Scenariusz
Temat
Mnożenie i dzielenie liczb wymiernych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
9) oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych, wymagających stosowania działań arytmetycznych na liczbach całkowitych lub liczbach zapisanych za pomocą ułamków zwykłych, liczb mieszanych i ułamków dziesiętnych, także wymiernych ujemnych o stopniu trudności nie większym niż w przykładzie:
.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Cele szczegółowe
1. Mnożenie i dzielenie liczb wymiernych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- wykonuje mnożenie i dzielenie liczb wymiernych.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Indywidualny konkurs zadaniowy.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie powtarzają zdobyte na poprzednich lekcjach wiadomości o działaniach na liczbach wymiernych. Nauczyciel ogłasza quiz tematyczny. Osoba, która najszybciej obliczy największą liczbę przykładów otrzymuje dwa „plusy”.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą mnożyć i dzielić liczby wymierne.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie jak zmienia się znak iloczynu, w zależności od liczby czynników ujemnych.
[Geogebra aplet]
Uczniowie w grupach omawiają przedstawione przykłady, stawiają hipotezy, sprawdzają je na przykładach – mogą korzystać z kalkulatorów. Następnie sporządzają notatkę opisującą różne przypadki mnożenia liczb wymiernych.
Wnioski:
- Jeżeli w mnożeniu liczb wymiernych, różnych od zera, występuje parzysta liczba ujemnych czynników, to znak iloczynu jest dodatni.
- Jeżeli w mnożeniu liczb wymiernych, różnych od zera, występuje nieparzysta liczba ujemnych czynników, to znak iloczynu jest ujemny.
- Dzielenie liczby wymiernej przez liczbę różną od zera, można zastąpić mnożeniem przez odwrotność dzielnika.
Indywidualny konkurs zadaniowy.
Uczniowie rozwiązują zadania konkursowe, wykorzystując własności mnożenia i dzielenia liczb wymiernych.
Do kolejnego poziomu konkursu mogą przejść, po potwierdzeniu poprawności uzyskanych wyników z danego poziomu.
Troje uczniów z najlepszym czasem otrzymuje oceny celujące, troje kolejnych – oceny bardzo dobre.
Polecenie konkursowe
Bez wykonywania działań ustal, czy wynik jest liczbą dodatnią, czy ujemną.
a)
b)
c)
d)
Polecenie konkursowe
Jakiego znaku jest liczba x, jeżeli wyrażenie jest liczbą.
a) Dodatnią.
b) Ujemną.
Polecenie konkursowe
Oblicz.
a)
b)
c)
d)
Polecenie konkursowe
Iloczyn liczb -4 i podziel przez iloraz liczb -2 i -.
Polecenie konkursowe
Czy istnieje liczba x spełniająca warunek ?
Odpowiedź uzasadnij.
Polecenie dla chętnych:
Podaj takie dwie liczby wymierne, aby ich iloczyn był mniejszy od każdej z nich.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Jeżeli w mnożeniu liczb wymiernych, różnych od zera, występuje parzysta liczba ujemnych czynników, to znak iloczynu jest dodatni.
- Jeżeli w mnożeniu liczb wymiernych, różnych od zera, występuje nieparzysta liczba ujemnych czynników, to znak iloczynu jest ujemny.
- Dzielenie liczby wymiernej przez liczbę różną od zera, można zastąpić mnożeniem przez odwrotność dzielnika.