The teacher introduces the topic of the lesson: identifying the pyramids on the basis of their nets. The students are also going to draw the nets of pyramids.
Revision of the pyramid and its construction. The students give some examples of the realistic models of pyramids.
The pyramid is a spatial figurespatial figurespatial figure that has the polygonpolygonpolygonbasebasebase and the lateral faces of triangles.
The tetrahedrontetrahedrontetrahedron is a pyramid whose all faces are equilateral triangles.
[Illustration 1]
There are many examples of objects in the shape of pyramids: roofs of buildings, pyramids, Christmas decorations, the containers, the candles, etc.
Students are going to watch the animation and see what the net of the quadrangular pyramidpyramidpyramid looks like.
Task 1
Put on 3D glasses and look at the drawing below.
[Ilustration interactive]
The net of the pyramid with a quadrangle base.
[Illustration 2]
After watching the animation the students answer the following questions:
How many figures does the net of the quadrangular pyramid consist of? What are these figures?
Is it only one way to draw the net of the pyramid?
Students should draw the following conclusions:
- the net of the quadrangular pyramid consists of five figures: four triangles and one quadrangle, - there are many methods of drawing the nets of pyramids.
The teacher distributes models of pyramids whose nets can be unfolded. The students become familiar with the shape of the nets of the pyramids.
Students draw the net of the tetrahedrontetrahedrontetrahedron.
- one polygonpolygonpolygon which is the base of the pyramid,
- triangles which are the lateral faces of this pyramid.
The number of the triangles depends on the polygon base, e.g. the pyramid netnetnet with the base of a pentagon consists of the pentagon and five triangles.
Students discuss what they have learned during the lesson.
Homework:
Design the net of the tetrahedrontetrahedrontetrahedron. Cut it out of paper and glue together to make the modelmodelmodel of the pyramid.
Selected words and expressions used in the lesson plan
3) rozpoznaje siatki graniastosłupów prostych i ostrosłupów.
mdf88371596321a91_1528449068082_0
45 minut
mdf88371596321a91_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
mdf88371596321a91_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie i rysowanie siatek ostrosłupów.
2. Obliczanie elementów ostrosłupów na podstawie ich siatek.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mdf88371596321a91_1528450430307_0
Uczeń:
- wskazuje siatki ostrosłupów,
- rysuje siatki ostrosłupów.
mdf88371596321a91_1528449534267_0
1. Ćwiczenia praktyczne.
2. Analiza sytuacyjna.
mdf88371596321a91_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
mdf88371596321a91_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach będą rozpoznawać i nazywać ostrosłup na podstawie siatki oraz rysować siatki ostrosłupów.
W tym celu uczniowie przypominają sobie, co to jest ostrosłup i jak jest zbudowany. Podają przykłady realistycznych modeli ostrosłupów.
Ostrosłup to figura przestrzenna, która ma jedną podstawę w kształcie wielokąta oraz ściany boczne, które są trójkątami.
Czworościan to ostrosłup, którego wszystkie ściany są trójkątami równobocznymi.
[Ilustracja 1]
Przykłady obiektów w kształcie ostrosłupów to: dachy budynków, piramidy, ozdoby świąteczne, opakowania, świeczki.
mdf88371596321a91_1528446435040_0
Uczniowie oglądają animację, aby zaobserwować jak wygląda siatka ostrosłupa czworokątnego.
Polecenie 1
Załóż okulary 3D i obejrzyj poniższą ilustrację.
[Ilustracja interaktywna]
Siatka ostrosłupa o podstawie czworokąta.
[Ilustracja 2]
Następnie odpowiadają na pytania:
Z ilu figur składa się siatka ostrosłupa czworokątnego? Jakie to figury?
Czy siatkę ostrosłupa można narysować tylko w jeden sposób?
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- siatka ostrosłupa czworokątnego składa się z pięciu figur. Są to: cztery trójkąty oraz jeden czworokąt, - siatkę ostrosłupa możemy narysować na wiele sposobów.
Nauczyciel rozdaje uczniom modele ostrosłupów z rozkładanymi siatkami, by sami mogli się zapoznać z kształtem siatki każdego ostrosłupa.
Uczniowie rysują siatkę czworościanu.
Polecenie 2
Narysuj siatkę czworościanu o krawędzi długości 2 cm. Następnie odpowiedz na pytanie: Z ilu trójkątów równobocznych składa się siatka czworościanu?
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- siatka czworościanu składa się z czterech trójkątów równobocznych.
Uczniowie rozpoznają elementy ostrosłupów na podstawie ich siatek.
Polecenie 3
Na podstawie poniższych rysunków odpowiedz na pytania:
Wspólnie podsumowują zajęcia i formułują wnioski do zapamiętania:
Siatka ostrosłupa składa się z:
- jednego wielokąta, który jest podstawą tego ostrosłupa, - trójkątów, które są ścianami bocznymi tego ostrosłupa.
Liczba trójkątów zależy od tego, jaki wielokąt znajduje się w podstawie, np. siatka ostrosłupa o podstawie pięciokąta składa z jednego pięciokąta oraz pięciu trójkątów.
Uczniowie dzielą się swoimi refleksjami, czego się dowiedzieli na lekcji.
Praca domowa:
Narysuj siatkę czworościanu foremnego, a następnie ją wytnij i sklej model ostrosłupa.