do rzeczywistej wartości wielkości mierzonej.
Wszystkie wielkości fizyczne zapisane w podstawowych jednostkach mogą być przeliczane na wielokrotności i podwielokrotności danej jednostki. Przedrostki tych wielkości są wspólne dla wszystkich jednostek.
Realizacja lekcji
Polecenie 2
Odpowiedz na pytania:
a) Jakie jest podobieństwo między kilogramem i kilometrem?
b) Ile metrów ma kilometr i ile gramów ma kilogram?
Odpowiedź:
a) wspólny przedrostek kilo (1000).
b) 1 km= 1000 m; 1 g = 0,001 kg.
Polecenie 3
Odczytaj podane poniżej wielkości jednostek korzystając z podanych oznaczeń i nazw jednostek
N - niuton ; Pa - paskal; V - wolt , W - wat
np. 1 mA- jeden miliamper.
a) 1 kW
b) 6 MN
c) 20 TV
d) 1 hPa
e) 5mV
f) 10 µW
g) 7 nN
h) 8 dPa
Polecenie 4
Wykonaj przeliczenie jednostek dla przykładów podanych w Poleceniu 3. Podwielokrotności jednostek przelicz na jednostki podstawowe (zapisz obliczenia),
np. 7 GN = 7 · 1 000 000 000 = 7 000 000 000 N lub
7 GN = 7 · 10Indeks górny 99 N.
a) 1 kW
b) 6 MN
c) 20 TV
d) 1 hPa
e) 5mV
f) 10 µW
g) 7 nN
h) 8 dPa
Odpowiedź:
a) 1 kW=1000 W
b) 6 MN= 6 000 000 N = 6 · 10Indeks górny 66 N
c) 20 TV = 20 000 000 000 000 V = 20 · 10Indeks górny 1212 V = 2 · 10Indeks górny 1313 V
d) 1 hPa = 100 Pa = 10 · 10Indeks górny 22 Pa
e) 5 mV = 5 · 0,001 V = 0,005 V = 5 · 10Indeks górny -3-3 V
f) 10 µW = 10 · 0,000 001 W = 10Indeks górny -7-7 W
g) 7 nN = 7 · 0,000 000 001 N = 0, 000 000 007 N = 7 · 10Indeks górny -9-9 N
h) 8 dPa= 8 · 10 Pa = 80 Pa = 0,8 · 10Indeks górny 33 Pa
Polecenie 5
Uszereguj podane wartości od najmniejszej do największej:
10 mm; 100 cm; 100 dm; 1 km; 10 pm.
Odpowiedź:
10 pm, 10 mm, 100 cm, 100 dm, 1 km.
Polecenie 6
Jacek, Wacek i Tomek zmierzyli długość i szerokość zeszytu. Wyniki zostały zapisane w tabelce.
[Tabela 2]
Czy wyniki podane przez chłopców są zgodne? Uzasadnij odpowiedź.
Polecenie 7
Zapisz w kilogramach, używając notacji wykładniczej
a) 35 600 000 000 kg
b) 0,000 15 mg
c) 170 ng
d) 3,5 mln kg
Odpowiedź:
a) 35 600 000 000 kg = 35,6 · 10Indeks górny 99 kg
b) 0,000 15 mg = 15 · 10Indeks górny -5 Indeks górny koniec-5 · 10Indeks górny -3 Indeks górny koniec-3 · 10Indeks górny -3-3 kg = 15 · 10Indeks górny -11-11 kg = 0,15 · 10Indeks górny -9-9 kg
c) 170 ng = 170 · 10Indeks górny -9 Indeks górny koniec-9 · 10Indeks górny -3-3 kg = 170 · 10Indeks górny -12-12 kg = 0,170 · 10Indeks górny -9-9 kg
d) 3,5 mln kg = 3,5 · 10Indeks górny 66 kg
Polecenie 8
Otwórz applet i odpowiedz na pytanie.
[Geogebra aplet]
Do menzurki o pojemności 500 ml (500 mililitrów) z wodą włożono zawieszony na sznurku kamień. Jaka jest objętość kamienia? Wynik podaj w cmIndeks górny 33 i mIndeks górny 33 uwzględniając niepewność pomiaru.
Pamiętaj że: 1 ml =1 cmIndeks górny 33 (1 mililitr = 1 centymetr sześcienny)
Podziałka skali na menzurce wynosi 20 ml.
Odpowiedź
V = 300 ml - 200 ml = 100 ml = 100 cmIndeks górny 33 = 1 · 10Indeks górny -4-4 mIndeks górny 33
20 ml = 20 cmIndeks górny 33 = 0,2 · 10Indeks górny -4-4 mIndeks górny 33
V = (100 ± 20) cmIndeks górny 33 = (1,0 ± 0,2) · 10Indeks górny -4-4 mIndeks górny 33
Polecenie 9
Przeczytaj poniższe zdania i zaznacz, czy to prawda, czy to fałsz.
a) Średnica atomu wodoru jest większa niż 1 mm.
b) Rozmiar typowych bakterii jest w granicach od 100 nm do 100 µm.
c) Grubość linii długopisu zwykle jest pomiędzy 0,1 mm a 1 mm.
d) Średnica głowy człowieka jest większa niż 30 cm.
e) Odległość z Łodzi do Warszawy jest większa niż 300 km.
f) Długość obwodu Ziemi (długość równika) jest mniejsza niż 40 tysięcy kilometrów.
g) Średnia odległość Ziemi od Słońca to około 150 · 10Indeks górny 66 km.
Odpowiedź: a) Fałsz. b) Prawda. c) Prawda. d) Fałsz. e) Fałsz. f) Fałsz. g) Prawda
Polecenie 10
Zważono ludzika wykonanego z plasteliny na wadze szalkowej. Waga była w równowadze, gdy na szalce położono odważniki o masach: 50 g, trzy po 20 g, dwa po 5 g, 1 g, 500 mg, 20 mg i trzy po 10 mg. Jaka jest masa ludzika? Wynik podaj w gramach i kilogramach.
Odpowiedź
m = 50 g + (3 · 20 g) + (2 · 5 g) + 1 g + 500 mg + 20 mg + (3 · 10 mg) = 121 g + 550 mg = 121,550 g = 121,550 · 10Indeks górny -3-3 kg.
Podsumowanie lekcji
W trakcie lekcji poznaliśmy obowiązujące w układzie SI przedrostki dla nazw i symboli wielokrotności i podwielokrotności jednostek podstawowych. Umożliwiają one zapisywanie wyników pomiarów i wartości mierzonych wielkości tak aby ta wartość była najbardziej zbliżona do rzeczywistej wartości wielkości mierzonej. Wszystkie wielkości fizyczne zapisane w podstawowych jednostkach mogą być przeliczane na wielokrotności i podwielokrotności danej jednostki podstawowej. Przedrostki tych wielkości są wspólne dla wszystkich jednostek. Wielokrotności i podwielokrotności są wykorzystywane w wielu sytuacjach w życiu codziennym. Ułatwiają nam wiele spraw np. przy robieniu różnego rodzaju zakupów, jak też przy opisie własności obiektów bardzo dużych i bardzo małych.