V. Calculations on common and decimal fractions. The student:
9) calculates values of arithmetic expression that require arithmetic calculations on integers or numbers written as common fractions, mixed numbers and decimal fractions, also rational negative, not more difficult than:
Students revise information they learnt about rational numbersrational numbersrational numbers on previous classes. The teacher announces thematical quiz. The person who calculates the most examples the fastest gets two pluses.
The teacher introduces the subject of the lesson – multiplying and dividing rational numbersrational numbersrational numbers.
Students work individually, using computers. Their task is to observe how the sign of the product changes, depending on the number of negative factors.
[Geogebra applet]
In groups, students discuss presented examples, make theories and verify them on specific examples, possibly by using calculators. Then they make a note including various cases of multiplying rational numbersrational numbersrational numbers.
Conclusions:
- If in multiplication of rational numbersrational numbersrational numbers different than zero there is an even number of negative factors, then the sign of the product is positive.
- If in multiplication of rational numbersrational numbersrational numbers different than zero there is an odd number of negative factors, then the sign of the product is negative.
- Dividing rational numbersrational numbersrational numbers by a number different than zero can be replaced with multiplying by the multiplicative inverse of the divisor.
Individual task contest.
Students do the contest tasks, using properties of multiplication and division of rational numbersrational numbersrational numbers.
They can go to the next level after verifying results from the previous level.
Three students with the best time score get the highest marks, three following – second highest marks.
Contest task
Without doing the calculation, decide if the result is a positive or negative numbernegative numbernegative number.
a)
b)
c)
d)
Contest task
What sign does the number x have if the expression is.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- If in multiplication of rational numbersrational numbersrational numbers different than zero there is an even number of negative factors, then the sign of the product is positive.
- If in multiplication of rational numbersrational numbersrational numbers different than zero there is an odd number of negative factors, then the sign of the product is negative.
- Dividing rational numbersrational numbersrational numbers by a number different than zero can be replaced with multiplying by the multiplicative inverse of the divisor.
Selected words and expressions used in the lesson plan
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
9) oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych, wymagających stosowania działań arytmetycznych na liczbach całkowitych lub liczbach zapisanych za pomocą ułamków zwykłych, liczb mieszanych i ułamków dziesiętnych, także wymiernych ujemnych o stopniu trudności nie większym niż w przykładzie:
.
mebcc052e9866e154_1528449068082_0
45 minut
mebcc052e9866e154_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
mebcc052e9866e154_1528449552113_0
1. Mnożenie i dzielenie liczb wymiernych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mebcc052e9866e154_1528450430307_0
Uczeń:
- wykonuje mnożenie i dzielenie liczb wymiernych.
mebcc052e9866e154_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Indywidualny konkurs zadaniowy.
mebcc052e9866e154_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
mebcc052e9866e154_1528450127855_0
Uczniowie powtarzają zdobyte na poprzednich lekcjach wiadomości o działaniach na liczbach wymiernych. Nauczyciel ogłasza quiz tematyczny. Osoba, która najszybciej obliczy największą liczbę przykładów otrzymuje dwa „plusy”.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą mnożyć i dzielić liczby wymierne.
mebcc052e9866e154_1528446435040_0
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie jak zmienia się znak iloczynu, w zależności od liczby czynników ujemnych.
[Geogebra aplet]
Uczniowie w grupach omawiają przedstawione przykłady, stawiają hipotezy, sprawdzają je na przykładach – mogą korzystać z kalkulatorów. Następnie sporządzają notatkę opisującą różne przypadki mnożenia liczb wymiernych.
Wnioski:
- Jeżeli w mnożeniu liczb wymiernych, różnych od zera, występuje parzysta liczba ujemnych czynników, to znak iloczynu jest dodatni.
- Jeżeli w mnożeniu liczb wymiernych, różnych od zera, występuje nieparzysta liczba ujemnych czynników, to znak iloczynu jest ujemny.
- Dzielenie liczby wymiernej przez liczbę różną od zera, można zastąpić mnożeniem przez odwrotność dzielnika.
Indywidualny konkurs zadaniowy.
Uczniowie rozwiązują zadania konkursowe, wykorzystując własności mnożenia i dzielenia liczb wymiernych.
Do kolejnego poziomu konkursu mogą przejść, po potwierdzeniu poprawności uzyskanych wyników z danego poziomu.
Troje uczniów z najlepszym czasem otrzymuje oceny celujące, troje kolejnych – oceny bardzo dobre.
Polecenie konkursowe
Bez wykonywania działań ustal, czy wynik jest liczbą dodatnią, czy ujemną.
a)
b)
c)
d)
Polecenie konkursowe
Jakiego znaku jest liczba x, jeżeli wyrażenie jest liczbą.
a) Dodatnią.
b) Ujemną.
Polecenie konkursowe
Oblicz.
a)
b)
c)
d)
Polecenie konkursowe
Iloczyn liczb -4 i podziel przez ilroaz liczb -2 i -.
Polecenie konkursowe
Czy istnieje liczba x spełniająca warunek ?
Odpowiedź uzasadnij.
Polecenie dla chętnych:
Podaj takie dwie liczby wymierne, aby ich iloczyn był mniejszy od każdej z nich.
mebcc052e9866e154_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Jeżeli w mnożeniu liczb wymiernych, różnych od zera, występuje parzysta liczba ujemnych czynników, to znak iloczynu jest dodatni.
- Jeżeli w mnożeniu liczb wymiernych, różnych od zera, występuje nieparzysta liczba ujemnych czynników, to znak iloczynu jest ujemny.
- Dzielenie liczby wymiernej przez liczbę różną od zera, można zastąpić mnożeniem przez odwrotność dzielnika.