Interpreting and handling information presented in the text, both mathematical and popular science, as well as in the form of graphs, diagrams, tables.
Discussion – how such equation can be solved. The students should note that solving quadratic equation is equivalent to determining x‑intercepts of the corresponding quadratic functionquadratic functionquadratic function.
The existence and the number of solutions of the quadratic equation , where depend on the sign of the discriminant .
The students determine together the content of the theorem on the number of the roots of the quadratic equationquadratic equationquadratic equation.
Theorem The quadratic equation , where : - has no solution when ∆ < 0, - has one solution , when ∆ = 0, - has two solutions , , when ∆ > 0.
The students determine together an algorithmalgorithmalgorithm of finding the roots of the quadratic equation.
[Illustration1]
The students solve the exercises together using the flowchart above
Task Solve the equation: a) 3x - 2x - 7 = 0, b) -36x + 12x - 1 = 0, c) 4x + 3x + 77 = 0,
The students analyse the applet presenting the method of solving incomplete quadratic equationsquadratic equationquadratic equations without determining the discriminant and draw conclusions.
Task [Geogebra applet]
Conclusions - The equation , when , has two solutions: , , - The equation has no solution when , has two solutions: , when . - The equation has one solution
The students solve the exercises using the acquired knowledge.
Suma kwadratów trzech kolejnych liczb naturalnych równa się 194. Znajdź te liczby.
m014582b47ca27a88_1527752256679_0
R1JlxfD1xzoj41
Równaniem kwadratowym (z niewiadomą x) nazywamy równanie, które można doprowadzić do postaci , przy czym są ustalonymi liczbami rzeczywistymi oraz
m014582b47ca27a88_1528449000663_0
Równania kwadratowe
m014582b47ca27a88_1528449084556_0
trzeci
m014582b47ca27a88_1528449076687_0
III. Równania i nierówności.
Uczeń:
4) Rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe.
m014582b47ca27a88_1528449068082_0
45 minut
m014582b47ca27a88_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m014582b47ca27a88_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Rozwiązywanie równań kwadratowych.
m014582b47ca27a88_1528450430307_0
Uczeń:
- rozwiązuje równania kwadratowe,
- rozwiązuje zadania tekstowe wymagające znalezienia pierwiastków równania kwadratowego.
m014582b47ca27a88_1528449534267_0
1. Piramida priorytetów.
2. Analiza sytuacyjna.
m014582b47ca27a88_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m014582b47ca27a88_1528450135461_0
m014582b47ca27a88_1528450127855_0
Uczniowie pracując w grupach metodą piramidy priorytetów, przypominają najważniejsze wiadomości na temat równań z jedną niewiadomą.
m014582b47ca27a88_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć będzie rozwiązywanie równań kwadratowych.
Korzystając z wyników prac w grupach, uczniowie formułują definicję równania kwadratowego.
Definicja
Równaniem kwadratowym (z niewiadomą x) nazywamy równanie, które można doprowadzić do postaci , przy czym a, b, c są ustalonymi liczbami rzeczywistymi oraz .
Dyskusja – w jaki sposób można rozwiązać takie równanie. Uczniowie powinni zauważyć, że rozwiązanie równania kwadratowego sprowadza się do obliczenia miejsc zerowych odpowiedniej funkcji kwadratowej.
Istnienie i liczba rozwiązań równania kwadratowego , gdzie .
Dyskusja – w jaki sposób można rozwiązać takie równanie. Uczniowie powinni zauważyć, że rozwiązanie równania kwadratowego sprowadza się do obliczenia miejsc zerowych odpowiedniej funkcji kwadratowej.
Istnienie i liczba rozwiązań równania kwadratowego , gdzie zależą więc od znaku wyróżnika .
Uczniowie wspólnie ustalają treść twierdzenia o liczbie pierwiastków równania kwadratowego.
Twierdzenie
Równanie kwadratowe , gdzie .
- dla ∆ < 0 nie ma rozwiązań, - dla ∆ = 0 ma jedno rozwiązanie: , - dla ∆ > 0 ma dwa rozwiązania: , .
Uczniowie wspólnie opracowują algorytm obliczania pierwiastków równania kwadratowego.
[Rysunek]
Korzystając z powyższego schematu uczniowie wspólnie rozwiązują zadania.